۱۳۹۴ آذر ۱۹, پنجشنبه

بروکسل _بیانیه 170 نماینده پارلمان، فراخوان به تأمین حفاظت بین‌المللی برای لیبرتی،

 
فراخوان به پوشش هوایی توسط ائتلاف بین‌المللی، برکناری فالح فیاض و عوامل رژیم ایران از مدیریت کمپ لیبرتی،لغو محاصره ضد انسانی و تحقیقات مستقل پیرامون حمله موشکی 29 اکتبر
بروکسل- ۷ دسامبر ۲۰۱۵

در بیانیه‌یی با امضای ۱۷۰ نماینده پارلمان اروپا که تمامی گروه‌های سیاسی در پارلمان را نمایندگی می‌کنند، قانون‌گذاران اروپایی حمله وحشیانه ۲۹ اکتبر ۲۰۱۵ علیه مخالفان ایرانی در کمپ لیبرتی در عراق را محکوم کرده و خواستار حفاظت بین‌المللی برای این پناهندگان شدند.
ژرارد دپره، رئیس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا به همکارانش به خاطر چنین حمایت قاطعی تبریک گفت. ژرارد دپره که از بروکسل صحبت می‌کرد گفت:”اکنون زمان آن فرارسیده که اتحادیه اروپا اقدامات جدی اتخاذ کند و عراق را به خاطر عدم پایبندی مستمر به انجام تعهداتش در قبال حفاظت ساکنان کمپ لیبرتی تحت حسابرسی قرار دهد.
وی تأکید کرد: ” ما نمی‌توانیم بایستیم و نگاه کنیم که پناهندگان بی‌دفاع به‌طور مکرر به این صورت هدف حمله قرار می‌گیرند و هیچ‌کس موردحسابرسی قرار نمی‌گیرد.”
امضاکنندگان بیانیه شامل دو نایب‌رئیس پارلمان اروپا و ۱۳ تن از رؤسای کمیسیون‌ها و هیئت‌های پارلمان اروپا هستند.
متن بیانیه 170 نماینده پارلمان اروپا از تمامی گروه‌های سیاسی پارلمان درباره کمپ لیبرتی
دسامبر ۲۰۱۵
در روز ۲۹ اکتبر، کمپ لیبرتی در بغداد محل استقرار بیش از 2000 پناهنده بی‌دفاع ایرانی توسط عوامل رژیم ایران در عراق باده‌ها موشک هدف حمله قرار گرفت.
در این حمله ۲۴ نفر کشته و بخش وسیعی از کمپ ویران شد. لیبرتی در منطقه محافظت‌شده در کنار فرودگاه بغداد قرار دارد و چنین حمله گسترده‌یی بدون دخالت فعال نیروهای عراقی بعید است. این حمله وحشیانه به پناهندگان، از سوی جامعه بین‌المللی ازجمله توسط سازمان ملل، ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا محکوم شد، ولی توسط دولت عراق محکوم نشد و به‌جای آن حتی (تا زمان صدور بیانیه حاضر)، اجازه ورود ماشین‌آلات سنگین برای جمع‌کردن بنگال‌های آسیب‌دیده داد نشده است. همچنین به مدت چند روز مقامات عراقی از ورود مواد غذایی و ماشین‌های تخلیه فاضل آب نیز ممانعت کردند.
از این پیش‌تر برای زمینه‌سازی حمله، گروه‌هایی از عوامل وزارت اطلاعات و نیروی قدس رژیم ایران، تحت پوش خانواده، جهت مأموریت شناسایی و آزار و اذیت ساکنان، به ورودی کمپ لیبرتی برده شدند. بار دیگر، در ۲۰ نوامبر، گروهی از این عوامل وزارت اطلاعات به ورودی کمپ فرستاده شدند.
حمله 29 اکتبر، هفتمین حمله مرگبار به این پناهندگان است. درنتیجه این حملات، تاکنون ۱۴۱ تن از ساکنان جان‌باخته‌اند. لیبرتی همچنین از یک محاصره پزشکی رنج می‌برد که تاکنون ۲۷ قربانی داشته است.
اعضای مقاومت ایران در سال ۲۰۱۲ از کمپ اشرف به لیبرتی منتقل شدند که تحت مدیریت فالح فیاض مشاور امنیتی عراق قرار دارد. فالح فیاض که در زمان نوری مالکی به این سمت گمارده شده است، روابط بسیار نزدیکی با رژیم ایران دارد. او و دیگر افسرانی که به مدیریت کمپ منصوب‌شده‌اند، همگی در قتل عام‌های پیشین دست داشته‌اند.
یکی از این افسران سرهنگ صادق محمد (کاظم) است که در سال ۲۰۱۲به همراه هیئتی به اروپا اعزام گردید ولی از ورود وی به پارلمان اروپا در بروکسل به دلیل دست داشتن در جنایت ممانعت به عمل آمد و متعاقباً در پاریس دستگیر شد و مورد بازجویی قرار گرفت.
طبق دو نظریه «گروه کار» ملل متحد در مورد بازداشت‌های خودسرانه، لیبرتی در حکم یک «بازداشتگاه» است.
ما (نمایندگان پارلمان اروپا) نماینده عالی اتحادیه اروپا، کشورهای عضو، به‌خصوص اعضای ائتلاف بین‌المللی، دولت عراق و سازمان ملل متحد را به موارد زیر فرامی‌خوانیم:
۱ - امنیت و سلامت ساکنان و تأمین حداقل الزامات مانندتی وال‌ها و کیسه‌شن و ... را تضمین کند. و ائتلاف بین‌المللی لیبرتی را در حوزه استحفاظ هوایی خود قرار دهد.
۲- فالح فیاض که مسئول مدیریت کمپ لیبرتی است برکنار شود و او و عواملش با افراد بی‌طرف جایگزین شوند. هم‌چنین از انتقال عوامل رژیم ایران به درب‌های ورودی کمپ لیبرتی تحت هر عنوانی، باید جلوگیری شود.
۳- محاصره کمپ لیبرتی به‌طور کامل لغو شود و ساکنان از حق تردد آزادانه، دسترسی آزادانه به خدمات پزشکی و وکیل برخوردار باشند.
۴- دولت عراق حق مالکیت ساکنان را به رسمیت بشناسد و اجازه بدهد اموالشان را بفروشند، یا، ما به ازای آن را به آن‌ها غرامت بدهد تا بتوانند پروسه باز اسکان را تسریع کنند.
۵- ملل متحد باید یک تحقیقات مستقل را پیرامون جنایت حمله موشکی در 29 اکتبر و سایر جنایات صورت گرفته، به عمل آورد و مسئولان این جنایت‌ها باید به‌پای میز عدالت کشانده شوند.