۱۳۹۸ اسفند ۲۰, سه‌شنبه

آنکارا: واشنگتن داده‌های اطلاعاتی را در خصوص ادلب به ما ارائه داد


مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، اظهار داشت که واشنگتن، داده‌های اطلاعاتی زمینی، دریایی و هوایی مربوط به ادلب را به ترکیه ارائه کرد. او در هشدار به رژیم سوریه در مورد نقض آتش‌بس در ادلب تاکید کرد: « نیروهای ترکیه، مبادرت به پاسخگوئی خواهند کرد.»


وزیر خارجه ترکیه، توضیح داد که روسیه، از 6 کیلومتر، جنوب جاده «ام 4 » در ادلب سوریه، محافظت خواهد کرد، در حالی که ترکیه، 6 کیلومتر شمال این جاده را حفظ خواهد کرد.

چاووش اوغلو افزود، ترکیه پس از مذاکرات رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری در بروکسل، امیدوار بود که با اتحادیه اروپا در مورد حل بحران پناهجویان، به توافق برسد.


او در مصاحبه با خبرگزاری رسمی آناتولی گفت: «اگر ما تا 26 مارس به توافق برسیم، این توافق در دستور کار اجلاس سران اروپا، قرار خواهد گرفت که در آن تاریخ، برگزار خواهد شد.»

وزیر خارجه ترکیه در اظهارات امروز سه‌شنبه 10 مارس خود گفت كه مرزهای اروپا از مرزهای ترکیه و یونان شروع نمی‌شود بلكه از مرزهای جنوبی و شرقی ترکیه، آغاز می‌گردد.
به گفته چاووش اوغلو، دوران وقت‌کشی و تعلل به پایان رسیده و نقشه‌راه در ارتباط با پناهجویان با همکاری اتحادیه اروپا، ترسیم خواهد شد.

او افزود: «اتحادیه اروپا بعد از اینکه ما درها را بروی پناهجویان گشودیم، متوجه جدی بودن اوضاع و مسئولیتی شد که ترکیه متحمل شده است.