۱۳۹۹ اسفند ۲۶, سه‌شنبه

حال نظام خوب نیست! - مروری بر رسانه‌های حکومتی

 

                                       گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی امروز ۲۶اسفند در تمام عرصه‌ها قلم‌فرسایی کرده‌اند اما هم‌سو با رسانه‌های رسمی حکومتی، اسمی از چهارشنبه‌سوری نیاورده‌اند

و تنها پاره‌یی از هشدارهای ایمنی کارگزاران حکومتی در آتش‌نشانی و اورژانس را همراه با خط و نشانهای پاسدار رحیمی سرکردهٔ تهران بزرگ و پاسدار اشتری سرکردهٔ کل نیروی سرکوبگر انتظامی برای جلوگیری از هر گونه تجمع انعکاس داده‌اند.

کرونا و واکسیناسیون، بحرانهای اقتصادی اجتماعی، مذاکره کردن یا نکردن با آمریکا از سایر موضوعاتی است که روزنامه‌ها به آن پرداخته‌اند. هر چند این موضوعات در مقولات مختلفی دسته‌بندی می‌شوند اما در روزنامه‌های امروز همه به هشدار انفجار اجتماعی و چشم‌انداز خطر سرنگونی برای نظام ختم شده‌اند.

حال نظام خوب نیست!

«حال جامعه ایرانی خوب نیست» عنوان مطلب روزنامه جهان صنعت است که به‌نقل از معیدفر کارشناس حکومتی، ضمن اشاره به وعده‌درمانیهای نظام برای واکسیناسیون مردم در مقابل کرونا، و اذعان به لاپوشانی تلفات کرونا از آغاز تا امروز به نظام هشدار داده: «چنان‌چه این روند ادامه یابد من به‌عنوان یک جامعه‌شناس آینده مبهمی برای جامعه ایران مشاهده می‌کنم چرا که در پاندمی کرونا و سایر امور مردم بیشتر از همیشه به‌حال خود رها شده‌اند». این کارشناس حکومتی در ادامه با اشاره به فضای انفجاری جامعه بعد از قیامهای ۹۶ و ۹۸ نوشته است: «تمام این موارد باعث تراکمی از بحرانها در ایران شده است. به عقیده من باید از این تراکم‌ها ترسید، چه بسا روزی طاقت مردم طاق می‌شود. آن زمان دیگر خیلی اقدامات هم فایده‌ای نخواهد داشت».

روزنامهٔ دنیای اقتصادی با تیتر «ویروس بی‌اعتمادی» ضمن اشاره به سیاست‌های یک بام و دو هوای رژیم برای واکسیناسیون مردم نوشته است: «اکنون بی‌اعتمادی در رابطه دولت و ملت به حوزه دیگری تسری یافته است و آن هم برنامه واکسیناسیون در ماه‌ها یا سال‌های آتی است». این روزنامه افزوده است« اگر چه کشور در سال۱۴۰۰ با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهد بود، اما بدون تردید پازل واکسیناسیون کرونا در صدر آنها قرار خواهد گرفت».

«آیا نسل سوم انقلاب طبیعتی معترض دارد؟» عنوان مقاله روزنامه جهان صنعت است که به‌نقل از نشریه صبح صادق وابسته به نماینده خامنه‌ای در سپاه نوشته است «شرایط جاری بر وضعیت نسل سوم انقلاب یعنی متولدین دهه‌های ۷۰ و ۸۰شمسی این‌گونه هشدار می‌دهد که حکمرانی بر این نسل به‌راحتی نسل‌های قبل نخواهد بود چرا که این نسل برخلاف نسل‌های قبل از خود عمدتاً طبعی معترض نسبت به وضع موجود دارد به‌گونه‌یی که می‌توان آنها را نسل پلورال و خواهان تکثر دانست». جهان صنعت در ادامه ضمن تأیید نکات نشریه وابسته به سپاه در مورد رویارویی جوانان با نظام افزوده است: «تداوم شرایط جاری در نسل سوم می‌تواند تهدید جدی علیه آینده نظام فرهنگی و حتی سیاسی باشد. باید از هم‌اکنون چاره و تدبیری برای رفع و مقابله با تهدید پیش‌رو اندیشید».

وحشت از تمام شدن فرصتها برای نظام در موضوع بررسی روابط رژیم و آمریکا هم در روزنامه‌های سه‌شنبه دیده می‌شود.

آرمان در مطلبی با عنوان «مذاکره به‌معنای بازی برد - برد است نه امتیاز یک طرف» اوضاع نظام در تعادل‌قوای جهانی و منطقه‌یی را این‌گونه توصیف کرده: «اتفاقاتی که در بحبوحه تنشها میان ایران و ایالات‌متحده نگرانی‌ها را دوچندان کرده است و بعضاً کارشناسان این اتفاقات را حلقه تکمیل‌کننده منزوی شدن ایران می‌دانند. از اجماع‌سازی‌ها به هر شکل ممکن در چند هفته اخیر علیه ایران با محوریت اروپا گرفته تا رقم خوردن تحولات مهم در قفقاز در غیاب ایران تا همین چند روز پیش که نشست سوریه در دوحه و در غیاب ایران برگزار شد. فضای سیاسی در عرصه بین‌المللی به ضرر ایران در حال تغییر است».

این روزنامه در ادامه ضمن تأکید بر ضرورت تسلیم به جامعه جهانی بر شکست سیاست‌های اذعان کرده و نوشته است: «اگر سیاست‌های اشتباه خود را ادامه دهیم این اتفاق ممکن است در یمن نیز تکرار شود. در عراق نیز به مرور این اتفاق در حال رقم خوردن است... شرایط با ۶سال پیش کاملاً متفاوت است. امروز فشارها هم منطقه و هم فرامنطقه‌یی است و باید کاملاً هوشیار عمل کرد».

«فرصتهای جهانی را دریابیم» عنوان مطلب دیگری است از آرمان به قلم یک عضو پیشین مجلس رژیم که با اشاره به انزوای جهانی نظام و فضای انفجاری جامعه در اثر تنگنای معیشتی به تمام باندهای حاکم هشدار داده: «اگر نظام به خطر بیفتد نه خبری از اصلاح‌طلب خواهد شد و نه اصول‌گرا و مطمئن باشید که براندازان همه را با یک چشم نگاه می‌کنند».