۱۳۹۶ آذر ۱۶, پنجشنبه

چرا جواب فرانسوی‌ها را قاطع نمی‌دهید؟


خبرگزاری فارس(رژیم) ۱۴/۹/۹۶ : « همه‌گونه سرویس سیاسی و لجستیک به آن‌ها می‌دهند. فرانسوی‌ها با نادیده گرفتن خون 17 هزار شهید ترور به منافقین اجازه برگزاری میتینگ سیاسی می‌دهند و از لجن‌پراکنی‌های این گروه تروریستی علیه ملت ایران نیز حمایت می‌کنند. فرانسوی‌ها در دوران مذاکرات برجام نقش پلیس بد را ایفا می‌کردند و هر وقت مذاکرات به نقاط مثبتی برای امتیازدهی به ایران می‌رسید بازی درمی‌آوردند.

اما پس از توافق برجام این نقش را به آمریکایی‌ها واگذار کردند و شدند مدافع برجام و همواره از برجام دفاع نمودند آن هم از آن نیمه‌ای که مربوط به اجرای تعهدات هسته‌ای ایران است نه از نیمه‌ای که مربوط به تعهدات خود یا آمریکایی‌ها است!
از وقتی‌که اعلام شد مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه به تهران می‌آید آب از لب و لوچه برخی در داخل و خارج کشور آویزان شد که گویی او می‌خواهد به تهران بیاید شق‌القمر کند!
اخیراً مکرون گفته است؛ ایران شریک ما نیست. مفهوم این سخن چیست؟
اگر ایران شریک شما نیست پس این‌همه قراردادهای نفتی و گازی توتال و آن قراردادهای خودروسازی و قراردادهای مربوط به خرید هواپیما و .. چیست؟
مکرون یک ماه پیش به امارات رفت و در مصاحبه با روزنامه دولتی الاتحاد این کشور گفت؛ من خواستار ایستادگی قاطع و محکم برابر ایران در خصوص موشک بالستیک و نفوذ ایران در خاورمیانه هستم. یکی نیست به این بابا بگوید تو چه‌کاره منطقه هستی که این‌طور کری می‌خوانی؟!
نظیر همین گنده‌گویی‌ها را وزیر خارجه انگلیس در این چند روز گذشته به مناسبت‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی گفته است.
شنیده ‌شده است اخیراً وزیر خارجه فرانسه نامه‌ای به وزیر خارجه کشورمان نوشته و در آن سفر مکرون به تهران را منوط به چند شرط کرده است که عبارت‌اند از؛
1- شما در سوریه به ما امتیاز بدهید تا عربستان حملات هوایی در یمن را کاهش یا متوقف کند.
2- در مورد محدودکردن برد موشک‌های به توافق برسیم.
3- مذاکره با عربستان را در دستور کار بگذارید و اجازه دهید آمریکایی‌ها هم در این مذاکرات شرکت کنند.
4- با کنگره صحبت کردم آن‌ها اجرای برجام را منوط به گفت‌وگوهای موشکی و مذاکرات منطقه‌ای کرده‌اند برای اجرای برجام تن دادن به مذاکرات منطقه‌ای و گفت‌وگوهای موشکی ضروری است.
من نمی‌دانم چقدر این خبرها صحیح است اما برخی از این شروط در اظهارات مقامات فرانسوی و نیز مسائلی که در رسانه‌های غربی مطرح بوده درز پیدا کرده است. البته اینکه همه شروط فرانسوی‌ها همین باشد که گفته آمد، بعید است چون آن‌ها اشتهای سیری‌ناپذیری دارند.
خدا لعنت کند شاه را که در ایام سلطنت خود هر رئیس‌جمهوری که به تهران می‌آورد، می‌برد میدان شهیاد (که به یمن انقلاب میدان آزادی نام گرفت) و کلید طلایی شهر تهران را توسط شهردار به او هدیه می‌داد. این مراسم نماد این بود که هر غلطی که مقامات مهمان در تهران می‌خواهند، بکنند آزادند و هر امتیازی می‌خواهند می‌دهیم فقط آن‌ها حافظ تاج و تخت توله رضاخان باشند!
فرانسوی‌ها هنوز در آن حال و هوا و دوران، سیر و سلوک می‌کنند!
به عقیده من اگر مکرون می‌خواهد به تهران بیاید، وزارت خارجه باید این شروط را برای ورود او تعیین کند؛
1- خودداری از حمایت شرم‌آور از تروریسم با اخراج منافقین از پاریس و دست کشیدن از پشتیبانی لجستیک تروریست‌ها در عراق و سوریه.
2- پرهیز از مداخله در امور داخلی ایران، مداخله در امور منطقه و نیز خودداری از اخلال در روابط ایران با همسایگان جنوبی.
3- عمل به تعهدات بین‌المللی برجام به‌ویژه برداشتن تحریم‌های بانکی.
4- فرانسه اگر خود را شریک ایران نمی‌داند بهتر است برای امر و نهی موشکی و منطقه‌ای به تهران نیاید چون تکلیف این دو موضوع قبلاً با اراده ملت مشخص شده است و چانه‌زنی در این مورد ممنوع است.
وزارت خارجه باید پس از بدعهدی غرب در برجام یک مقدار صراحت لهجه از خود نشان دهد و شفاف با حریفان اروپایی و آمریکایی سخن بگوید. این شفاف گویی باید متضمن عزت ملت ایران باشد.
دولت باید به بازی پلیس بد و پلیس خوب پایان دهد و تکلیف معاهده‌ای را که یک‌طرف ایران و طرف دیگر متجاوزان به حقوق ملت و غارتگران بین‌المللی قرار دارند مشخص کند. مصوبه مجلس در مورد برجام تکلیف دولت را مشخص کرده است. دولت با اجرای این مصوبه نقطه پایانی به باج‌خواهی‌های غرب به بهانه برجام بگذارد.
دولت نباید در پاسخ به زیاده‌خواهی‌های دشمن دچار لکنت شود. ایران اسلامی امروز در اوج اقتدار ملی و منطقه‌ای است نشان دادن هرگونه ضعفی دشمن را پرروتر می‌کند.
اول آبان 96 طی مقاله‌ای همین شروط را با قرائتی دیگر به مسؤولان دیپلماسی کشور توصیه کردیم، اما در مواضع سخنگو و وزیر و دیگر مقامات وزارت خارجه انعکاس شایسته‌ای نیافت