۱۳۹۶ دی ۲, شنبه

کاتالونیا: با پیروزی استقلال‌طلبان در انتخابات، موقعیت سیاسی باز هم دشوارتر می‌شود

سایت رادیو فرانسه ۱/۱۰/۹۶ : « بر اساس نتایج انتخابات پارلمانی منطقه کاتالونیا، مجموعه احزاب جدایی طلب اکثریت کرسی ها را به دست آوردند. با اینحال به طور مطلق، میزان رأی کسانی که با جدایی کاتالونیا از اسپانیا مخالفند، بیشتر بوده است. با وجود برگزاری این انتخابات، مشکل کاتالونیا به آسانی حل نخواهد شد و هنوز معلوم نیست که تکلیف دولت منطقه ای چه خواهد بود.


در انتخابات پارلمانی منطقه ای که روز پنجشنبه ٢١ دسامبر/٣٠ آذر، در آرامش و بدون هیچ مشکلی در کاتالونیا برگزار گردید، ٧٠ کرسی از مجموع ١٣۵ کرسی به دست طرفداران جدایی (یا استقلال) کاتالونیا افتاد. با اینحال ۵٢درصد آرا متعلق به مخالفان استقلال، و حدود ۴٨درصد متعلق به موافقان بود. اما در نظام انتخاباتی کاتالونیا، آراء مناطق روستایی ضریبی جداگانه دارد و در نتیجه بعد از محاسبات، اکثریت پارلمان به دست استقلال طلبان افتاد.
با اینحال، مشکلات هنوز باقی است. در این انتخابات که میزان مشارکت بسیار چشمگیر بود و به مرز ٨٢درصد رسید، احزاب گوناگون شرکت داشتند: تعدادی از این احزاب اگرچه طرفدار استقلال کاتالونیا هستند، اما با یکدیگر اختلافات اساسی دارند و معلوم نیست که بتوانند با یکدیگر کنار بیایند. علاوه بر این، بالاترین میزان رأی نصیب حزب لیبرال ضداستقلال سیودادانوس (شهروندان) شد که به تنهایی ٣٧ کرسی پارلمان را اشغال خواهد کرد. هیچیک از احزاب جدایی خواه نتوانستند به تنهایی به این میزان رای دست یابند. بدین ترتیب حتی اگر استقلال طلبان بتوانند متحد شوند، در مقابل خود با حزبی قوی و مصمم مواجه خواهند شد که کار را بر آنان سخت خواهد کرد. در این میان حزب محافظه کارِ نخست وزیر اسپانیا هم شکست سختی خورد و با کسب ٣ کرسی حتی از چپ افراطی عقب افتاد.