۱۳۹۷ فروردین ۲۴, جمعه

تفسیر: زمان آن است که ترامپ از برجام بیرون بکشد


خبرگزاری رویتر(انگلیسی) ۲۲/۱/۹۷ : « بقلم مایکل ماکوفسکی- پرزیدنت ترامپ اخیرا روشن ساخت که اشتیاقش به خروج از سوریه عملا سوریه را در اختیار ایران می گذارد و حملات شیمیایی بیشتر و جنگهای بیشتر. .. از آنجا که توافق اتمی که بنیادا حاوی نقایص و کم و کسریهاست را نمی توان اصلاح کرد و اعتبار آمریکا در خطر است، خروج از برجام سیاست درستی خواهد بود.
توافق اتمی ایران که رسما برجام نامیده شده یک ایران اتمی[مسلح به سلاح اتمی] را حداکثر تا 2030تضمین می کند و همین ایجاب می کند که آمریکا در یک نقطه یی از برجام بیرون بکشد تا از این تهدید حساس و مهم به منافع امنیت ملی آمریکا جلوگیری نماید. .. آنچه مهم است، بدنبال اتحاد ایران و روسیه با بشار اسد که در جنگ داخلی سوریه که بین 2016 و 2017 دست بالا را بدست آورده، عقب راندن هژمونی منطقه یی فزاینده تهران می باشد.  پرداختن به مقوله اول همچنین به ترامپ در اصلاح نواقص برجام بار و اعتبار می دهد. ترامپ عهد کرده بود که به هر دوی عناصر تهدید ایران بپردازد اما در مقابله با ایران بلحاظ منطقه یی مقاومت داشته است. .. این رویکرد احتمال یک منازعه ایران و اسراییل در سوریه را بالا می برد. .. در عوض، ترامپ روی برجام متمرکز شده و بدرستی سه عنصر آن را برجسته ساخته است که برجام توسعه موشک بالستیک را نادیده گرفته، بازرسیهای هرزمان و هرکجا را در دستور کار ندارد و اجازه می دهد دوره محدودیت غنی سازی ایران یا غروب اتمی، سپری شود. .. این سه نقیصه بنیادین را نمی توان بطور واقع ترمیم کرد و یقینا با یک توافق مکمل آمریکایی و اروپایی نمی توان این را انجام داد توافقی که احتمالا توسط روسیه و چین و قطعا توسط ایران رد خواهد شد. بنا به گزارشات، اروپایی ها نسبت به تحریم ایران منعطف هستند تا توسعه موشکهای بالستیک آن که ممکن است آنها را هم در تیررس قرار دهد را مهار کنند. .. بهتر است گرچه روی میز نیست، موشکهای ایران چه آزمایشی چه بکاربرده شده را تهدید کرد که هدف قرار می گیرند. اطمینان از اینکه بازرسیهای مکفی انجام بشوند نیز بعید است چرا که آژانس بین المللی انرژی اتمی که بازرسیها را انجام می دهد بطور موثری از ممانعت ایران از بازرسیها از سایتهای کلیدی، متابعت کرده است و موجب شده که موضع آمریکا برای بازرسیهای هرزمان و هرکجا از موضوعیت بیفتد و بی معنی شود. اما در نقطه غروب اتمی است که چشم انداز ترمیم برجام بواقع شکست می خورد. بسیاری از اروپایی ها از اینکه به قسمت غروب اتمی برجام بپردازند مقاومت نشان داده اند زیرا که این قسمت عملا به معنی لغو برجام است که آنها موافق این نیستند. علاوه بر این، غروب اتمی یک جایزه واقعی برای تهران بوده است چرا که برای ایران یک راه قانونی و بلحاظ بین المللی شناخته شده برای رسیدن به ظرفیت تسلیحات اتمی را باز گذاشته است. .. برخی مصرانه خواهان صبر هستند اما زمان، دوست ایران است. غروب اتمی2030که نزدیکتر می شود، برجام فعالیتهای اتمی بیشتری را مجاز می کند. و هرچه ایران به یک برنامه اتمی قوی نزدیکتر می شود برای حفظ این برنامه اتمی مصمم تر می شود و شانس و زمان برای هرگونه استراتژی قدرتمند، کاهش می یابد. علاوه بر این بار و اعتبار آمریکا با گسترش تجاری ایران و تقویت زرادخانه نظامی آن و با سیمانی کردن مواضعش در مرزها با متحدان آمریکا در خاورمیانه کاهش پیدا می کند. ..
اعتبار آمریکا حالا در خطر است.
بعد از انتخابات ریاست جمهوری ترامپ مکررا تهدید به خروج از برجام کرده است و در ژانویه اعلام کرد برای مذاکرات جاری برای اصلاح برجام آخرین فرصت است. مایک پنس معاون رئیس جمهور ماه گذشته اعلام کرد اگر توافق اتمی ایران اصلاح نشود آمریکا بیرون می کشد. .. بعد از سالها خطوط قرمز رها شده و اعمال نشده و توافق های اتمی ناموثر و در مورد برجام امضا نشده و بی ثبات، آنچه آمریکا لازم است عزم خودش را نشان دهد در این است که هر کاری که لازم است برای جلوگیری از کشورهای یاغی در گسترش برنامه های اتمی شان انجام بدهد. خروج از برجام اعتبار آمریکا را به این لحاظ، تقویت می کند درست مانند رد پیمان منع تست اتمی که آمریکا آن را رد کرد و خروج از پیمان موشک ضدبالستیک پیشرفته که امنیت آمریکا را ارتقا داد. خروج واشینگتن از برجام فواید روشن دیگری هم داشته است. اینکار تحریمهای اقتصادی مرتبط با اتمی را مجدد باز میگرداند و اعمال می کند و تهران را تحت فشار قرار می دهد و منزوی می کند و تجاوزات منطقه یی آن را تضعیف می کند. خروج درازمدت آزادی و دست بازی بیشتری به آمریکا، اسراییل و هر کشوری که در صورت لزوم اقدام نظامی علیه سایتهای اتمی ایران بکند می دهد. گزینه دیگر یعنی تغییر رژیم با امتیازات برجام تضعیف شده است. هر تلاشی برای خروج از برجام بایستی با تدارک محتاط برای روزهای بعد از تهیه یک استراتژی ارتباطاتی قوی که تقصیر آمریکا را به حداقل می رساند همراه شود، با متحدان اروپایی واشینگتن و متحدان خاورمیانه کار کند و این خواست و توانایی باشد که با تحریکات ایران در این منطقه یا برنامه اتمی آن مقابله کند. آنوقت آمریکا بایستی خواهان انجام آنچه لازم است از یک ایران اتمی (مسلح به سلاح اتمی)جلوگیری شود را انجام دهد. در غیر اینصورت ترامپ نباید از برجام بیرون بکشد. .. یک رئیس جمهور آماده بایستی فرصت تاریخی برای دنبال کردن یک تهدید تا به آخر را دریابد».