۱۳۹۸ اسفند ۲۱, چهارشنبه

تاثیر کرونا بر نخستین تلفن‌همراه ارزان قیمت آیفون که قرار است رونمائی شود


برای نخستین بار در تاریخ شرکت آمریکایی «اپل»، ظهور مدل جدیدی از تلفن‌های آیفون که دنیا در انتظار رونمائی آن است، درمعرض تهدید قرار گرفته که علت اصلی این تهدید، همان ویروس مرگبار کرونا است که باعث ترس و وحشت در مناطق مختلف جهان، مستولی ساخته است.

در گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت که فرازهائی از آن را العربیه نت نقل کرده، این نکته فاش شده که رونمائی از آیفون‌های جدید ممکن است از سوی شرکت اپل، به دلیل ادامه شیوع ویروس در مناطق مختلف جهان، به تعویق بیفتد.

براساس این گزارش، اعتقاد بر این است که «اپل» امسال، برنامه‌ای برای دو رونمائی مهم و اساسی دارد، که نخستین گام، مربوط به نسخه ارزان قیمت این گوشی است که قرار است در روزهای آینده ماه مارس جاری، رونمائی شود در حالی که گام دوم در ماه سپتامبر، یعنی بعد از شش ماه، رونمائی از آیفون 12 خواهد بود.

اما گزارش‌ها و کارشناسان می‌گویند که هر دو رونمائی، به دلیل شیوع ویروس کرونا، در معرض تهدید به تأخیر افتادن هستند، به این معنی که ممکن است، سال 2020 پایان یابد، بدون اینکه «آپل» مدل جدیدی از آیفون‌های خود را که اصلی‌ترین فروش این شرکت بوده و منبع اصلی درآمد آن است را رونمائی کند.

آژانس «بلومبرگ» به نقل از تحلیلگران در «بنک او امریکا» پیش‌بینی می‌کنند که «اپل»، مجبور به تاخیر در رونمائی از تلفن جدید خود شود که جهان در انتظار آن است و نامش «آیفون 12» خواهد بود که انتظار می‌رود، از ویژگی‌های جدید و بی‌سابقه‌ای از جمله فناوری 5 جی، برخوردار باشد.

اما برخی از تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که تأخیر در رونمائی مدل جدید آیفون، ممکن است یک ماه یا «چند ماه» به درازا بکشد، به این معنی که مدل جدید، ممکن است تا قبل از پایان سال جاری، رونمائی نگردد.

به گفته تحلیلگران، به تعویق افتادن رونمائی از این مدل، به دو دلیل صورت خواهد گرفت، نخست مشکلات مربوط به حمل‌و‌نقل و تجهیزات و دیگر، مشکلات مرتبط با تقاضای کم برای تلفن‌های جدید در نتیجه شیوع ویروس و رکود اقتصادی و مشکلات مالی که ممکن است در مناطق مختلف جهان، ایجاد شود.

براساس گزارش ایندیپندنت، برخی گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که مهندسان اپل، دیگر قادر به سفر نیستند تا بتوانند با کارخانه‌های تولیدی، ارتباط برقرار کنند و به همین دلیل، خط تولید تلفن جدید، متوقف شده و یا به دلیل عدم حضور مهندسین اپل در مراکز تولید؛ ناگزیر به توقف خواهد شد.

قابل توجه است که سهام «اپل» در معاملات روز دوشنبه، متحمل زیان‌های هنگفتی شد، زیرا در ابتدای معاملات در «وال استریت»، تقریباً 7٪ کاهش یافت و به زیر 270 دلار رسید که ناشی از نگرانی‌های اقتصادی است که بر جهان حاکم شده است.