۱۳۹۹ بهمن ۱۵, چهارشنبه

بسیاری از مسئولین نظام جمهوری اسلامی مصداق مرفهین بی درد هستند


شوربختانه بسیاری از مسئولان نظام جمهوری اسلامی، عظمت و اهمیت خود و نظام اسلامی را در ساختمان‌های گران‌قیمت و امکانات تجملاتی جستجو می‌کنند.

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی نوشت: تقارن دهه فجر امسال با میلاد باسعادت صدیقه اطهر حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها ایجاب می‌کند به یکی از ظریف‌ترین توصیه‌های امام خمینی به مسئولین و روحانیین یعنی ساده‌زیستی بپردازیم و به کارنامه مسئولین نظام جمهوری اسلامی در این زمینه نگاهی بیندازیم.

این نگاه را با جمله‌ای بسیار عمیق از امام خمینی درباره حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها شروع می‌کنم که فرمود:

«زنی که در حجره‌ای کوچک و خانه‌ای محقر، انسان‌هائی تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آنسوی افلاک و از عالم مُلک تا آنسوی ملکوت اعلی می‌درخشد. صلوات و سلام خداوند تعالی بر این حجره محقری که جلوه‌گاه نور عظمت الهی و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم بود».

یکی از ویژگی‌های بارز امام خمینی که رمز موفقیت‌های ایشان نیز در آن نهفته است، این بود که سخن و عمل ایشان یکی بود و هرگز تفاوتی میان آن دو دیده نشد. امام اگر از ساده‌زیستی حضرت زهرا سخن می‌گفت و دیگران را به این روش توصیه می‌کرد، خود در صف اول ساده‌زیستی قرار داشت. مردم ایران که شیفته امام شده بودند به این دلیل بود که می‌دیدند قبل از‌ آنکه سخنی بگوید و دیگران را به چیزی توصیه کند، خود به آن عمل می‌کرد. میان خمینی قبل از شروع نهضت با خمینی بعد از پیروزی انقلاب و تبدیل شدن به قدرتمندترین مرد عصر خود، هیچ تفاوتی وجود نداشت.

به این نکته باید توجه داشت که ساده‌زیستی، به معنای فقیر ماندن و پشت کردن به رفاه نیست. ظرافتی که در سفارش همیشگی امام که از مسئولین و روحانیین موکداً می‌خواستند ساده‌زیستی را پیشه کنند وجود داشت این بود که می‌خواستند در نظام جمهوری اسلامی حکمرانان با قشر ضعیف مردم همسان زندگی کنند. مفهوم این خواسته اینست که هر وقت عموم مردم در رفاه بودند، مسئولین هم در رفاه باشند و تا زمانی که مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم حل نشده، مسئولین اجازه نداشته باشند در سطحی بالاتر از آنها زندگی کنند. این، یعنی جاری شدن عدالت در جامعه و فاصله گرفتن عموم از فقر و ناداری، چیزی که اکنون در جامعه تحت حاکمیت نظام جمهوری اسلامی شاهد عکس آن هستیم. عده‌ای در نهایت رفاه قرار دارند و تعداد بسیار بیشتری در فقر زندگی می‌کنند. آنچه آزاردهنده است اینست که در سال‌های ابتدائی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، عنوان «مرفهین بی‌درد» که امام خمینی بکار می‌بردند شامل افراد بیگانه از انقلاب و حتی مخالف انقلاب و نظام اسلامی می‌شد ولی اکنون که چهار دهه از آن زمان گذشته، بسیاری از مسئولین نظام جمهوری اسلامی در قوای مختلف و در دستگاه‌های وابسته به حکومت و حتی در نهادهای انقلابی، از مصادیق بارز «مرفهین بی‌درد» هستند!

امام در دهه ۶۰ می‌فرمودند: «هرچه بروید سراغ اینکه یک قدم بردارید برای این که خانه‌هاتان بهتر باشد، از معنویتتان به همین مقدار کاسته می‌شود».

شوربختانه بسیاری از مسئولان نظام جمهوری اسلامی، عظمت و اهمیت خود و نظام اسلامی را در ساختمان‌های گران‌قیمت و امکانات تجملاتی جستجو می‌کنند. کار به جائی رسیده که حتی خود امام را که تا زنده بود در خانه قدیمی و ساده‌ای در روستای جماران زندگی می‌کرد و اجازه نمی‌داد دیوارهای حسینیه‌ای که محل دیدارهایش بود و دوربین‌ها آن را در معرض دید جهانیان قرار می‌دادند را رنگ‌آمیزی کنند، در مقبره‌ای پرتجمل محصور کرده‌اند که بوئی از معنویت را نمی‌توان از آن استشمام کرد. این روش‌ها یعنی فاصله گرفتن از خط امام و از دست دادن معنویتی که امام خمینی آن را رمز نفوذ حکمرانان در مردم و استحکام حکمرانی می‌دانست. مسئولان باید این واقعیت را درک کنند که تا همه‌ی مردم ایران از امکانات رفاهی برخوردار نباشند، آنان نمی‌توانند در درون ساختمان‌های گران‌قیمت تصمیم‌هائی بگیرند که به نفع کشور و ملت و نظام باشد.

با صلوات و سلام بر حجره محقر حضرت فاطمه زهرا که جلوه‌گاه نور عظمت الهی و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم بود، در سالروز میلاد آن حضرت از خدا بخواهیم به مسئولین نظام جمهوری اسلامی توفیق بازگشت به خط امام را، که خط نورانی محمد و آل ‌محمد صلوات‌الله و سلامه علیهم است، عنایت فرماید.