۱۳۹۷ فروردین ۲۴, جمعه

بریفینگ مطبوعاتی توسط سخنگو سارا سندرز – 11 آوریل


سایت کاخ سفید ۲۳/۱/۹۷ : « .. سوال: ارتش روسیه آمده و گفته كه هیچ گونه حمله گاز سمی وجود نداشت. آنروز سرگئی لاوروف بود كه گفت آنها هیچ شواهدی از آن بدست نیاوردند. امروز یك مقام ارتش روسیه می گوید بله یك حمله بود ولی این حمله توسط جزئی از تیپ كلاه سفیدها از شورشیان در سوریه انجام شد. شما درباره موضعگیری روسیه مبنی بر اینكه این حمله توسط كلاه سفیدها انجام شد، چه میگویید؟

خانم سندرز: اطلاعات ارائة شده طبعا یك تصویر متفاوتی ترسیم میكند و رئیس جمهور سوریه و روسیه را مسئول این حمله تسلیحات شیمیایی می داند.
..
سوال: با سوریه كه برنامه ریزی شده ماه بعد ریاست كنفرانس در مورد خلع سلاح سازمان ملل را داشته باشد آیا رئیس جمهور این را در نظر دارد یا برنامه هایی دارد تا آمریكا را برای مدتی كه سوریه ریاست این گروه را دارد، بیرون بكشد؟
خانم سندرز: من الان هیچ چیز مشخصی ندارم كه در این زمینه اعلام كنم. ..
. سوال: دو سوال در رابطه با موضعگیری امروز صبح رئیس جمهور. ”روسیه آماده باش“ یعنی چی؟ آیا آمریكا برنامه دارد تا داراییها و پرسنل روسیه در سوریه را بعنوان بخشی از حمله ای كه رئیس جمهور خودش گفت كه دارد می آید – موشكها دارند می آیند – هدف قرار دهد؟ این یعنی چی؟
خانم سندرز: ما ادعا میكنیم كه ما گزینه های متعددی داریم و همه آن گزینه ها هنوز روی میز هستند. تصمیم گیریهای نهایی هنوز در این زمینه انجام نشده است.
سوال: آیا این در كل معنی دارد؟ معنی آن چیست؟
خانم سندرز: من فكر میكنم كه چیزهای زیادی است كه شما میتوانید از این برداشت كنید. اما همزمان رئیس جمهور گزینه های متعددی در اختیار دارد و همه آن گزینه ها روی میز باقی می ماند و ما به بررسی هر كدام از آنها ادامه میدهیم. ..
سوال: با توجه به اظهارات شما كه در همین جا انجام دادید، با توجه به توئیتهای امروز صبح رئیس جمهور، آیا كاخ سفید آماده احتمال درگیری نظامی مستقیم با روسیه هست؟
خانم سندرز: تكرار میكنم همه گزینه ها روی میز است، و من هیچ چیز بیشتری ندارم كه اعلام كنم. ..
سوال: رئیس جمهور همانطور كه میدانید در سال 2013 در رابطه با این صحبت كرد كه چرا وقتی به سوریه برمی گردد ما فقط نمیتوانیم، با كلمات خودش میگویم، ”ساكت باشیم و اگر در كل حمله كنیم، آنها را غافلگیر میكنیم.“ مسلما رئیس جمهور در رابطه با یك تاریخ یا زمان برای هر نوع حمله به سوریه صحبت نكرد، اما وی در رابطه با ”آماده شو“ برای چیزی صحبت كرد. چرا این بار رئیس جمهور از رهنمود خودش استفاده نمیكند و ”ساكت“ بماند همانطور كه گفته بود؟
خانم سندرز: رئیس جمهور همانطور كه گفتید- و عملا سوال را برای من جواب دادید- یك جدول زمانی نداده است و وی تعدادی گزینه های دیگر هم دارد. و ما در حال بررسی همه آن گزینه ها و تعدادی جداول زمانی متفاوت هستیم كه هر گونه اقدامی كه ما ممكن است اتخاذ كنیم یا نكنیم چگونه خواهد بود. ..
.. سوال: روسیه به توئیت رئیس جمهور پاسخ داد با گفتن، ”موشكهای هوشمند باید به جانب تروریستها پرواز كند و نه به سمت دولت قانونی ..“ واكنش كاخ سفید به این چیست؟
