۱۳۹۷ فروردین ۲۰, دوشنبه

سقوط شتابان ارز رسمی رژیم و تشدید بحران حاد حاکمیت آخوندی


قیمت دلار، روز دوشنبه از مرز ۶۰۸۰ تومان نیز فراتر رفت. سقوط شتابان ارز رسمی رژیم بحران حاد حاکمیت آخوندی را تشدید می کند و به گفته رسانه‌های حکومتی بحران ارزی وارد «دامنه اضطراب» شده است.

درهمین حال، گزارشها و تصاویر منتشر شده نشان می‌دهند که نیروهای پیاده، موتوری و یگانهای انتظامی پلیس در تهران در معابر و مقابل صرافی حضور یافته‌اند.

در حالی که باند خامنه‌ای علت جهش قیمت ارز را به بی‌کفایتی دولت آخوند روحانی مربوط می‌دانند، باند روحانی علت این بحران را نزدیک شدن به تاریخ ۱۲ اردیبهشت، که تصمیم رئیس جمهور آمریکا در مورد برجام اعلام می‌شود، ارتباط می‌دهند.

روزنامه حکومتی ابتکار با اشاره به این که ۳۳ روز دیگر تا تعیین تکلیف برجام توسط دونالد ترامپ باقی مانده، نوشت: روز یکشنبه دلار مرز دهشتناک پنج هزار و هشتصدتومان را درنوردید و به دامنه اضطراب شش هزار تومان نزدیک شد.

اما ساعاتی بعد، این مرز روانی هم در هم نوردیده شد و هر دلار در ظهر روز دوشنبه با قیمت ۶۰۸۰ تومان خرید و فروش شد.
یک روزنامه دیگر باند روحانی نیز نوشت: دو هفته پس از اعلام شعار سال توسط خامنه‌ای واقعیتها و آشفتگی اقتصاد کشور که نشانه بارز آن را در بازار ارز، لحظه به لحظه می‌بینیم و چشم سال ۹۶ را هم کور کرده مانند اژدهایی بر فراز سفره‌های مردم تنوره می‌کشد، تحقق آن را از حالا با اما و اگر روبه‌رو می‌سازد. در حالی که این صف‌های طولانی و این دلار‌هایی که دست به دست می‌شود، با چشم غیر‌مسلح هم به خوبی دیده می‌شود و آدم را به یاد عاقبت نیجریه و ونزوئلا می‌اندازد. (جهان صنعت ۲۰/۱/۹۷)

یک روزنامه دیگر این باند نیز نوشت: در حال حاضر یک اضطراب بی‌سابقه در جامعه که ناشی از افزایش قیمت‌ ارز است، پدید آمده است. مردمی که ‌اندکی پول نقد دارند یک‌شبه، قدرت خریدشان نصف شده و طبیعی است که مضطرب می‌شوند. این اضطراب‌ها موجب اضطراب‌های بیشتر در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می‌شود. (آرمان ۲۰/۱/۹۷)

به نوشته خبرگزاری حکومتی انتخاب، بخش عمده‌ی اوضاع فعلی بازار ارز به خاطر احتمال بازگشت تحریم‌هاست. هرچه به ۲۲ اردیبهشت، زمان اعلام نظر ترامپ درباره برجام نزدیک‌تر می‌شویم، انتظار افزایش قیمت دلار در بازار بالاتر می‌رود. طی ماه‌های اخیر، رییس جمهور آمریکا موفق شده حداقل کشور‌های اصلی و عمده اروپایی یعنی آلمان، انگلیس و فرانسه را با خود همراه کند و به بهانه موشک‌های بالستیک، این احتمال بالا می‌رود که اروپا هم به آمریکا بپیوندد.هرچه به ۲۲اردیبهشت نزدیک می‌شویم، اروپا به امریکا نزدیک می‌شود و نه دورتر؛ و این انتظار واقعی است. (انتخاب ۱۹/۱/۹۷)

کیهان تحت امر خامنه‌ای نیز با با طعنه به روحانی تیتر درشت «دلار ۵۸۰۰ تومانی دستاورد دولت برجام و تلگرام!» نوشت: در این مدت به قدری ارزش پول کم شده که هیچ کسی نمی‌تواند در مقابل آن انگشت حیرت به دهان نگیرد. (کیهان ۲۰/۱/۹۷)

در همین حال، بحران ارزی به سرعت به طرح استعفا و استیضاحهای جدید کشیده شده است. حاجی دلیگانی عضو مجلس رژیم از باند خامنه‌ای گفت: روحانی اگر مخالف گرانی دلار هستند سیف را برکنار کنند. (روزنامه اقتصاد پویا ۲۰/۱/۹۷)

هم‌چنین رسانه‌های حکومتی خبر دادند که سؤال ار روحانی با صد امضا کلید خورده است. (روزنامه تجارت ۲۰/۱/۹۷)