۱۳۹۶ آذر ۱۳, دوشنبه

سی ان ان خبر فوری ـ‌ علی عبدالله صالح کشته شد


تلویزیون سی ان ان ۱۳/۹/۹۶ : «چهره غالب در سیاست یمن طی ۴۰ سال گذشته را وزارت کشور یمن تایید کرد که کشته شده است .این البته وزارت کشور تحت کنترل حوثی هاست وهنوز صحبتی از طرف جناح خود رئیس جمهور سابق یا ائتلاف به رهبری سعودی نشده است
.بخاطر می آوریم که صالح خود رسماً در سال 2012بعد از33سال در قدرت بودن کنار کشید و این زمانی بود که کشور وارد یک جنگ داخلی شد.
در سالهای اخیر او نقشی کلیدی درجنگ میان شورشیان حوثی و ائتلاف به رهبری سعودی بازی کرده بود که ائتلاف از سال 2015 شروع به حملات هوایی برای درهم کوبیدن این جنگجویان که آنانرا تروریست می خواند نموده بود.
این ازدواجی ناسازگار میان مردی بود که اسم کوچک او را روباه گذاشته بودند بخاطر پیوستن نیروهای او به شورشیانی که گفته میشد مورد حمایت ایران بودند .
یک تولدسیاسی که عربستان سعودی و بسیاری از یمنی ها را که برای سرنگونی او جنگیده بودند به خشم آورده بود.
چیزی که بسیار مهم و چشمگیر است این است که مرگ او ۲۴ ساعت بعد از آن بود که خود صالح اعلام کرده بود که برای مذاکرات باریاض آماده است در اقدامی که بسیاری آنرا بعنوان تغییر دهنده تعادل برای جنگی که به یک باتلاق تبدیل شده بود می دیدند.
اشتباه نباید کرد ائتلاف به رهبری عربستان و شرکای آن بدنبال راه خروجی درمورد یمن بودند دست کم آمریکا و انگلستان که منتقدان آنها را شریک این جنگ می دانستند که منجر به مرگ هزاران نفر و مجروح شدن ده ها هزار و بیش از 20میلیون نفر نیازمند کمک های انساندوستانه شده بود.چرخش اخیر صالح بسیار عظیم بود زیرا که او در پایتخت در صنعا به شدت جنگیده بود و اکنون به نظر می رسد که منجر به مرگ او شده است