۱۴۰۱ دی ۱۱, یکشنبه

نگرانی‌های ارشاد درباره جشنواره‌های فجر؛ ورود «۸۰۰ دستگاه» اینترنت ماهواره‌ای به ایران


اعتراض  دانشجویان دانشگاه تهران به قطع حقوق برخی اساتید محبوب

هم‌زمان با صد و هشتمین روز از اعتراضات سراسری در ایران، کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور از تحصن و تجمع دانشجویان شماری از دانشکده‌های دانشگاه تهران از جمله دانشکده موسیقی و دانشکده ریاضی خبر داد.

بر اساس این گزارش، تحصن دانشجویان در اعتراض به قطع حقوق آن دسته از اساتید حامی اعتراضات دانشجویی صورت گرفته است.

دانشجویان با در دست داشتن شعارنوشت «استاد پشت دانشجو، دانشجو پشت استاد» از اساتیدی که با قطع حقوق‌شان مواجه شده‌اند، حمایت کردند.

روز گذشته، دکتر آذین موحد از اساتید دانشکده موسیقی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در صفحه اینستاگرام با تایید قطع حقوق ماهانه‌اش تاکید کرده بود که با این اقدامات «مرعوب نخواهد شد».

در همین روز، دانشجویان دانشکده ریاضی تهران نیز با «حضور حداکثری» در جلسه تدریس دکتر امیر قادر امرزی حمایت خود را از این استاد دانشگاه به نمایش گذاشتند.

به نوشته کانال شوراهای صنفی دانشجویان، حقوق این استاد دانشکده ریاضی دانشگاه تهران هم «به بهانه‌های واهی و با هدف ایجاد رعب و وحشت در سایر اساتید» قطع شده‌است.

وکیل انتخابی توماج صالحی می‌گوید پرونده موکلش مجموعا «چهار جلد» است

امیر رئیسیان، از وکلای تعیینی توماج صالحی خواننده ترانه‌های اعتراضی، از دسترسی به یکی از چهار جلد پرونده موکل خود خبر داد و تاکید کرده که گفت‌وگوی لازم میان وکیل و موکل هنوز صورت نگرفته است.

این وکیل دادگستری که روز پنجشنبه از موافقت قوه قضاییه با وکالت او و یک وکیل دیگر در پرونده توماج صالحی خبر داده بود، در مصاحبه با شماره روز یکشنبه ۱۱ دی‌ماه روزنامه «شرق» تصریح کرد:‌ «پرونده توماج صالحی مجموعا ۴ جلد است که جلد سوم آن چهارشنبه به ما تحویل داده شد و مقرر شده ۳ جلد دیگر نیز در روزهای آتی به ما تحویل داده شود تا بتوانیم پرونده تشکیل شده برای توماج صالحی را بخوانیم و آماده دفاع از او شویم».

آقای رئیسیان با بیان این‌که هنوز وقت رسیدگی برای پرونده این خواننده رپ تعیین نشده است، افزود: «پس از این‌که ما پرونده را بخوانیم و بتوانیم با موکل خود ملاقات کنیم، این اتفاق خواهد افتاد. البته یک نوبت همکار دیگر من (رزا اعتماد انصاری) در این پرونده با توماج صالحی دیدار کرد ولی فقط برای امضای وکالت‌نامه».

او همچنین تاکید کرد که هنوز «گفت‌وگوی لازم میان وکیل و موکل صورت نگرفته است و بعد از خواندن ۴ جلد پرونده این اتفاق خواهد افتاد».

توماج صالحی

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی تهران ضمن تأیید ورود ۸۰۰ دستگاه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران، از «رشد زیاد امکان استفاده از این دستگاه» در آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی، روز یکشنبه ۱۱ دی به‌نقل از «یک مقام مسئول» که نامش را نیاورد، اعلام کرد که ۸۰۰ دستگاه از ترمینال‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک تاکنون وارد کشور شده است.

این در حالی است که ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس، پنجم ماه دی‌ اعلام کرده بود حدود ۱۰۰ دستگاه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال شده است.

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت ارشاد، با تأکید بر این‌که جشنواره‌های حکومتی فجر «آبروی جمهوری اسلامی» است، به کار دشوار برگزارکنندگان این دوره از جشنواره‌ها با توجه به تحریم آن‌ها از سوی هنرمندان اذعان کرد.

سالاری روز شنبه ۱۰ دی با حضور در دبیرخانه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خطاب به برگزارکنندگان این جشنواره گفت: «جشنواره امسال با جشنواره‌های سال‌های گذشته متفاوت است… و من کار شما را یک جهاد می‌دانم.»

او با اشاره به تحریم‌ گسترده جشنواره‌های فجر از سوی هنرمندان به‌دلیل سرکوب خونین اعتراضات «زن زندگی آزادی» افزود: «از آغاز انقلاب جشنواره‌های فجر همواره حاشیه‌هایی را به همراه داشته‌اند و گاهی برخی بر طبل تحریم کوبیده‌اند اما امسال سالِ متفاوتی است.»

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر ارشاد

رهبر جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه، ۱۱ دی در دیدار با خانواده و اعضای «ستاد بزرگداشت» قاسم سلیمانی تاکید کرد که امسال در زمینه «قدرشناسی ملت» از این فرمانده کشته‌شده سپاه «هیچ مشکل و کمبودی وجود ندارد.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در سال‌های گذشته به‌ویژه در ماه‌های اخیر هم‌زمان با اعتراضات سراسری، آتش زدن بنرهای قاسم سلیمانی و تخریب مجسمه‌ها او به یکی از اقدامات اصلی شهروندان برای نشان دادن دادن اعتراض خود به حکومت تبدیل شده است.

با وجود تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای «قهرمان‌» جلوه دادن قاسم سلیمانی و طرح ادعاهایی مبنی بر محبوبیت او در میان مردم، بسیاری از شهروندان با این تعاریف موافق نیستند و شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از او با عنوان «تروریست» نام می‌برند.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، ۱۳ دی ۱۳۹۸، هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد مورد حمله پهپاد ارتش آمریکا قرار گرفت و کشته شد.

واکنش‌ها به تیک آبی ابراهیم رئیسی در اینستاگرام

در پی واکنش‌های گسترده به «تیک آبی»دار شدن حساب کاربری ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، در اینستاگرام، که از زمان شروع اعتراضات «زن زندگی آزادی» فیلتر شده است، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت با انتشار تصویر درخواست‌نامۀ تیک آبی ادعا کرد که این درخواست مربوط به «ماه‌ها قبل» بوده است.

این رویداد علاوه بر موج واکنش‌های منفی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی، انتقاد برخی رسانه‌های داخل کشور را هم در پی داشته است.

وب‌سایت خبرآنلاین با انتشار نمایه‌ای از مواضع ابراهیم رئیسی قبل از شروع اعتراضات درباره اینستاگرام و مواضع متضاد بعدی او پس از اعتراضات و همچنین اقدامات دولت در محدودترکردن اینترنت در ایران نوشت: «رئیسی، اینترنت‌ستیزترین رئیس‌جمهور، از مسئولان اینستاگرام (محل جاسوسان و دشمنان خارجی) تیک آبی دریافت کرد.»

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در توضیح خود هیچ اشاره‌ای به موضوع نکرده اما چنین آورده است که دلیل این اقدام «تشخیص اصالت برای کاربران» بوده است. این مرکز با این حال از نام‌بردن «اینستاگرام» خودداری کرده و صرفاً از آن به‌عنوان «یک شبکه» یاد کرده است.