خانم سندرز: من فكر میكنم كه رئیس جمهور كاملا روشن بوده كه موضع وی در این زمینه چیست. روسیه اثبات كرده كه در بخشی از این مسئول است. آنها تضمین كردند كه استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط سوریه دوباره اتفاق نخواهد افتاد. آنها در این زمینه شكست خوردند. آنها همچنین كمك كردند تا سوریه را با وتو كردن شش قطعنامه مختلف سازمان ملل توانمند كنند كه كمك كرد كه از اسد حفاظت كنند. بنابراین آنها قطعا میزانی مسئولیت در این دارند و طبعا اثبات كردند كه بازیگران بدی در این پروسه هستند...
سوال: جیم متیس و مایك پمپئو امروز فراخوانده شدند. آیا رئیس جمهور با آنها ملاقات كرد تا در رابطه با سوریه صحبت كند؟ و اگر این طور بود از این ملاقات چه چیزی بیرون آمد؟
خانم سندرز: امروز تیم امنیت ملی رئیس جمهور نشست داشت. این نشست به ریاست معاون رئیس جمهور بود تا در مورد تعدادی از گزینه ها بحث كنند. ..
سوال: دو سوال. روز دوشنبه من از شما سوال كردم كه آیا رئیس جمهور با رئیس جمهور ماكرون و نخست وزیر می در رابطه با یك اتحاد با فرانسه و انگلستان ارتباط برقرار كرده است مشابه آن چیزی كه رئیس جمهور اوباما تلاش كرد در سال 2013 پیش ببرد. وی دو گفتگو با هر دوی آنها داشت. آیا تحولات جدیدی وجود داشته است؟ منظورم این است آیا وی با رهبران جهانی دیگری صحبت كرده است بخصوص آنهایی در اروپای مركزی در رابطه با یك ائتلاف بزرگتر به جای اینكه آمریكا تنها در سوریه برود؟
خانم سندرز: بله ما تماس منظم با متحدین و شركای منطقه ای شامل اسرائیل، عربستان سعودی، فرانسه و انگلستان و همچنین تعدادی از كشورهای دیگر در سطوح مختلف داشتیم.
سوال: در رابطه با اروپای مركزی چی؟
خانم سندرز: ما گزارشاتی از گفتگوهایی كه رئیس جمهور مستقیما داشت را ارائه دادیم اما هم مشاور امنیت ملی و هم وزیر دفاع و هم كفیل وزیر خارجه و تعدادی مقامات دیگر در دولت تماسهای منظمی با همتایانشان از كشورهای متعدد دیگری داشتند. ..
سوال: سناتور ماركی، یك عضو كمیته روابط خارجی، امروز گفت كه رئیس جمهور باید برای مجوز قبل از حمله نظامی دیگری به سوریه به كنگره بیاید. و دیگران هستند كه این را میگویند. آیا دولت قصد دارد این كار را بكند؟ و اگر نه چرا نه؟
خانم سندرز: طبعا دولت از هر چه قوانین و مقررات كه برای هر اقدامی كه ما اتخاذ میكنیم ضروری است، تبعیت خواهد كرد. بدلیل اینكه ما هیچ گونه اقدام مشخصی مطرح نكردیم كه برنامه داریم انجام دهیم، من نمیتوانم به شما دقیقا بگویم كه چه نیازهایی ما داریم كه به كنگره برای آن برویم.
سوال: به نظر می آید كه رئیس جمهور واقعا فضای مذاكره زیادی باقی نگذاشته است. شما گفتید كه همه گزینه ها روی میز است اما وقتی رئیس جمهور می گوید، ”روسیه آماده باش .. آنها خواهند آمد،“ موشكها دارند می آیند، چطور این چیزی غیر از اعلام یك حمله هوایی قریب الوقوع نیست؟
خانم سندرز: این طبعا یك گزینه است ولی این به این معنی نیست كه این تنها گزینه است یا تنها چیزی است كه رئیس جمهور ممكن است انجام دهد یا ندهد. فقط بدلیل اینكه وی یك كاری انجام میدهد به این معنی نیست كه وی نمیتواند اقدامات متعدد دیگری هم انجام دهد. ».