۱۳۹۶ آذر ۱۰, جمعه

تاکید خزانه داری آمریکا: حسابرسی از رژیم آخوندی اصلی ترین حکومت حامی تروریسم

جان اسمیت مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا طی یک جلسه استماع در مجلس نمایندگان تأکید کرد: «پاسخ‌دادن به مجموعه کاملی از تهدیدات رژیم ایران... از اولویت‌های اصلی ماست».


وی افزود: «ما به‌تازگی سپاه پاسداران را طبق فرمان اجرایی تروریسم بین‌المللی و به‌دنبال (اجرای) قانون کاتسا... لیست‌گذاری کردیم... و از ماه ژانویه تاکنون.... هشت مجموعه تحریم را در رابطه با (رژیم) ایران اعمال کرده‌ایم و ۷۸ هدف را در سراسر جهان... لیست‌گذاری کرده‌ایم».

در این جلسة استماع که در زیرکمیتة سیاست‌گذاری مالی و تجاری مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد، دستیار وزیر خارجة آمریکا نیز نسبت به معاملة شرکت‌های خارجی با شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر رژیم آخوندی هشدار داد. نمایندگان ارشد کنگره از هر دو حزب نیز در سخنانشان بر لزوم افزایش تحریم‌ها علیه رژیم آخوندی و سپاه پاسداران تأکید کردند.

در این جلسة استماع که برای بررسی مؤثر بودن تحریم‌ها علیه حکومت‌هایی مثل رژیم آخوندی و کرة شمالی برگزار شده بود، مارشال بیلینگزلی دستیار وزیر خارجه در زمینة تأمین مالی تروریسم در سخنان افتتاحیة خود، گفت: «تحریم‌ها عامل اصلی بود که (رژیم) ایران را وادار کرد بر سر برنامة تسلیحات اتمی‌اش، به پای میز گفتگو بیاید. دولت (آمریکا) متعهد است که با رفتار شرورانة (رژیم) ایران در سراسر جهان مقابله کند».
سپس جان اسمیت مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا در سخنان افتتاحیة خود که متن کامل آن در سایت کمیتة خدمات مالی کنگره منتشر شد، گفت: «پاسخ‌دادن به مجموعة کاملی از تهدیدات رژیم ایران... از اولویت‌های اصلی ماست. از ماه ژانویه تاکنون دفتر کنترل دارایی‌های خارجی هشت مجموعه تحریم را در رابطه با (رژیم) ایران اعمال کرده و ۷۸ هدف را در سراسر جهان در ارتباط با سپاه پاسداران و برنامة موشک بالستیک، حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر، حملات سایبری، فعالیت جنایی فراملی و دیگر اقدامات بی‌ثبات‌کنندة منطقه‌یی (رژیم ایران) لیست‌گذاری کرده است».

وی افزود: «ما به‌تازگی سپاه پاسداران را طبق فرمان اجرایی تروریسم بین‌المللی و به‌دنبال (اجرای) قانون کاتسا... لیست‌گذاری کردیم. همین هفتة گذشته، ما یک شبکة جعل پول نیروی قدس سپاه پاسداران را تحریم کردیم که تأمین‌کنندگان اروپایی را فریب می‌داد تا بتواند به تجهیزات و مواد پیشرفته برای چاپ اسکناس‌های جعلی یمنی دست یابد که ارزش آن به‌طور بالقوه صدها میلیون دلار بود».

جان اسمیت در ادامة سخنانش، تأکید کرد: «ما انرژی و توجهمان را بر روی فعالیت‌های تهدیدآمیز (رژیم) ایران متمرکز می‌کنیم. از جمله استمرار توسعه و آزمایش موشک‌های بالستیک... ما به‌طور مستمر نگرانی‌مان را به بخش خصوصی پیرامون رفتار شرورانة سپاه پاسداران و میزان نقش‌داشتن آن در اقتصاد ایران، ابراز کرده‌ایم. ما تأکید کرده‌ایم که سپاه پاسداران هم‌چنان بخش جدایی‌ناپذیر از اقتصاد ایران است، از جمله در بخش‌های انرژی، ساخت و ساز، معدن و دفاعی... ما در همین حال تأکید کرده‌ایم: کسانی که با نهادهای تحت کنترل سپاه پاسداران تجارت می‌کنند، باید خودشان ریسک آن‌را به عهده بگیرند».

مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین گفت: «در ماه آوریل امسال، ما سازمان زندان‌های تهران و یک مقام ارشد سازمان زندان‌های حکومتی (رژیم) ایران را به‌خاطر نقض شدید حقوق بشر تحریم کردیم».

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که دولت آمریکا به اجرای کامل قانون کاتسا متعهد است.

در ادامة این جلسه راجر ویلیامز نایب‌رئیس زیرکمیتة سیاست‌گذاری مالی و تجاری در سخنانش، رژیم آخوندی را اصلی‌ترین حکومت حامی تروریسم نامید و ضمن انتقاد از مماشات دولت اوباما با رژیم، گفت: «(رژیم) ایران هم‌چنان موجب نگرانی شدید من است... ما باید تمامی تلاش‌هایمان را به‌کار بگیریم تا تضمین شود که تحریم‌های مناسبی علیه اصلی‌ترین حکومت حامی تروریسم در جهان اعمال شود».

وی از مقام وزارت خارجة آمریکا پرسید که دولت چه اقداماتی را برای جلوگیری از سوءاستفادة رژیم از سیستم مالی در راستای اقدامات تروریستی‌اش در پیش می‌گیرد؟
دستیار وزیر خارجة آمریکا در پاسخ، گفت: «همان‌طور که گفتید، (رژیم) ایران اصلی‌ترین حامی تروریسم در سراسر جهان است و آنها از دسترسی به... منابع مالی برای حمایت بیشتر از تروریسم و ایجاد بی‌ثباتی در سراسر خاورمیانه و جهان استفاده کرده‌اند. نیروی قدس (رژیم) ایران به‌طور خاص درگیر بی‌ثباتی سوریه و عراق و... یمن است... باید اقدامات بسا بیشتری برای مهار توانایی (رژیم) ایران به کسب و تأمین مالی سازمان‌های تروریستی صورت گیرد».

وی با اشاره قانون کاتسا و تحریم‌های اعمال‌شده علیه سپاه پاسداران، افزود: «ما به متحدان اروپایی و سایرین هشدار داده‌ایم که در تجارت با (رژیم) ایران بسیار مراقب باشند. چون ما سپاه پاسداران را تحریم کرده‌ایم و اتحادیة اروپا نیز چنین کرده است. لذا ما انتظار داریم که قبل از هرگونه تجارتی (با رژیم ایران)، احتیاط شدیدی صورت بگیرد».
پس از آن برد شرمن از اعضای ارشد کمیتة خارجی مجلس نمایندگان، با اشاره به این‌که شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر رژیم آخوندی به‌خاطر حمایتش از رژیم اسد و نقشش در تروریسم، به‌عنوان یک نهاد تروریستی لیست‌گذاری شده است، این سئوال را مطرح کرد که چرا هواپیماهای ماهان ایر می‌توانند در فرودگاه‌های اروپایی فرود آیند؟ و آیا آمریکا در مقابله با ماهان‌ایر جدی است؟

مارشال بیلینگزلی در پاسخ، گفت: ما در رابطه با ماهان‌ایر بسیار جدی هستیم؛ این شرکت، بازوی هوایی نیروی قدس است و از آن برای انتقال تسلیحات، تروریست‌ها و قاتلان استفاده می‌کنند... هر شرکتی که با ماهان‌ایر معامله می‌کند... باید بسیار مراقب باشد.
برد شرمن در بخش دیگری از سخنانش خواهان اعمال تحریم‌های بیشتر علیه سپاه پاسداران و مقابلة جدی با شرکت هوایی ماهان‌ایر رژیم آخوندی شد و تأکید کرد: حدود ۸۰۰ شرکت سپاه پاسداران هستند که باید مورد تحریم قرار گیرند و تاکنون ۸۰ شرکت تحریم شده‌اند...