۱۴۰۱ دی ۱۴, چهارشنبه

وزارت خارجه آمریکا: اعتراضات ایران از مرزهای قومی و جغرافیایی فراتر رفت

ندپرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دراظهاراتی گفت،اعتراضات «بدون رهبر» مردم ایران علیه جمهوری اسلامی،با عبوراز مرزهای قومی و جغرافیایی در داخل این کشور، به خیزشی بی‌سابقه تبدیل شده است.

پرایس، چهارشنبه ۱۴ دی، در نشستی مطبوعاتی، خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی را مردمی و برآمده از خاستگاهی «طبیعی» دانست و گفت، ایالات متحده آمریکا از حق مردم ایران برای برخورداری از آزادی‌های اساسی حمایت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمایت واشینگتن از ائتلاف احتمالی بین مخالفان جمهوری اسلامی علیه این رژیم گفت، مردم ایران درباره سازماندهی این اعتراضات تصمیم خواهند گرفت.پرایس ضمن تأکید بر حمایت واشینگتن از مطالبات آزادی‌خواهانه مردم ایران گفت، تعیین هدف نهایی این اعتراضات بر عهده مردم این کشور است.

«فرصت‌سوزی تهران برای احیای سریع برجام»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر این‌که مذاکرات احیای «برجام» در ماه سپتامبر به توافق نهایی رسیده بود، تصریح کرد که ایران از امضای این «توافق آماده» خودداری کرد.

پرایس گفت، از آن زمان تاکنون، احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» دیگر در اولویت‌های دولت آمریکا نبوده و واشینگتن اقدامات خود را بر روی حمایت از مطالبات مردم ایران و مقابله با پشتیبانی تسلیحاتی جمهوری اسلامی از روسیه متمرکز کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته بارها برای بازگشت به میز مذاکرات وین اعلام آمادگی کرده‌اند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز گذشته بر آمادگی تهران جهت از سرگیری مذاکرات هسته‌ای تأکید کرد.

«وعده‌های پوچ جمهوری اسلامی»

ند پرایس این‌گونه اظهارات مقامات جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته را «وعده‌های پوچ و توخالی» دانست و گفت، شواهد موجود حاکی از عدم تغییر سیاست‌های جمهوری اسلامی بوده و واشینگتن در برابر این‌گونه اظهارات «خیال‌پردازانه»ی تهران همچنان «بسیار مردد» و شکاک است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دراین نشست مطبوعاتی، هرگونه مبادله پیام بین واشینگتن و تهران برای احیای برجام را تکذیب کرد.

«تمام گزینه‌ها علیه تهران مطرح است»

ند پرایس ضمن تأکید بر این‌که دیپلماسی «بهترین راه» برای جلوگیری از دسترسی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای است، تصریح کرد که سایر گزینه‌ها علیه جمهوری اسلامی همچنان روی میز است و واشینگتن درنظر دارد که این گزینه‌ها را با شرکای خود، از جمله اسرائیل، مورد بررسی قرار دهد.

الی کوهن، وزیر خارجه دولت جدید اسرائیل در اولین سخنرانی خود بعد از انتقال قدرت، درباره تهدید برنامه هسته‌ای ایران صحبت کرد و اظهار داشت که تل‌آویو دستورکارش را بر گسترش قابلیت‌های نظامی خود و ایجاد یک جبهه بین‌المللی متحد علیه جاه‌طلبی‌های هسته‌ای تهران متمرکز خواهد کرد.