۱۳۹۷ اردیبهشت ۶, پنجشنبه

درباره دیوار مرزی ایران و ترکیه چه می‌دانید؛ آیا تنها برای منع مهاجران افغان است؟

.
پس‌زمینه ساخت دیوار
ترکیه در 8 آگوست 2017 اعلام کرد می‌خواهد یک دیوار بتنی در مرزهایش با ایران بکشد. در آغاز سال جدید رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که دیوار مرزی تنها در مرزهای ترکیه و ایران کشیده نمی‌شود و ترکیه قصد دارد در مرزهایش با عراق نیز چنین کند. این موضوع نشان می‌دهد نگرانی‌های امنیتی دلیل اصلی ساخت این دیوار است نه مهاجران غیرقانونی افغان.

اردوغان پیشتر در ژوئن 2017 از پایان کار ساخت دیوار مرزی بین ترکیه و سوریه خبر داد. این دیوار در 650 کیلومتر از مرز 910 کیلومتری دو کشور کشیده شد.


شکل مرزهای دو کشور و ویژگی‌های دیوار مرزی
ایران و ترکیه 500 کیلومتر مرز مشترک دارند. بخش اعظم این مرز را کوه‌های صعب‌العبور تشکیل می‌دهد. چهار استان آغری، ایگدر، حاکاری و وان در ترکیه هم‌مرز ایران هستند. در دو سوی مرز دو اقلیم کردنشین قرار دارند. علاوه بر این استان آذربایجان غربی ایران نیز هم مرز ترکیه است.

دیوار مرزی به طول 144 کیلومتر با استفاده از سازه‌های بتنی پیش‌ساخته به ارتفاع 3 متر و عرض دو متر ساخته شد. وزن هر کدام از این سازه‌ها هفت تن است و روی آنها سیم‌های خاردار قرار داده شده تا ارتفاع دیوار به 4 متر برسد.

15 گذرگاه در این دیوار تعبیه شده است. این گذرگاه‌ها با شیشه ضدگلوله و سیستم‌های مراقبتی نصب شده روی سیم‌های خاردار محافظت می‌شوند.


موضع ایران
ایران از ساخت این دیوار ابراز خرسندی کرد، به ویژه اینکه ایران با مخالفان کُرد روبروست که در مناطق مرزی ایران و ترکیه اقدام به عملیات نظامی می‌کنند.
در 9 می 2017 یک مقام مسئول در وزات امور خارجه ایران اعلام کرد که دولت ایران از قبل درباره ساخته شدن این دیوار مرزی اطلاع داشت و از این امر استقبال می‌کند، زیرا که ساخته شدن این دیوار قاچاق کالا از ترکیه به ایران را ناممکن می‌کند. این مقام ایران هیچ اشاره‌ای به ویژگی‌ها و کارکردهای امنیتی این دیوار نکرد.