۱۴۰۲ تیر ۳۱, شنبه

هشدار لهستان به ایران در مورد حمایت از روسیه در جنگ اوکراین در جریان سفر باقری کنی به ورشو


 در جریان سفر اخیر علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به ورشو، مقام‌های لهستانی به تهران هشدار دادند که حمایت ایران از روسیه در تهاجم نظامی به اوکراین و همچنین حمایت تهران از فعالیت‌های بلاروس، «غیرقابل قبول» است.


بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه لهستان درباره سفر باقری کنی به ورشو، پاول یابلونسکی، معاون وزیر امور خارجه لهستان به او گفته است: «هر گونه اقدامی برای حمایت از روسیه به ویژه از طریق ارائه تسلیحات یا تجهیزات نظامی و همچنین حمایت از فعالیت‌های بلاروس غیرقابل قبول است.»

او افزود که کشورش بر لزوم محدود شدن برنامه هسته‌ای تهران که خطر اشاعه و توسعه سلاح‌های کشتار جمعی را در خاورمیانه به دنبال دارد تاکید می‌کند.

بر اساس این بیانیه، گفت‌وگوهای لهستان با جمهوری اسلامی «فرصتی برای بحث درباره موضوعات کلیدی در همکاری‌های دو‌جانبه و تبادل نظر در مورد تحولات منطقه‌ای، مشکلات جهانی از جمله حقوق بشر و مسایل امنیتی فراهم کرد».

همچنین در این دیدار که طرف لهستانی هم‌پیمانان خود را از آن مطلع کرده بود، مقامات درباره وضعیت کنونی منطقه گفت‌وگو کردند.

لهستان در همسایگی اوکراین قرار دارد و از اعضای ناتو است.

ورشو تاکید کرد تجاوز روسیه به اوکراین نیز از محورهای گفت‌وگوها با باقری کنی بوده است.

یابلونسکی گفت که پیامدهای تهاجم روسیه نه تنها در اوکراین و کشورهای اروپایی، بلکه در سراسر جهان احساس شده است.

او به ویژه به وخامت سطح امنیت غذا و انرژی در جهان اشاره کرد.

در مقابل، بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، معاون وزیر امور خارجه در ورشو از ناتو انتقاد کرده و گفته است: «حضور ناتو در افغانستان بر همه ثابت کرد که ناتو نه‌ تنها امنیت‌ساز نیست بلکه به‌ عنوان عامل ترویج ناامنی نیز عمل می‌کند.»

بر اساس این بیانیه باقری کنی گفته است: «حاصل ۲۰ سال حضور کشورهای عضو ناتو در افغانستان ۴۵ برابر شدن تولید مواد مخدر در این کشور بود.»