۱۳۹۶ دی ۲, شنبه

دستگیریهای گسترده پس از تظاهرات روز جمعه اهواز


سایت ایران خبر ۳۰/۹/۹۶ : « بر اساس گزارشهای رسیده تعدادی از فعالین سیاسی - مدنی شهر اهواز در روزهای گذشته توسط مامورین امنیتی قرارگاه سپاه ابوالفضل العباس بازداشت شدند.

علت این دستگیریها شرکت در تظاهرات روز جمعه ۲۴ آذر ماه؛ معروف به جمعه کرامت در کوی علوی اهواز بوده است.
از روز ۲۶ آذر ماه؛ دستگیری و احضار هموطنان شرکت کننده در تظاهرات آغاز شده و همچنان ادامه دارد. بر اساس همین گزارش دهها تن از فعالین مدنی به اتهام شرکت در تظاهرات توسط قرارگاه ابوالفضل العباس احضار؛ بازجویی و سپس آزاد شده اند. آزادی این فعالین مشروط به دادن تعهد مبنی بر عدم شرکت در تظاهرات و تجمعات بوده است. تعدادی از این هموطنان همچنان در بازداشت به سر می برند.
اسامی تعدادی از دستگیرشدگان روزهای گذشته در اهواز به شرح زیر است:
۱. حسن بترانی از اهالی كوی علوی بوده و پیش از این نیز سابقه چندین بار بازداشت به اتهام شركت در اعتراضات داشته است. وی روز یكشنبه 26 آذر ماه بازداشت شد.
۲. یونس صرخی 24ساله از اهالی كوی علوی، صرخی یك شاعر بوده و نیمه شب 28 آذر ماه دستگیر شد. وی پیش از این بدلیل فعالیتهای مدنی از قبیل شركت در مراسم عید فطر؛ کمک به سیل زدگان چندین بار بازداشت شده است.
۳. ولید سواری 24 ساله از اهالی كوی علوی فعال فرهنگی 28 آذر ماه همراه یونس صرخی بازداشت شد.
۴. محمد عبیداوی فرزند زهرا؛ از ساكنان كوی علوی نیمه شب 28 آذر ماه بازداشت شد.
۵. عیسی زایری از اهالی كوی علوی نیمه شب 28 آذر ماه بازداشت شد.
۶. عبدالله كریم چلداوی از اهالی كوی علوی نیمه شب 26 آذرماه بازداشت شد.
۷. جعفر كریم چلداوی از اهالی كوی علوی و برادر عبدالله نیمه شب 26 آذر ماه همراه برادرش بازداشت شد.
٨- صالح تامولی طرفی 36 ساله، از اهالی كوی علوی، نیمه شب ۲۹ آذر ماه بازداشت شد.
٩- علی زرگانی 30 ساله از اهالی كوی علوی نیمه شب 28آذر ماه بازداشت شد. این فعال سیاسی سابقه 3 سال زندان به اتهام تبلیغ علیه نظام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دارد. علی زرگانی در دادگاه انقلاب شعبه 4 محاكمه و به مدت سه سال در زندانهای شیبان و کارون محبوس بوده است.
10. عدنان سواری از اهالی كوی علوی روز گذشته ۲۹ آذر ماه؛ بازداشت شد
توضیح اینکه تظاهرات روز جمعه ۲۴ آذر ماه مردم اهواز در اعتراض به تبعیض استخدام غیربومیان منطقه؛ مصادره زمینهای كشاورزان روستای جلیزی دهلران؛ انتقال آب كارون؛ خشكاندن تالابها و رودخانه ها برگزار شد. قرارگاه امنیتی ابوالفضل العباس در واکنش به همین تظاهرات اقدام به احضار و بازداشت فعالین عرب اهوازی کرده و تا كنون نیز این روند بازداشتها ادامه دارد ».