۱۳۹۸ اسفند ۲۰, سه‌شنبه

سعودی: ایران تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با کرونا را تضعیف می‌کند



شورای وزیران سعودی روز سه شنبه 10 مارس 2020 با محكوم كردن رفتار «غیرمسئولانه» رژیم ایران برای تسهیل ورود شهروندان سعودی به قلمرو آن کشور آنهم بدون مهرکردن گذرنامه‌های آنها، این رفتار را تهدیدی برای سلامتی همه مردمان جهان و تضعیف تلاش‌های بین المللی برای مقابله با ویروس «کرونا» قلمداد کرد.

در جلسه شورای وزیران سعودی که با ریاست ملک سلمان بن عبدالعزیز برگزار شد، ضمن انتقاد شدید از نحوه برخورد ایران با مسئله مبارزه با ویروس کرونا، تهران را مسئول انتشار و شیوع این بیماری در منطقه و کشورهای همسایه با ایران دانست .


شورای وزیران سعودی اقدامات پیشگیرانه همه دستگاه‌های دولتی ذیربط و نحوه پیگیری وضعیت سلامتی شهروندان و حراست از سلامت همه مقیمان این کشور با هدف مهار کردن گسترش و شیوع این ویرورس را مورد بررسی قرار داد.











شورای وزیران با ابراز خرسندی از نتایج مثبت اقدامات نهادهای مربوطه از جمله تشخیص سلامتی بیش از نیم میلیون مسافر که از طریق گذرگاه‌های ورودی‌ هوایی و دریایی به پادشاهی سعودی وارد شدند، از عملیات قرنطینه کردن 2032 نفر در خانه‌ها و468 نفر در مراکز درمانی و بکارگیری آزمایش‌های پیشرفته در مورد موارد مشکوک را عملکردی مثبت و نمونه بارز از موفقیت نهادهای بهداشتی این کشور دانسته و از اقدامات پیشگیرانه و توصیه این نهادها برای مقابله با این ویروس قدردانی کرد.

شورای وزیران در رابطه با قرنطینه کردن شماری از شهروندان سعودی در منطقه قطیف تصریح کرد: اقدامات انجام شده در استان قطیف به طور موقت و در چارچوب اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به سایر مناطق صورت می‌گیرد. این اقدامات مقامات بهداشتی را قادر می سازند تا بهترین خدمات پزشکی را به شهروندان و ساکنان منطقه ارائه دهند. شورای وزیران از همه اهالی قطیف به خاطر همکاری و پاسخ مثبت آنها به توصیه‌ها بهداشتی برای اجرای اقدامات پیشگیرانه جهت حفظ ایمنی و سلامتی آنها تشکر کرد.


                             قرنطینه کردن منطقه قطیف
وزارت کشور پادشاهی عربی سعودی روز یک‌شنبه 8 مارس 2020 رفت و آمد به استان «القطیف» را به دلیل انتشار ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی منع کرد. تعدادی از اهالی این استان مخفیانه به ایران رفته و گذرنامه‌هایشان در ایران مهر نشده است.

به گزارش خبرگزاری واس، خبرگزاری رسمی سعودی یک مقام مسئول در وزارت کشور اعلام کرد در چارچوب اقدامات بهداشتی پیشگیرانه که از سوی نهادهای بهداشتی ذی‌ربط توصیه شده و با توجه به همه 11 مورد ابتلا به ویروس کرونا از اهالی استان القطیف بوده‌اند، رفت و آمد به این استان تا اطلاع ثانوی منع شد.

این مقام مسئول سعودی گفت که با توجه به اینکه اقدامات معمول در سطح بین‌الملل برای مقابله با انتشار ویروس، اقدام در سطح منطقه جغرافیایی محل حضور موارد مبتلا است، در راستای اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با انتشار ویروس کرونا، تصمیمات ذیل اتخاذ شد:

1.ورود و خروج به استان القطیف (از سیهات در جنوب تا صفوی در شمال) به طور موقت منع می‌شود.

2.به همه اهالی استان برای رسیدن به محل سکونتشان کمک شود.

3.برای بالا بردن اقدامات پیشگیرانه برای منع انتشار ویروس، فعالیت همه ادارات دولتی و خصوصی متوقف می‌شود. نهادهای امنیتی، خدماتی و ضروری مانند داروخانه‌ها، فروشگاه‌های غذایی، پمپ‌های بنزین، مراکز بهداشتی، محیط زیست، شهرداری، نهادهای امنیتی با رعایت موارد بهداشتی ویژه از این قانون مستثنی هستند.

4.حمل و نقل تجاری و موارد خوراکی از و به این استان رعایت موارد بهداشتی ضروری، ادامه خواهد یافت.

همه افرادی که این قانون شامل حالشان می‌شود، مرخصی پزشکی صادره از وزارت بهداشت دریافت خواهند کرد.

این مقام مسئول سعودی از همه شهروندان این کشور خواست به اتخاذ تدابیر بهداشتی پیشگیرانه ادامه دهند، زیرا که این امر به موفقیت هر چه بیشتر تلاش‌ها برای کنترل کرونا کمک خواهد گرد.

سعودی از 21 فوریه 2020 اعلام کرده بود در چارچوب اقداماتش برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، همه افراد مقیم در این کشور را از سفر به ایران منع و اعلام کرد از ورود افرادی که در دو هفته گذشته در ایران بوده‌اند، جلوگیری می‌کند و هر شهروند سعودی که از ممنوعیت سفر به ایران تخلف کند، مشمول قوانین مربوط به سفر و دستورالعمل‌های مربوطه شده و به مدت 14 روز قرنطینه خواهد شد. بر همین اساس هر غیرسعودی که از این دستور العمل تخلف کند، اجازه ورود مجدد به این کشور را از دست خواهد داد.

وزارت بهداشت سعودی در روزهای گذشته از ثبت 5 مورد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در میان افرادی خبر داد که به ایران رفته و از طریق بحرین یا کویت به سعودی برگشته‌اند و بعدا مشخص شد که آنها سفر خود به ایران را به نهادهای ذی‌ربط اطلاع نداده‌اند.

در روزهای گذشته نیز یک مقام مسئول سعودی اقدام ایران به مهر نکردن گذرنامه شهروندان سعودی که به این کشور سفر می‌کنند را محکوم کرد و از همه سعودی‌هایی که در هفته‌های گذشته در ایران بوده‌اند، خواست این موضوع را به نهادی سعودی ذی‌ربط اطلاع دهند.