۱۳۹۸ اسفند ۲۰, سه‌شنبه

يمن: اجازه نمی‌دهیم ایران توافق استكهلم را به گذرگاهی برای تهدید کشتیرانی تبدیل کند


نیروهای مشترک متشکل از ائتلاف عربی و ارتش ملی یمن که در سواحل غربی این کشور مستقر هستند، روز دوشنبه 9 مارس در بیانیه‌ای ضمن ایراز تاسف از مواضع منفی سازمان ملل در قبال توافق‌نامه «استکهلم»، مواضع این سازمان را به مثابه تشویق شبه نظامیان حوثی برای اجرای برنامه‌های ایران که در جهت تهدید امنیت کشتیرانی در دریای سرخ و باب المندب است، تلقی کردند.

ژنرال صادق دوید عضو هیئت فرماندهی نیروهای مشترک در این زمینه گفت: «سازمان ملل برای موفقیت توافق استکهلم، از بسیاری از نقض‌های شبه نظامیان حوثی چشم پوشی کرد اما این چشم پوشی مکرر از سوی سازمان ملل متحد در قبال این گروه کودتاگر باعث شد که کل محتوای توافق، اسیر و گروگان «بیهودگی» رفتار و عملکرد غیرمسئولانه حوثی‌ها شود».

ژنرال صادق دوید تاکید کرد، چشم پوشی سازمان ملل از عملکرد حوثی‌ها در نقض مکرر توافق‌نامه‌ها ستکهلم باعث شد که ایران بوسیله حوثی‌ها از بندر الحدیده به عنوان گذرگاهی برای قاچاق اسلحه و تهدید کشتیرانی در دریای سرخ استفاده کند.

ژنرال الدوید گفت، اما با این حال نیروهای مشترک و ائتلاف عربی این اجازه را به ایران نخواهند داد که از این توافق به عنوان گذرگاهی برای تهدید امنیت کشتیرانی در دریای سرخ استفاده کند.

او افزود:« به حوثی‌ها و ایران اجازه نخواهیم داد که از توافق استکهلم به عنوان پوششی برای اقدامات تروریستی استفاده کنند.

بیانیه نیروهای مشترک و اظهارات ژنرال الدوید چند ساعت پس از آن صورت گرفت که هیات سازمان ملل متحد در الحدید از هدف قرار دادن قایق‌های بمبگذاری شده حوثی‌ها توسط نیروهای مشترک انتقاد کرد.

روز چهارشنبه جنگنده‌های ائتلاف عربی و نیروهای مشترک شماری از قایق‌های شبه نظامیان حوثی‌ که برای ضربه زدن به امنیت ناوبری دریایی در دریای سرخ و باب المندب آماده کرده بودند را مورد هدف قرار داده و آنها را منهدم کردند.

اقدام نیروهای مشترک که در منطقه الصلیف در چند کیلومتری الحدیده بود، با انتفاد هیئت سازمان ملل همراه بود.

هیئت سازمان ملل متحد در الحدیده گفته بود این حملات هوایی باعث متوقف شدن تلاش‌ها برای صلح خواهد شد.

اما دولت قانونی یمن می‌گوید هیئت سازمان ملل همه نقض‌های حوثی‌ها قاچاق اسلحه غارت و دزدی مواد عذایی ارسالی از نهادهای بین المللی امدادرسانی را هیچگاه در نظر نگرفته است.