۱۳۹۶ آذر ۲۷, دوشنبه

آمریکا باعقب نشیثنی داعش تمرکز روی ایران را افزایش می دهد





وال‌استریت ژورنال ۲۵/۹/۹۶ : « به قلم دیون نیسنبام ـ واشنگتن ـ درحالی که آمریکا کارزار داعش را در خاورمیانه کاهش می دهد، ترامپ تمرکز خود را روی آنچه که به نظر می رسد تهدید بزرگتریست متمرکز می کند: ایران





مقامات آمریکایی در تلاشند که کجا و چگونه، توسعه طلبی مهم ایران در سراسرخاورمیانه را دفع کنند، تحولی که موجب نگرانی فزاینده واشنگتن، اسرائیل و عربستان سعودی است.
یک مقام ارشد دولت گفت رهبری ما هدفی را برای آنکه ایران و نیروهای نیابتی آن نتوانند حضور خود را در سوریه تثبت نموده و بتوانند متحدان ما و ما را در این منطقه تهدید کنند تعیین کرده است . راه های متعددی برای انجام آن می باشد و ما روی آنها کار می کنیم .
سپهبد اچ آر مک مستر مشاور امنیت ملی پرزیدنت دونالد ترامپ بنا به گفته افراد آشنا به دیدگاه او، در نظر دارد در یک سخنرانی درمورد سیاست در سوریه برای اوایل سال آینده، استراتژی جدید دولت را روشن کند.
یک موضوع مهم که دولت ترامپ باید پاسخ دهد این است که آیا مقابله با ایران را بعنوان هدف روشن جدیدی برای بیش از 2000 نیروی کنونی آمریکا در سوریه قرار می دهد یا خیر.
جیم متیس وزیر دفاع گفته است که نیروها در این کشور برای آینده ای قابل پیش بینی برای تضمین این که داعش مجدداً جاپایی پیدا نکند یا بقایای آن تبدیل به تهدید خطرناک جدیدی نشوند باقی می مانند.
بنا به گفته مقامات آمریکایی و سایر افراد آشنا به ادامه این بحثها، اما آن نیروها ممکن است در تلاشی جدید برای جلوگیری از این که ایران حضور خود را در سوریه تثیت کند یا مسیری در سراسر این کشور درست کند که به تهران اجازه انتقال سریع تسلیحات پیشرفته اش را به متحدانش در مرز اسرائیل بدهد، درخط مقدم قرار داده شوند..
درحالی که آقای ترامپ طرح گسترده ای را در اکتبر برای مبارزه با نفوذ ایران ترسیم کرد، ارتش آمریکا روی از بین بردن پناهگاه های داعش در سوریه و عراق متمرکز بوده است ..
مقامات دولت پیش بینی می کنند که تهران و متحدان آن اکنون 80درصد نیروهای رژیم فرسوده اسد را تامین می کنند با احتساب برخی برآوردها در حال حاضر ایران 125000 نیرو در سوریه دارد..
چرخش تمرکز از داعش روی ایران ممکن است فهرستی از چالش ها ازجمله نگرانی در مورد شروع واکنش های مرگبار هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در منطقه توسط ایران را بهمراه داشته باشد.
آن چشم انداز، نگرانی مهمی برای مقامات نظامی آمریکا می باشد بخصوص برای کسانی که یک دهه پیش در عراق جنگیده و تاثیر مرگبار مواد انفجاری تامین شده ایران علیه نیروهای آمریکایی را در آن کشور را بخاطر می آورند .
برای تفهیم این نگرانی مایک پمپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی نامه ای خصوصی ماه گذشته برای ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای ویژه ایران، نیروی قدس فرستاد. در نامه آًقای پمپئو اخیراً گفت که آمریکا به ژنرا سلیمانی هشدار داد که این دولت او و ایران را مسئول هر حمله ای علیه منافع آمریکا در عراق توسط نیروهای تحت کنترل او می دانند