۱۳۹۶ آذر ۱۰, جمعه

مقام ارشد فتح: ایران بانی اصلی اختلافات و جدایی در فلسطین می باشد


اورشلیم پست ۷/۹/۹۶ : « فتح و حماس در حال تلاش برای پیاده سازی یک معامله مصالحه که در اوایل ماه جاری به تصویب رسید می باشند.
عَزام الاحمد، عضو کمیته مرکزی فتح، روز دوشنبه گفت ایران بانی اصلی اختلافات و جدایی فلسطینیان بین کرانه باختری و نوار غزه می باشد.

از آنجایی که حماس در سال 2007 حاکمیت دولت فلسطین را در غزه اخراج کرد، حکومتی تحت کنترل حماس بر نوارغزه بوجود آمد، درصورتیکه یک دولت فلسطینی در شهرهای فلسطین در کرانه غربی تسلط دارد.
احمد، یکی از مقامات اصلی فتح ومسئول مذاکرات آشتی با حماس می باشد، در مصاحبه ای با خبرگزاری العربیه در عربستان سعودی،در یک گزارش نادر از ایران از مقام رسمی فلسطین گفت: نخستین بانی اختلافات و جدایی، ایران است. .
نقطه نظرات عَزام احمد در زمانی بیان می شود که حماس و فتح تلاش می کنند تا توافق نامه ای را برای پیشبرد تلاش های مصالحه ای که برای اتحادکرانه باختری و غزه تحت نظارت دولت فلسطین پیاده کنند.
اختلاف عمده بین دو طرف، در موردآینده امنیتی و سلاح ها درغزه می باشد. مقامات فتح درخواست کرده اند که کنترل تمام سلاح ها در نوار غزه بعهده دولت فلسطین قرار گیرد، در حالی که مقامات حماس اعلام کرده اند که جناح مسلح آن، تیپ عزالدین قاسمIzzeldin Kassam، خلع سلاح نخواهد شد.
طبق گفته های رئیس حماس در غزه، یحیی سینوار، ایران بزرگترین حامی تیپ های قاسم می باشد.
در شش هفته گذشته، نمایندگان مقامات ارشد حماس، از جمله صالح العاروری، معاون ورئیس کمیته اجرایی حماس، از تهران دیدار کردند تا با مقامات ایرانی دیدار کنند.پس از دیدار حماس در ماه اکتبر در پایتخت ایران، ایران قول داد حمایت خود را از جناح های مسلح فلسطینی، از جمله تیپ های قاسم افزایش دهد.
علی اکبر ولایتی، مشاور ارشد علی خامنه ای، در ماه اکتبر گفت: "حمایت ایران از مقاومت روز به روز افزایش خواهد یافت." ».