۱۳۹۷ اردیبهشت ۷, جمعه

تشویش قانونگذاران جمهوریخواه در مورد تصمیم ترامپ در مورد توافق اتمی ایران افزایش میبابد


سایت هیل ۵/۲/۹۷ : « [موضعگیری سه سناتور مخالف توافق اتمی] تهدید پرزیدنت ترامپ برای خروج از توافق اتمی ایران باعث ایجاد نگرانی و تشویش در كنگره آمریكا از جمله در میان قانونگذاران جمهوریخواهی شده است كه با توافق اتمی مخالفند ولی نگرانند در صورت خروج ایالات متحده از توافق اتمی عواقب جدی وجود خواهد داشت.
ترامپ علائم متفاوتی در مورد اینكه بعد از 12 ماه مه در مورد توافق اتمی چكار خواهد كرد از خود بروز داده است، روز سه شنبه 24 آوریل ترامپ توافق اتمی را مورد تمسخر قرار داد و آنرا توافقی احمقانه و مضحك با ایران خواند. قانونگذاران جمهوریخواه در مورد اینكه ترامپ چكار باید بكند شقه هستند. ..
سناتور باب كوركر رئیس كمیته روابط خارجی سنای آمریكا گفت او كماكان فكر میكند ترامپ از توافق اتمی بیرون خواهد كشید. کوركر گفت” اگر اتفاق نظری در چهارچوب توافق اتمی با سه كشور اروپایی تا 12 ماه مه وجود نداشته باشد، ترامپ بیرون خواهد كشید. به این دلیل هست كه شما شاهد این هستید كه ماكرون روی آن متمركز است و وقتی مركل به ایالات متحده بیاید روی آن متمركز خواهد بود، ”.. سناتور كوركر اضافه كرد” زمانیكه این دو ملاقات به اتمام برسد[ماكرون و مركل با ترامپ]، امیدوارم كه آنها به توافقی حول چهارچوبها دست یابند، ” او گفت ” من میدانم كه در صورتیكه این مساله صورت نپذیرد، او[ترامپ] بیرون خواهد كشید.”.. كوركر به مقامات فرانسوی و آلمانی گفته است در صورتیكه توافق در زمینه محدودیتهای ظرفیت اتمی ایران تمدید گردد بهبود عمده یی در آن صورت خواهد گرفت. .. جمهوریخواهان دیگری [نیز] خواهان این هستند كه ترامپ توافق اتمی را از بین ببرد. .. سناتور جمهوریخواه جیم ریش عضو ارشد كمیته روابط خارجی سنا گفت ” من از اول مخالف این [توافق اتمی] بودم. ایران مانند این است كه بچه بدی را در كلاس درس دارید كه پنج كار بد انجام میدهد، او گفت توافق اتمی تنها به موضوع برنامه اتمی ایران پرداخته است ولی به حمایت آن از گروههای تروریستی، توسعه برنامه موشك بالستیك آن كه اسرائیل را تهدید میكند و دیگر موضوعات نپرداخته است. سناتور ریش اضافه كرد” شما هنوز بچه بدی را در كلاس درس دارید كه چهار كار بد را انجام میدهد، ”.
سناتور لندزی گراهام میگوید او از خاتمه توافق اتمی حمایت میكند چرا كه به ایران برتری نسبت به رقبای سنی آن كه متحد ایالات متحده هستند، میدهد.” شما چگونه به عربها خواهید گفت كه آنها نمیتوانند غنی سازی و بازپردازش اورانیوم را انجام دهند و به ایرانیان این اجازه را میدهید؟ به این دلیل این توافق وحشتناكی است، ” ».
ترامپ نشان میدهد كه پذیرای یك “توافق جدید” برای مهار ایران است
نیویورک تایمز ۴/۲/۹۷ : « به قلم: پیتر بیكر، جولی هیرشفلد دیویس- روز سه‌شنبه پرزیدنت ترامپ نشان داد كه وی پذیرای ترتیباتی جدید با متحدان اروپایی است كه توافق اتمی ایران را با گسترش و امتداد دادن مواد آن برای مهار توسعه موشكی تهران و دیگر فعالیت‌های بی‌ثبات‌كننده آن در خاورمیانه حفظ خواهد كرد. .. در حالیكه مذاكره‌كنندگان آمریكایی و اروپایی دنبال ایجاد توافقات در حاشیه برای مهار بیشتر تهران هستند، ماكرون بعنوان فرستاده متحدان اروپایی كه خواهان متقاعد ساختن ترامپ برای حفظ توافق ایران می‌باشند به واشنگتن آمد. بنظر میرسد كه ایران بخشی از این توافقات نخواهد بود اما آنها استانداردهایی را برای رفتار ایران ترسیم خواهند نمود كه در صورتیكه نقض شوند، منجر به اعمال تحریم‌ها توسط غرب خواهد گردید. .. در حالیكه ایران روز سه‌شنبه هشدار داد كه در صورت بیرون كشیدن آمریكا از توافق ممكن است فعالیت‌های اتمی خود را از سر گیرد، ترامپ این كشور را با اعمال تلافی‌جویانه نامشخصی تهدید كرد. او گفت، “می‌توانید آنرا یادداشت كنید. اگر آنها برنامه اتمی خود را از سر گیرند، آنها مشكلاتی بزرگتر از آنچه هرگز داشته‌اند، خواهند داشت”. .. ماكرون در صحبت‌هایش با ترامپ تأكید كرد كه توافق اتمی ایران كه به برجام شناخته میشود، هر چند ناقص ولی نباید دور انداخته شود بلكه باید یكی از پایه‌های یك توافق فراگیرتر بر اساس 4 پایه باشد.
پایة اول برنامه اتمی ایران را تا سال 2025 یا فراتر محدود خواهد كرد، همچنانكه توافق سال 2015 توسط پرزیدنت باراك اوباما چنین نمود، در حالیكه پایة دوم این محدودیت‌ها را امتداد خواهد داد. ستون سوم جلوی ایران را از توسعه موشك‌های بالستیك خواهد گرفت و ستون چهارم آنرا از مداخله در كشورهای همسایه منصرف خواهد ساخت. .. رئیس امنیت ایران روز سه‌شنبه هشدار داد كه این كشور ترك معاهده عدم تكثیر اتمی را در صورتیكه ترامپ از توافق سال 2015 بیرون بكشد، بررسی خواهد كرد. .. مقامات اسرائیلی به نوبه خود برای تأثیرگذاری روی ترامپ اقدام كردند. آویگدور لیبرمن وزیردفاع اسرائیل گفت كه وی قصد دارد سه‌شنبه شب اسرائیل را به قصد آمریكا ترك كند تا با وزیردفاع جیمز متیس و جان بولتون مشاور امنیت ملی جدید رئیس جمهور و یك مخالف قدیمی توافق اتمی ایران ملاقات كند. وی در تویتر گفت كه این دیدار برای بحث حول “گسترش ایران در خاورمیانه و سوریه” است».