۱۳۹۹ خرداد ۱۷, شنبه

تهدید برایان هوک به فعال‌شدن مکانیزم ماشه علیه ایران


برایان هوک مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته ‌است در صورت عدم تصویب پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی رژیم ایران در سازمان ملل، «مکانیزم ماشه» برای تمدید تحریم‌ها بطور کامل به اجرا در خواهد آمد.

به نظر تحلیل‌گران امور، اینکه برایان هوک بار دیگر بر استفاده از مکانیسم ماشه تأکید کرده به این معنی است که واشینگتن احتمالاً توانسته اروپایی‌ها را بیش از پیش با سیاست خود همسو کند.

به گزارش پایگاه خبری «نشنال»، برایان هوک پنجشنبه 4 ژوییه خواستار حمایت جهانی از تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه رژیم ایران شد که بر اساس برجام، در اکتبر 2020 خاتمه پیدا می‌کند.

جرمی هانت وزیر خارجه پیشین بریتانیا نیز که در کنفرانس ویدئویی انجمن «هنری جکسون» شرکت کرده بود گفت «من از صمیم قلب موافقم که باید تحریم تسلیحاتی را گسترش دهیم. هیچ‌کس نمی‌تواند اجازه دهد که ایران بتواند اسلحه خرید و فروش کند.

IISS
بر اساس تحلیلی که از سوی اندیشکده «ای ای اس اس» در سال 2017 انجام شد، نظام ایران پس از برداشته شدن محدودیت‌های تسلیحاتی در پی خرید موشک‌های زمین به هوا، جنگنده‌های پیشرفته، انواع تانک و مین‌های پیشرفته و موشک‌های کروز ضد کشتی خواهد رفت.

پیش از این مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در چند سخنرانی تأکید کرد که تحت هر شرایطی، تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی تمدید خواهد شد.

این در حالی است که محمدجواد ظریف استفاده آمریکا از «مکانیسم ماشه» برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی را «ادعاهای ابلهانه» آمریکا خوانده و گفته بود برجام دیگر به آمریکایی‌ها ربطی ندارد.

در ایران ادعا شده بود که در صورت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، خروج این کشور از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای «ان پی تی» حتمی خواهد بود ولی تهران که توان عملی کردن این تهدید را پیدا نکرد در عوض، تهدیدات موشکی خود را افزایش داد و بر حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از شبه‌نظامیان شیعه در منطقه افزود؛ ولی در مقابل آمریکا نیز تحریم‌ها را در چارچوب «کارزار فشار حداکثری» به شدت افزایش داد.

تحریم‌های آمریکا بر فعالیت‌های سپاه قدس و نیروهای شبه‌نظامی وابسته به رژیم ایران، تأثیر فاحش گذاشت. قرار گرفتن حزب‌الله در فهرست سازمان‌های تروریستی آلمان و ممنوعیت فعالیت آن در خاک این کشور از نتایج این فشارها بوده ‌است.

این گروه شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی اکنون به شدت با بحران مالی روبروست. پایگاه خبری المانیتور 29 مه در گزارشی نوشت رهبران حزب‌الله به صندوق بین‌المللی پول پیام فرستاده‌اند که هر شرطی را برای دریافت وام از این صندوق قبول می‌کنند.
این درحالی است که نعیم قاسم معاون حسن نصرالله، گفته بود «صندوق بین‌المللی پول، ابزار دست استکبار جهانی است و ما نمی‌پذیریم که با ابزارهای استکباری تحت درمان قرار بگیریم و زیر بار هیچ شرطی نمی‌رویم.»