۱۳۹۶ دی ۸, جمعه

2017 سالی كه مشابه آن وجود ندارد روزنامه الشرق الاوسط(لندن) ۷/۱۰/۹۶ : « سلمان الدوسری روزنامه نگار از عربستان و سردبیر سابق روزنامه الشرق الاوسط


ترامپ رئیس جمهور آمریكا شد . ”داعش منهدم شد“. كره شمالی یك بحران هسته ای ایجاد كرد. حوثی ها علی عبدالله صالح را به قتل رساندند و سپس به آن افتخار كردند . اولین طرح عربی برای مقابله با ایران .اردوغان ”سلطان“ در كشوری كه می گوید دمكراتیك است. افشای توطئه قطر علیه همسایگانش. قطر با تركیه و ایران ائتلاف كرد . تركیه دست در دست ایران گذاشت . كارزار بی سابقه مبارزه با فساد در عربستان . انگلستان رسما خروج خود از اتحادیه اروپا را به اجرا در آورد . اصلاحات اجتماعی، اقتصادی در عربستان جهان را متحیر كرد. موج سركوب علیه مسلمان روهینگا و كوچ میلیون ها نفر از آنها . كاتالونیا وحدت اروپا را تهدید می كند . ترامپ قدس را بعنوان پایتخت اسرائیل برسمیت شناخت . و دهها عنوان پر سر و صدای دیگر كه هر یك به تنهایی می توانست خبر سال باشد ولی 2017 خواست كه همه آنها را برای ما سرجمع كند.

وقتیكه چشم هایت را می بندی تا درك كنی كه چه اتفافی افتاده است و قانع شوی سریعا با شگفتی و وحشت با خبری قویتر از خبر سابق مواجه می شود . خبرهایی می گذرد كه برای تحلیل و درك خبرهای مشابه آن به ماه ها زمان نیاز است ، و خبر دیگری با یك ضربه سنگین بر آن چیره می شود و سپس خبر بعدی می رسد ..و بدین ترتیب چرخ حوادث با سرعتی كه فكر نمی كنم هیچ وقت طی دهه ها با آن مواجه بودیم بحركت در می آید ، وبدین ترتیب سال 2017 سریعتر از هر سال دیگر و مهمتر از هر سال دیگر حركت كرد.
زنان در عربستان رانندگی می كنند . چهار تیم ملی عربی به جام جهانی راه یافت . گلزن لیك انگلستان یك مصری است . دانشمندان یك منظومه از ستارگان را كشف كردند كه شبیه منظومه شمسی ما است و از هشت سیاره تشكیل شده است . سینما به عربستان برگشت . قیمت نفت به میزان یك سوم از كمترین قیمت آن در جهان افزایش یافت . موزه لوور در ابوظبی. عربستان بزرگترین بودجه تاریخ خود را اعلام كرد .
”عربستان: جدید رویای ما است و ما در جزئیات آن زندگی می كنیم ، عناوین عجیب ادامه دارد و یر اینكه ما را شگفت زده كند مصر است و نمی خواهد حتی تا آخرین روز سال در این كار كوتاهی كند و در بحبوحه همه این حوادث ما بسیاری از حوادث شادی بخش را فراموش نمی كنیم سال 2017 فقط یك سال مایوس كننده و یا اندوهناك نبود و بر خلاف آنچه كه بنظر می رسد سالی عبوس و بی حال نبود و از دل هر خبر بد یك خبر خوب بیرون آمد . رویارویی عربستان با دشمنان تبدیل به پروژه ای با سرخط های آشكار شد. توالی بحران ها در منطقه خبر از یك زندگی بهتر برای ساكنان آنرا می دهد . قرار گرفتن مسائل در جای خود و اشاره به دشمنان به نفع كشورها است و خنده بر لب ها حقیقت را بعد از خنجر هایی كه در پشت ها نشست برملا می كند . مقابله با دشمنان پنهان بهتران از مهار آنها است و ضربه زدن به تروریسم در عمل و در گفتار بهتر از دلجویی كردن و همراهی كردن با آن كسی است كه برادر بود و خیانت كرد .
در نظر بگیر چه كسی باور می كرد كه ”داعش“ این تشكیلات سرطانی كه یك سوم خاك عراق را اشغال كرده بود و تعداد رزمندگانش در سال 2013 به 35هزار نفر می رسید الان كمتر از هزار رزمنده برایش باقی مانده است و این یك سوم تعدادی است كه سه هفته قبل برای ان بر آورد می شد.
حتی اگر سال 2017 فقط با همین خبر خوب و شادیبخش به پایان می رسید كافی بود تا بعضی از فجایع این سال را به فراموشی بسپاریم .
این سال 2017 است كه با خوبی ها و بدی هایش ، با زیبایی ها و زشتی های آن به پایان می رسد ، و اینك ما را در برابر سال جدید قرار می دهد سالی كه فقط خدامی داند كه چه چیزی در آن نهفته است . آیا ما در انتظار این هستیم و یا پیش گویی می كنیم كه سال 2018 چه چیزی را در برابر ما قرار خواهد داد؟
استاد بزرگ ما سمیر عطا الله ما روزنامه نگاران را از حدث زدن و پیشگویی بر حذر داشته است ولی نویسنده عزیز باید به ما اجازه بدهد كه لااقل بگوئیم كه سال جدید ما را بیش از سال قبل متحیر نخواهد كرد و ما بیش از آنچه كه در سالی كه مشابه آن وجود نداشت متعجب نخواهیم شد . خوش آمدید آقای 2018 سال قبل از تو به ما آموخت كه هر چیزی قابلیت زندگی و قابلیت سقوط دارد و تغییر یك سنت جهانی است . ».