۱۳۹۸ اسفند ۱۸, یکشنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی - شنبه ۱۷اسفند۹۸

گزیده روزنامه‌های حکومتی

                                  گزیده روزنامه‌های حکومتی
اغلب روزنامه‌های حکومتی در روز هفدهم اسفند طبق معمول سنواتی، به‌خاطر شدت کسادی، در فرصت دو تعطیلی ترجیح داده‌اند منتشر نشوند. در مطالب معدود روزنامه‌های منشتر شده تاثیرات کرونا در تشدید بحران درونی حاکمیت و اذعان به ناکارآمدی نظام و نفرت مردم از رژیم دیده می‌شود.

مستقل: جامعه ما به این درک رسیده که با پنهان‌کاریهای سازمان‌یافته و انکار آشکار روبه‌رو است. این امر از رخدادهای آبان و سرنگونی هواپیما روندی رو به افزایش داشته و در کاهش مشارکت معنادار مردم در انتخابات به‌خوبی درک و فهم می‌شود... به‌رغم پرسش‌های بسیار درباره تعداد قربانیان آبان ماه همه دست‌اندر کاران کشور با حواله دادن به این یا آن ارگان و یا نادرست خواندن آمارهایی که رسانه‌های بیگانه داده‌اند، وعده‌ٔ دادنِ آمار درست را به فرداهای ناروشن واگذار کردند،... شوربختانه زمان طلایی برای کنترل بیماری و قطع مسیر انتقال بیماری از دست رفته است... کاری را که می‌شد با هزینه کمتر حل کرد اکنون با هزینه‌های سرسام‌آور هم به آسانی نمی‌توانیم حل کنیم. ساختار کشور به‌گونه‌یی است که آنجا که قدرت است مسئولیت نیست و آنجا که مسئولیت است قدرت نیست.

سوز و گداز از افشاگریهای مقاومت ایران و هشدار نسبت به خشم انفجاری جامعه و بن‌بست نظام از دیگر موضوعات، معدود روزنامه‌های منتشر شده است. این روزنامه‌ها در حالی نظام آخوندی و مزدورانش را مردم ایران و ایران نامیده‌اند از جمله نوشته‌اند:

مستقل: ایکاش هموطن من، با پخش ویدئوهای خود و یا ارسال آن به رسانه‌هایی که درصدد ایجاد ایران‌هراسی برای نشان‌ دادن بی‌کفایتی نظام و به نهایت آبروی ایران و ایرانی هستند اقدام نمی‌کرد... ایکاش هم‌کیش من، با پیام‌های احساسی ساعات پخش برنامه‌های رسانه‌های معاند را پر نمی‌کرد.

مستقل: کنعانی مقدم: لطفاً کرونا را بهانه تسویه‌حساب سیاسی نکنید... همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و قرار نیست که کشتی را سوراخ کنیم و توقع داشته باشیم به ره منزل مقصود برسیم.

ایران: باید انتخاب کرد: میــان دوراهی بد و بدتر هستیم و نه دوراهی خوب و بد.

 اعتراف به برملا شدن تبعیض بین مردم و مقامات حکومتی، از دیگر مطالب در روزنامه‌ها است:

اقتصاد بویا: مردم و مسئولان در استفاده از امکانات یکسان باشند.

رویش ملت: سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس: مانور مسئولان در ابتلا به کرونا تاثیرات منفی در جامعه داشته است.

صدای اصلاحات: مسئولان نباید خود را قرنطینه کنند؛ امروز وقت حضور است! وزارت بهداشت به تنهایی زورش به کرونا نمی‌رسد!

در عنوانهای صفحات اول روزنامه‌های هر دو باند حاکم، برخی از سایر بحرانها و بن‌بست‌های رژیم دیده می‌شود:

در کلیشه صفحه اول هر روزنامه تیتر دیده می‌شود.

آفتاب اقتصادی: اقتصاد بدون صادرات محکوم به شکست است.

اقتصاد سرآمد: کرونا نفس نفت را گرفت.

صدای اصلاحات: برخی سابقه یک کلاس درس ندارند اما به مجلس یازدهم راه یافتند.

صدای اصلاحات: یک جامعه شناس: زندگی برای کودکان خیابانی کمتر از مرگ نیست.