۱۳۹۷ فروردین ۲۲, چهارشنبه

تشدید تحولات سوریه - کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور فرانسه و تاکید بر خط قرمز فرانسه




مانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در کنفرانس مشترک با ولیعهد عربستان درباره تحولات سوریه به‌دنبال جنایت شیمیایی بشار اسد در دوما بر خط قرمز فرانسه در ارتباط با به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی تاکید کرد.






وی گفت: «خطوط قرمزی است که توسط فرانسه تعیین‌شده است... هیچ ربطی به گفتگوها در شورای امنیت ندارد؛ لذا در این چارچوب ما به تبادل اطلاعات تکنیکی و استراتژیک با شرکایمان، به‌ویژه با انگلستان و آمریکا، ادامه خواهیم داد و طی روزهای آتی، تصمیممان را اعلام خواهیم کرد.... و هرگاه تصمیم آن اتخاذ شود، پاسخی قوی و مشترک خواهیم داد.
گفته‌ام که ما خطوط قرمزی داریم؛ این خطوط قرمز مربوط می‌شود به اقداماتی که توسط رژیم (سوریه) علیه شهروندان غیر نظامی و شورشیان صورت گرفته است؛ هدف آن امکان‌پذیر ساختن دسترسی انسان‌دوستانه و تضمین‌کردن آن است که از تسلیحات شیمیایی استفاده نمی‌شود. ما اطلاعاتی را دریافت کردیم که بخش عمده آن از منابع باصطلاح علنی دریافت شد و مطبوعات و سازمان‌های غیر دولتی هم آن‌را بازتاب دادند و نشان داد که طبعاً از تسلیحات شیمیایی استفاده شده است و به‌طور مشخص مسئولیت آن می‌تواند به رژیم (اسد) اطلاق شود. در این چارچوب فرانسه سه اقدام را به‌پیش می‌برد: اولین آن دیپلماتیک و در شورای امنیت است؛ آن‌چه به‌طور خاص در آخر هفته گذشته رخ داد، نقض روشن قطعنامه ۲۴۰۱ ملل متحد است که شورای امنیت و به‌طور خاص روس‌ها به آن رأی دادند.
اقدام دوم ما که به آن ادامه خواهیم داد و تعیین‌کننده و تقریباً مهم‌ترین اقدام کوتاه‌مدت است، اقدام انسان‌دوستانه با حمایت سازمان‌های غیر دولتی است.
در نهایت سومین عنصر، خطوط قرمزی است که توسط فرانسه تعیین‌شده است. ضمناً قدرت‌های دیگر هم این خطوط قرمز را دارند و این هیچ ربطی به گفتگوها در شورای امنیت ندارد؛ لذا در این چارچوب ما به تبادل اطلاعات تکنیکی و استراتژیک با شرکایمان، به‌ویژه با انگلستان و آمریکا، ادامه خواهیم داد و طی روزهای آتی، تصمیممان را اعلام خواهیم کرد».
خبرنگار: شما همراه با دونالد ترامپ گفته‌اید، پاسخی قوی و مشترک؟
ماکرون: این همان چیزی است که در بخش سوم تکرار کردم، پاسخی قوی و مشترک در زمانی که تصمیم آن اتخاذ شود.