۱۳۹۶ آذر ۳۰, پنجشنبه

کیهان: وزیر خارجه فرانسه:آمریکا و فرانسه مصمم به اعمال فشار به ایران از طریق اعمال تحریم‌ها هستند


روزنامه کیهان(رژیم) ۲۸/۹/۹۶ : « وزیر امور خارجه فرانسه بعد از دیدار با مقامات آمریکایی در واشنگتن مدعی شد فرانسه و آمریکا مصمم هستند به شدت فشارها بر ایران به دلیل برنامه موشک بالستیک را افزایش دهند و احتمالاً این اعمال فشار از طریق تحریم‌ها باشد.

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور سوریه مدعی شد:بشار اسد تا زمانی که به روسیه و ایران وابسته است، در جایگاهی نیست که بتواند موضع سیاسی اتخاذ کند. امانوئل‌ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه اخیراً در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی فرانسه گفته بود که برای مذاکرات صلح سوریه باید ابتدا با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه وارد گفت‌وگو شد و سپس به دلیل جرایم جنگی وی را محاکمه کرد.
اسد نیز در واکنش به این اظهارات ماکرون تأکید کرده بود که از آغاز جنگ سوریه، فرانسوی‌ها به تروریسم در این کشور کمک کردند و دستهای دولت فرانسه آغشته به خون مردم سوریه است.
لودریان سپس مدعی شد: وقتی یک نفر اوقات خود را صرف کشتن مردم خود می‌کند، صلاحیت ندارد.
لودریان در حین دیدار از واشنگتن مدعی شد که فرانسه و آمریکا مصمم هستند به شدت فشارها بر ایران به دلیل برنامه موشک بالستیک را افزایش دهند و احتمالاً این اعمال فشار از طریق تحریم‌ها باشد.
وزیر خارجه فرانسه برای دیدار با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا، هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی کاخ سفید و جرد کوشنر مشاور ویژه ترامپ، به واشنگتن سفر کرد.
تنش‌ها میان ایران و فرانسه اخیراً افزایش یافته است و لودریان نیز ایران را به دنبال کردن وسوسه‌های هژمونیک در منطقه متهم کرده است.
وی در اظهارنظری گستاخانه گفت: وسوسه‌های هژمونیک ایران در منطقه، مسئله‌ای اضطراری است چراکه ما در چارچوب حصول صلح در عراق و سوریه جلوی این فرآیند را می‌گیریم.
لودریان که قرار است اوایل ژانویه سال آینده میلادی به ایران سفر کند، در اظهارنظری زیاده خواهانه گفت که نگرانی‌های پاریس را به اطلاع ایران خواهد رساند.
وزیر خارجه فرانسه مدعی شد: ما کاملاً مصمم هستیم تا بسیار به شدت به ایران اعمال فشار کنیم تا توسعه قابلیت بسیار چشمگیر بالستیک خود را متوقف کند.
ژست مضحک!
در روزهای گذشته دولت پاریس در اقدامی که نشان از سیاست‎های دوگانه فرانسه دارد؛ مجوز برگزاری نشست گروهک تروریستی منافقین را در این کشور صادر کرد.
پیش از این فرانسوا سنمو سفیر فرانسه در تهران در مصاحبه با یک روزنامه زنجیره‌ای در اظهارنظری گستاخانه گفته بود: سازمان مجاهدین [گروهک تروریستی منافقین] هرسال، در حومه پاریس، گردهمایی دارد و قوانین فرانسه مدافع حق آزادی تظاهرات و بیان است و مادامی‌که در این گردهمایی، عملی غیرقانونی یا خلاف نظم عمومی اتفاق نیفتاده، مقامات فرانسوی اجازه ممنوع‌کردن آن را ندارند..این گروه هیچ ربطی به فرانسه ندارد و ما بر گسترش روابط خود با ایران در چارچوب برجام تأکید داریم. این مسئله موضوعی جدا از روابط دوجانبه است و در فرانسه به آقای ظریف متذکر شدیم.
لحن طلبکارانه و ژست مضحک و تهوع‌آور فرانسه درخصوص دفاع از حق آزادی در حالی است که گروهک تروریستی منافقین، ۱۷ هزار ایرانی بی‌گناه را به خاک و خون کشیده است.
نکته قابل تأمل اینجاست که تسهیل شرایط برگزاری نشست گروه تروریستی منافقین از سوی کشوری انجام شده است که این روزها علاقه بسیاری به خودنمایی در صحنه تحولات غرب آسیا دارد و امانوئل ماکرون رئیس‎جمهور جوانش را به عنوان کلیددار حل همه مشکلات منطقه جا می‌زند!
توهم شکاف میان اروپا و آمریکا!
علیرغم ادعای برخی دولتمردان و روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاحات مبنی بر ایجاد شکاف میان اروپا و آمریکا به واسطه برجام،بررسی رفتار کشورهای اروپایی در قبال نقض عهد آمریکا در برجام و تلاش دولتمردان این کشورها برای افزایش فشارها بر روی ایران در زمینه‌های دیگر، خبر از هم‌نوایی آنها با آمریکا می‌دهد. در ماههای اخیر کشورهای اروپایی عضو 1+5 بارها با لحنی گستاخانه، به توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران حمله کرده و تاکید کرده‌اند که باید موارد مذکور به برجام اضافه شود.
لزوم تغییر رویکرد
در این جریان، نقش پررنگ‌تر فرانسه در حالی رخ می‌دهد که این کشور پس از برجام سودهای هنگفتی از روابط تجاری با ایران کسب کرد و توانست رونق مجددی به اقتصاد خود ببخشد. قراردادهای توتال، رنو، پژو و ایرباس تنها بخشی از این موارد بوده است. در واقع پاریس پس از آن‌که به تعبیر ترامپ پولش را گرفته و لذتش را برده هم‌اکنون مسیر تازه‌ای برای مقابله با توانمندی‌های ایران پیشنهاد می‌کند به این امید که با مذاکره مجدد، امتیازات تازه‌تری نصیبش شود! این رویکرد خصمانه از طرفی باید درسی برای دولت‌مردان ایرانی باشد تا پای قدرتمند خود را با عصای بیگانه عوض نکنند و برای بهبود وضعیت اقتصادی به خارج از کشور دل نبندند ».