۱۳۹۷ فروردین ۲۸, سه‌شنبه

سخنرانی نماینده فرانسه در شورای امنیت


تلویزیون سی ان ان ۲۵/۱/۹۷ : « نماینده فرانسه در سازمان ملل.. این رژیم به طور سیستماتیک و مکرر، تمام تعهدات بین‌المللی‌اش را نقض کرده است. ... بن بست در شورای امنیت در برابر جنایاتی که در سوریه انجام شد، یک تله مهلک و خطرناک است و ما باید از آن خارج شویم.


آقای رئیس، رژیم سوریه وقتی که در هفتم آوریل دستور حمله شیمیایی را صادر می‌کرد خیلی خوب می‌دانست که چه می‌کند. این رژیم می‌خواست بار دیگر آستانه تحمل جامعه بین‌المللی را بیازماید و حالا جوابش را پیدا کرده است. در برابر این حمله به اصول و ارزشها و قوانینی که مبنای اقدامات سازمان ملل محسوب می‌شوند، سکوت دیگر راه حل نیست. دیگر نمی‌توانیم عادی شدن به‌کارگیری سلاحهای شیمیایی را تحمل کنیم که خطری عاجل برای مردم سوریه و برای امنیت مشترک ما است. ما به وضوح به رژیم اسد و متحدانش هشدار دادیم که چنین اقدامی بی‌پاسخ نخواهد ماند. ما به قول خود متعهد مانده‌ایم و بر طبق مسئولیتمان عمل کرده‌ایم. ما این کار را به شیوه‌ای کنترل شده و شفاف انجام دادیم و اطمینان حاصل کردیم که از هر گونه تشدید درگیری با عوامل فعال در صحنه پیشگیری کنیم. پاسخ ما به شکل یک پاسخ متناسب و دقیق با اهداف مشخص طراحی شده بود. مرکز اصلی تحقیقات سلاحهای شیمیایی و دو مرکز اصلی تولید این سلاحها مورد اصابت قرار گرفتند. ظرفیت ساخت، تکمیل و تولید سلاحهای شیمیایی در سوریه اینک از دور خارج شده است. این تنها هدف بود و به این هدف رسیدیم. ما هرگز تلاشهایمان را متوقف نخواهیم کرد. کماکان به دنبال شناسایی مسئولین این جنایت و قرار دادن آنها در برابر عدالت خواهیم بود. حملات دیشب پاسخی در راستای قانون و استراتژی سیاسی ما در پایان بخشیدن به تراژدی سوریه بود..
(چارچوب اساسی که حمله دیشب هم در راستای آن طراحی شد:) اوراق کردن برنامه شیمیایی سوریه به شکلی قابل تأیید و بازگشت ناپذیر.. ممانعت از مصونیت و جلوگیری از هر گونه تکرار این حملات توسط رژیم سوریه. باید با از بین بردن داعش، تروریسم را ریشه کن کنیم. این یک هدف درازمدت است. آتش بس در سراسر سرزمین سوریه و دسترسی انسانی به جمعیت غیرنظامی. باید یک استراتژی خروج از بحران همراه با یک راه حل سیاسی بادوام داشته باشیم. به زودی ما با شرکای انگلیسی و آمریکایی خود یک قطعنامه پیشنهادی خواهیم داشت. از روسیه میخواهیم که به دمشق فراخوان بدهد که وارد یک راه حل مذاکراتی باقی شود تا بتوانیم یک بار برای همیشه به درد و رنج طولانی مردم سوریه پایان بدهیم. ».