۱۳۹۶ آذر ۲۷, دوشنبه

ژنرال جک کین - موضوع اصلی ایران است که صاحب لبنان است و سوریه را درکنترل دارد




تلویزیون فاکس نیوز ۲۵/۹/۹۶ : « معاون رئیس جمهور این هفته عازم خاورمیانه است تا که به متحدان عرب اطمینان دهد و قطعاً توسط متحدمان اسرائیل از او استقبال گرمی خواهد شد این سفر بدنبال یک صحنه به محاکمه کشیدن ایران توسط نیکی هیلی بخاطر تامین سلاح شورشیان یمنی انجام می شود.



این دولت تلاش می کند حمایت جهانی را علیه ایران کسب کند تحلیلگر استراتژیک ارشد فاکس نیوز ژنرال جک کین از نیویورک با ماست.
س: وال استریت ژورنال گزارش می دهد در نتیجه سخنرانی نیکی هیلی دولت اکنون در تلاش است احتمالاً جلوی خریدجت های بوئینگ و همچنین جتهای ایرباس را بگیرد آیا ما بار دیگر در مسیر تحریم های اقتصادی هستیم؟
ژنرال جک کین : بله من فکر می کن ما قطعاً مجبور به این کار می باشیم زیرا رفتار شرورانه ایران برای سلطه بر خاورمیانه موضوع اصلی است. موضوع اتمی که میتوانند رژیم را حفظ کند همواره موضوع ثانویه بوده هر چند که قطعاً موضوع تهدید کننده ای نیز بوده است.
ما هیچوقت نتوانستیم رفتار شرورانه ایران را در مذاکرات دردوران اوباما روی میز ببریم بنا بر این واقعیت این است که این دولت رفتار تجاوزکارانه ایران را در اولویت و در مرکز کار خود قرار داده و قرار است آنرا پس بزند و اینکار اگر بخواهیم اساساً ثبات را در منطقه حفظ کنیم، ضروریست.
س: من در مورد ثبات منطقه صحبت می کردم این موضوع مهمی است من با سفیر یکی از کشورهای مسلمان متحد آمریکا صحبت می کردم او بسیار صریح بود نه بخاطر اعلام اورشلیم توسط پرزیدنت ترامپ که آنرا پایتخت اسرائیل خوانده بلکه او می گفت این کار متحد کردن جهان عرب علیه ایران را بسیار سخت تر می کند، او گفت اکنون ما بعد از آن اعلام نمی توانیم دیگر تحمل کنیم که به ما این طور نگاه کنند که توسط آمریکا هدایت می شویم، آیا انتقاد او منصفانه است؟
ژنرال جک کین : من با او موافق نیستم علت آنهم این است که من باموضوعاتی که در خاورمیانه در جریان است کاملاً آشنایی دارم رابطه میان اسرائیل و اعراب سنی هیچوقت به نزدیکی امروز نبوده است شما واکنش زیادی ازجانب کشورهای عرب سنی در مورد این که اورشلیم پایتخت اسرائیل باشد نخواهید دید واقعیت این است که چرا این رابطه آنها اینقدر نزدیک شده است، زیرا محیط خاورمیانه تغییر کرده است ایران چنان تهدیدی در منطقه است که موضوع اصلی است.
س: نکته ای که او داشت این بود که این امر کار را برای افرادی مانند اردوغان و ایران ساده کرده است تا که تلاش کنند میان آمریکا ومتحدان عرب سنی آمریکا شکاف ایجاد کنند و این کار به اردوغان در ترکیه که قدرت در حال ظهور است قدرت بیشتری می دهد؟
ژنرال جک کین : من قبول ندارم موضوع اصلی این است ایران صاحب لبنان است، آنها اکنون کنترل سوریه را بدست دارند ،آنها پلی از ایران به عراق و سوریه تا لبنان کشیده اند، آنها روی دولت عراق نفوذ بیشتری نسبت به آمریکا دارند و آنها دولت یمن را سرنگون کرده این موشک ها علیه عربستان سعودی را شلیک شده اند آنها بطور کامل در حال پیشروی می باشند و من متقاعدم که این دولت قرار است حتی بیش از آنچه می گوید برای متوقف کردن این رفتار آنها تلاش کند.
س: سی ثانیه وقت داریم سریع سوال کنم معاون رئیس جمهور بانخست وزیر نیاهو و نیز پرزیدنت السیسی مصر ملاقات خواهد کرد کسی که به این دولت( ترامپ) بسیار نزدیک است کسی که البته به ولادیمیر پوتین نیز بسیار نزدیک است چقدر اهمیت دارد که معاون رئیس جمهور به السیسی اطمینان بدهد و او را به جانب یک متحد کامل آمریکا شدن بازگرداند؟
ژنرال جک کین : این موضوعی مهم است مصر در خاورمیانه اهمیت دارد و آنها به معاملات تسلیحاتی با روسیه نزدیک تر شده اند. روسیه به آنها در صحرای سینا با شورشگری که می جنگد کمک می کند برای آنها نیروگاه اتمی می زند و ما آنها را بخاطر رفتاری که با برخی از شهروندانشان دارند درانتظار نگه داشته ایم ما باید این روابط را اصلاح کنیم.
س: با تشکر ».