۱۳۹۶ آذر ۲۹, چهارشنبه

گزارش جفری فلتمن به شورای امنیت در مورد برجام


سایت سازمان ملل ۲۸/۹/۹۶: «  جفری فلتمن: آقای رییس, اعضای شورای امنیت, خانمها و آقایان. تقریبا ۲ سال بعد از اجرای برجام, اکنون بر سر یک دوراهی حیاتی هستیم. میتینگ امروز فرصت مهمی برای بررسی دقیق آنچه تا کنون بدست آمده و چالشهای پیش رو است. از ۱۶ ژانویه 2016 آژانس بین المللی انرژی اتمی ۹ بار به این شورا گزارش کرده است که ایران همچنان به تعهدات اتمی خود عمل می کند.
بر خلاف این روایت مثبت از اجرای برجام, در ۱۳ اکتبر, رییس جمهور ایالات متحده تصمیم گرفت در مقابل کنگره,تعلیق تحریم های سراسری ناشی از توافقنامه -- و من از سخنرانی پرزیدنت ترامپ نقل قول می کنم-- « مناسب و متناسب با ارزیابی های مشخص و قابل راستی آزمایی که ایران در ارتباط با برنامه غیرقانونی اتمی اش بعمل آورده» را تایید نکند. ...
دبیر کل مطمئن است که نزدیک به ۹۰۰ قبضه از تفنگ‌های تهاجمی که به دست ایالات متحده افتاده است, عینا مشابه سلاح‌هایی است که توسط فرانسه در ماه مارس ۲۰۱۶ مصادره شده, که طبق ارزیابی آقای دبیر کل دارای منشاء ایرانی می‌باشد و از مبداء جمهوری اسلامی ایران ارسال شده است. دبیر کل همچنین مطمئن است که نیمی از ۲۰۰ قبضه موشک انداز آر پی جی دارای مشخصات فنی مشابه موشک اندازهای ساخت ایران بوده‌اند. ما هنوز مشغول بررسی باقیمانده سلاح‌هایی که در این محموله بوده است هستیم و گزارش آنرا خواهیم داد.
دبیر کل همچنین ابراز داشت که سیستم های هدایت و چاشنی قایق بدون سرنشین شامل یک دستگاه کامپیوتر با کیبرد دوگانه انگلیسی -  فارسی بوده است و مشخصات مشابه کامپیوترهای تولید شده توسط ایران داشته است. همچنین مشاهده شد که سیستم چاشنی دارای اجزایی عینا مشابه اجزای یافت شده در عرشه «دو آدریس» توسط ایالات متحده در ماه مارس ۲۰۱۶ بوده است و کابل‌های برقی به کار رفته در سیستم چاشنی و هدایت دارای علائمی که نشان دهنده ساخت ایرانی این اجزا بودند می‌باشد. گزارش تکمیلی در این رابطه متعاقباً داده خواهد شد.
دبیرکل ابراز داشت که یکی از پهباد‌ها که مقامات سعودی گفته اند مشابه پهباد ساخت ایران به نام «ابابیل۲»‌ است, مشابه سایر پهبادهای به دست آمده در یمن بوده است که توسط امارات متحده عربی به اطلاع ما رسیده است. ما از امکان بررسی سایر این پهبادها استقبال می‌کنیم تا بتوانیم به طور مستقل در باره منشاء آن اطمینان حاصل کنیم.
چهارم -  گزارش همچنین شرکت سازمان صنایع دفاعی در یک نمایشگاه خارجی دیگر به نام international aviation space salon (سالن فضای هوانوردی بین المللی) که در ماه ژوئیه ۲۰۱۷ در فدراسیون روسیه برگزار شد را برجسته می‌کند. این مسئله با فدراسیون روسیه مطرح شد و به ما اطلاع داده شد که در جریان تحقیقات در رابطه با این مسئله هیچ اقدامی که ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ باشد پیدا نشد.
گزارش دبیر کل همچنین حاوی اطلاعاتی در باره سفرهای دیگر سرلشکر قاسم سلیمانی است و اشاره می‌کند که شورای امنیت باید دولت‌های کشورهای عضو را فرا بخواند تا اقدامات مقتضی برای حصول اطمینان از اعمال صحیح ممنوعیت سفر و سایر مفاد متمم B2  از قطعنامه ۲۲۳۱ را انجام بدهند. .»
موضعگیری بریتانیا و فرانسه
منابع انگلیسی ۲۸/۹/۹۶: «  سفیر بریتانیا در سازمان ملل [ در نشست شورای امنیت در روز سه شنبه 28 آذر/ 19 دسامبر2017 ] گفت : اولاً ما عمیقاً نگران گزارشاتی مبنی بر انتقال قطعات ایرانی موشکهای بالستیک و تکنولوژی مرتبط با آن به حوثی‌ها در یمن هستیم. چنین انتقالی ناقض قطعنامه 2231 است که انتقال تکنولوژی موشکهای بالستیک و مواد مرتبط با آن را از ایران و به ایران منع می‌کند.
این جابه جایی ها همچنین ناقض قطعنامه 2216 هستند که فروش و انتقال سلاح و مواد مرتبط را به حوثی‌ها منع می‌کند.
توئیتر ۲۸/۹/۹۶:« فرانسه در سازمان ملل: برنامه موشك بالستیك ایران باعث نگرانی و دامن زدن به بی ثباتی در منطقه میباشد»
سایت سازمان ملل, 19 دسامبر2017 – نیکی هیلی سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل:  این بحث نمی توانست در زمانی مناسب تر از این مطرح شود. گزارشاتی امروز صبح بدست آمد که شبه نظامیان حوثی در یمن یکبار دیگر موشکی را به سمت عربستان سعودی شلیک کردند. بنا به گفته خود حوثی ها, اجلاس سران سعودی در ریاض, منطقه ای مزدحم ازمقامات دولتی ,  هدف این شلیک بوده است. خوشبختانه این موشک قبل از اینکه به هدف تعیین شده اصابت کند, رهگیری شد. اما واقعیت پشت این حمله,  تنین آژیر قرمز برای این شورا می باشد.
 این اولین باری نیست که حوثی ها موشکی را به سمت شهروندان کشورهای جی ۲۰ شلیک میکنند. اگر ما عملی انجام ندهیم, آخرین آن نیز نخواهد بود. اگر چه ما هنوز یافته های کافی از این حمله مشخص نداریم, اما تمام نشانه های حملات قبلی, که با استفاده از سلاح های تأمین شده از ایران بوده, را در بر دارد. این تنها به زمان بر میگردد که یکی از این موشک ها به هدف اصابت کند. اگر کاری انجام ندهیم, امکان ممانعت از خشونت های بیشتراز سوی ایران را از دست خواهیم داد.