۱۳۹۹ اسفند ۱۲, سه‌شنبه

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به منتقدان قرارداد ۲۵ ساله تهران و پکن

درپی هشدارروزنامه اطلاعات نسبت به پیامدهای امنیتی افزایش حضورچین در ایران، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ازمنتقدان قرارداد۲۵ساله ایران وچین انتقاد کرد وگفت که روابط راهبردی دو کشوررقیبان و بدخواهانی دارد.

سعید خطیب‌زاده، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، ضمن تاکید براینکه برخی از وجوه این قرارداد بعدها به مردم گفته خواهد شد، گفت که در برخی از حوزه‌ها مردم از این همکاری‌ها اطلاع دارند و در برخی از حوزه‌های دیگر این همکاری‌ها در وقت مقتضی اعلام می‌شود.

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در حالی بیان شد که انتقاد به سیاست جمهوری اسلامی در قبال چین اکنون به روزنامه‌های داخلی هم کشیده شده است.

روزنامه اطلاعات که مدیرمسئول آن از سوی رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌شود، در شماره دوشنبه یازدهم اسفند ماه خود نوشت که «دولت چین تلاش می‌کند تا ماموران خود را زیر لوای کارگر یا کارشناس و بازرگان راهی مناطق مختلف دنیا کند و احتمال دارد حضور بیش از حد آنها در ایران، در مواردی به نفع منافع ملی ما نباشد».

ایران و چین پیش از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، برجام، یک قرارداد همکاری مخفیانه ۲۵ ساله منعقد کردند که اولین بار علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با رییس جمهور چین آن را آشکار کرد. در حالی‌که اصل ۷۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد همه عهدنامه، مقاوله نامه ، قراردادها و موافقتنامه‌های بین‌المللی باید به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد اما هنوز اطلاع‌رسانی دقیقی از جزییات سند به افکار عمومی ارایه نشده است.