۱۳۹۸ اسفند ۲۲, پنجشنبه

سایت حکومتی: نرخ مرگ و میر در ایران به‌خاطر ابتلا به کرونا ۲۵درصد است

کرونا در ایران
                                               کرونا در ایران
سایت حکومتی رویداد ۲۴ در گزارشی تحت عنوان «آمارهای نگران کننده/ احتمال مرگ در اثر کرونا در ایران چقدر است؟» نوشت:
«مصاحبه‌های مختلفی از دادستانها و فرماندهان نیروی انتظامی در شهرهای مختلف منتشر شد که می‌گفتند افرادی را به اتهام شایعه‌پراکنی شیوع کرونا در ایران بازداشت کردند.

نکته عجیب این بازداشتها این بود که مسئولان امنیتی در مصاحبه‌های خود اصرار داشتند که این افراد در زمین دشمن بازی کرده‌اند و اکنون به گناهشان اعتراف کرده‌اند. کافی بود چند روز بگذرد تا مشخص شود مصاحبه‌های ریز و درشت مسئولان قضایی و نظامی تا چه اندازه بی‌اساس بوده است.

دو پرستار در گیلان به‌خاطر اطلاع‌رسانی درباره کرونا قبل از این‌که اپیدمی آن در کشور اعلام شود، بازداشت و بازجویی شده بودند. آن‌گونه که خبرنگار ما کسب اطلاع کرده، این دو نفر روز گذشته آزاد شده‌اند اما به‌خاطر شرایط موجود، تمایلی نداشتند درباره وضعیتشان صحبتی کنند.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند مجازات آنها که به‌خاطر انتخابات همه چیز را پنهان کردند و اطلاعات دقیقی به مردم ندادند، چیست؟

(آیا) آمار واقعی کشته شده‌های کرونا همین تعداد است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند؟
روز یکشنبه محمدحسین قربانی نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان شرایط استان را شرایط جنگی خواند و گفته بود ٢٠٠نفر به‌خاطر ابتلا به کرونا جان‌ باخته‌اند. این آمار از کل آمار فوتی‌های کشور بیشتر بود و بخشی از حقایق درباره شیوع ویروس کرونا در ایران را نشان می‌داد.

در برخی از مناطق شمالی کشور، قبرستانها برای دفن جا ندارند. صبح دوشنبه تصویری از ورودی یکی از امامزاده‌های کشور منتشر شد که بر آن نوشته شده بود این امامزاده زمین کافی برای دفن ندارد.

جعفرزاده‌ایمن آبادی نماینده مردم رشت فقط درباره یک استان گفته نیمی از کادر پزشکی استان گیلان مبتلا به کرونا هستند و وضعیت در این استان به‌گونه‌یی است که دیگر قبرستانها جا ندارند. شرایط کنونی کشور و مقایسه فکت‌های موجود با آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد آمار ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن، با واقعیت فاصله معناداری دارد. همین‌که در روزهای گذشته تنها یک دوجین چهره مشهور درگذشته‌اند، نشانی از این مسأله است که وضعیت برای مردم عادی چگونه است. با این حال دولت در رفتاری عجیب تمایل دارد میزان آمار را متفاوت نشان دهد».

این سایت حکومتی تحت عنوان «آمارهای نگران کننده/ احتمال مرگ در اثر کرونا در ایران چقدر است؟» می‌افزاید:
«رویداد۲۴ در روزهای گذشته مقایسه‌ای از وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران با کشورهای دیگر را انجام داده بود. در آن گزارش که به آمار رسمی وزارت بهداشت استناد شده بود، نرخ مرگ و میر در ایران به‌خاطر ابتلا به کرونا ۲۵درصد بود؛ این یعنی بر پایه آماری که وزارت بهداشت منتشر کرده، اگر ۱۰۰نفر در ایران کرونا بگیرند، ۲۵نفر می‌میرند! هم‌اکنون بیش از ۷۰۰۰نفر در ایران به کرونا مبتلا هستند، اگر نرخ مرگ و میر را ۲۵درصد در نظر بگیریم، آمار بسیار نگران‌کننده است و صحبت جعفرزاده‌ایمن آبادی دقیق به‌نظر می‌رسد که قبرستانها دیگر جا ندارند». (سایت حکومتی رویداد۲۴ - ۱۹اسفند۹۸)