۱۳۹۷ آبان ۱۴, دوشنبه

عواقب خشک‌شدن دریاچه نمک قم

   خشک‌شدن دریاچه نمک قم
دریاچه نمک قم به‌سمت خشک‌شدن کامل پیش می‌رود و نتایج وخیم زیست‌محیطی و آلودگی هوا در ۴استان مجاور آن، از هم‌اکنون خودش را نشان می‌دهد.

دریاچه نمک «حوض سلطان» در ۴۰کیلومتری شمال شهرستان قم و ۸۵کیلومتری جنوب تهران قرار دارد. این دریاچه که به دریاچه «ساوه قم» و دریاچه «شاهی» هم معروف است تقریباً ۲۴۰کیلومترمربع مساحت دارد و به‌طور مستقیم با استانهای سمنان، تهران، قم و مرکزی(اراک) در ارتباط است. دریاچه نمک قم به‌خاطر بلورهای نمک که سطح وسیعی را پوشانده است بزرگترین آینه طبیعی ایران نام گرفته است.
پیش از این دریاچه نمک قم از طریق رودخانه‌های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره‌چای کاملا پرآب بود، اما در حال حاضر به یکی از کانونهای فعال ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.

با خشک‌شدن دریاچه نمک قم، کارگزاران حکومتی از فاجعه‌یی فراتر از فاجعه خشک‌شدن دریاچه ارومیه خبر می‌دهند. چرا که گرد و غبار ناشی از دریاچه نمک قم یک‌چهارم جمعیت کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
با شروع خشک‌شدن دریاچه و فاجعه زیست‌محیطی، لاجرم مهاجرت کشاورزان نیز شروع شد و این روند تا امروز ادامه دارد. سایت سلامت نیوز ۲اردیبهشت ۹۷ با تیتر،شمارش معکوس تا خشکی کامل دریاچه «نمک» قم نوشت: «بحران خشکی دریاچه نمک قم که از نیم قرن پیش آغاز شد و روند کندی را دنبال می‌کرد از سال ۸۲ همزمان با آغاز خشکسالی، شدت گرفت، ‌طوری‌که اکثر روستاهای واقع در حدفاصل این دریاچه و «حوض سلطان» خالی از سکنه شده است.

هم‌اکنون منطقه‌یی که روزگاری دارای پوشش گیاهی بود را به بیابانی خشک و کانونهای تولید گرد و غبار تبدیل کرده است.
معاون فنی سازمان حفاظت محیط‌زیست استان قم اذعان کرد: «۲۰۰هزار هکتار پهنه نمکی دریاچه نمک در صورت تخصیص نیافتن حقابه‌ها و استفاده بی‌رویه از منابع آبی موجود، با انتشار گسترده گرد و غبار، قم را به خوزستانی دیگر تبدیل خواهد کرد».(روزنامه تعادل ۱۵مرداد ۹۷)
در زمینه تاثیرات خشک‌شدن دریاچه نمک قم در در زندگی مردم روستاهای اطراف آن سایت همشهری ۶مرداد ۹۷ می‌نویسد: «امروزه روستا‌های نزدیک به این منطقه تا شعاع ۵۰کیلومتری به‌علت خشکسالی و کمبود آب متروکه شده‌اند و پوشش گیاهی اطراف این دریاچه از میان رفته است. حدود ۳۰ تا ۴۰درصد اراضی کشاورزی در نقاط نزدیک به این دریاچه نیز غیرقابل‌استفاده است زیرا خشکی دریاچه باعث شورشدن آب‌های چاه‌های اطراف شده است».

پیش از این نیز جبار کوچکی‌نژاد، عضو مجلس ارتجاع نسبت به «بارش بارانهای نمکی بر اثر خشک شدن دریاچه نمک قم» هشدار داد.
او در مصاحبه با خبرگزاری مجلس ارتجاع، ضمن هشدار به سازمان محیط‌زیست از این نهاد حکومتی خواست از بحرانی شدن وضعیت دریاچه نمک جلوگیری کند و اضافه کرد: «دریاچه‌هایی که دارای نمک هستند اگر خشک شوند، نمک‌های موجود در آن مانند ریزگردها در هوا معلق خواهد شد».

به گفته کوچکی‌نژاد «در صورت بارش بارانهای شور و نمکی، کل زمینهای استانهای درگیر شوره‌زار می‌شود».

این وضعیت نتیجه فعالیت‌های غیرکارشناسی نهادهای حکومتی و به‌دلیل اختصاص ندادن حقابه به این دریاچه است.

حق‌آبه‌ای که توسط ارگانها و نهادهای رژیم دزیده می‌شود و برای مصارف خودشان مصرف می‌شود، مصارفی که در جهت غارت و چپاول مردم و پرکردن کیسه خودشان است.

آن‌چنان‌که به‌گفته معاون فنی اداره کل محیط‌زیست استان قم ایجاد ۲سد الغدیر و ۱۵خرداد در دشت مسیله موجب نابودی پوشش گیاهی، شورشدن خاک و به‌وجود آمدن وضعیت بحرانی در منطقه شده است.(سایت باشگاه خبرنگاران جوان ۲۰اردیبهشت ۹۷)