۱۳۹۹ اسفند ۱۱, دوشنبه

مک کارتی : روی خانه‌ام شرط می‌بندم انتخابات 2022 را می‌بریم

 درحالیکه حزب‌جمهوری‌خواه آمریکااز دو دستگیهاواختلافات داخلی رنج میبرد که پس ازاتفاقات 6 ژانویه2021 و اشغال ساختمان کنگره برشدت آنهاافزوده شده ومنجربه رای برخی جمهوری‌خواهان علیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا شد، کوین‌ مک‌کارتی رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده وعده داد که درآنهابرنده انتخابات 2022 خواهند شدودربارهاین موضوع روی خانه‌اش شرط میبندد.

مک‌کارتی در نشست سالانه جمهوری‌خواهان موفقیت در مجلس نمایندگان را مرهون دونالد ترامپ دانست و گفت که کارزار انتخاباتی او بود که رای‌دهندگان را به خروج از منازل و انداختن رای به صندوق کشاند.

به گفته مک‌کارتی این اولین بار از سال 1994 به این سو است که هیچ جمهوری‌خواهی در انتخابات کرسی خود را از دست نمی‌دهد و علاوه بر این 15 کرسی دیگر هم از چنگ دموکرات‌ها خارج شد.

دموکرات‌ها در سال 2018 توانستند در جریان آنچه به «موج آبی» معروف شد، کنترل مجلس نمایندگان را در دست گرفته، پس از آن هم اکثریت کنگره را به دست آورده و در آخر سر در سال 2020 برنده انتخابات ریاست‌جمهوری شوند.

با این حال جمهوری‌خواهان فراتر از انتظار ظاهر شده و در حالی که انتظار می‌رفت حداقل 15 کرسی را از دست بدهند، توانستند علاوه بر حفظ کرسی‌های موجود، 15 کرسی دیگر را هم از دموکرات‌ها بگیرند.

در حال حاضر دموکرات‌ها تنها 5 کرسی بیش از جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا دارند و این شدیدترین رقابت در طول تاریخ معاصر آمریکاست. در کنگره هم اوضاع به شکل 50-50 به پیش می‌رود با این تفاوت که کامالا هاریس معاون رئیس‌جمهوری دموکرات است و رای تعیین‌کننده را در اختیار دارد.