۱۳۹۶ آذر ۱۲, یکشنبه

-بعد از جریان دراماتیك لبنان، سعودی‌ها تست واقعیت را دریافت میكنند


وال‌استریت ژورنال ۹/۹/۹۶ : « به قلم: یاروسلاو تروفیموف
بیروت- عربستان سعودی و دولت ترامپ هدف مشتركی دارند كه عقب راندن اعتبار منطقه‌ای ایران است. اما جریان درام اخیر بر سر سعد حریری نخست‌وزیر لبنان نشان میدهد كه آنها بر سر قیمت قابل قبول برای اینكار اختلاف دارند..
و بدنبال استعفای معلق شده حریری روشن است كه واشنگتن و متحدان غربی آن، برعكس ریاض، آماده ریسك یك جنگ داخلی دیگر در لبنان برای تضعیف حزب‌الله نیستند.

حزب‌الله كه توسط آمریكا و سعودی یك سازمان تروریستی قلمداد میشود در دولت بریاست حریری شركت دارد در حالیكه یك نیروی مقتدر نظامی دارد كه مستقل از كنترل دولت است..
با اینحال، دولت ترامپ كه بطور كلی مسیر كاخ سفید دوران اوباما را دنبال میكند سیاستی را دنبال كرده كه بین حزب‌الله و دولت لبنان تفكیك قائل است.
آمریكا به حمایت از ارتش لبنان ادامه میدهد و نگرانیها بر سر همكاری آن با حزب‌الله را به كناری میزند و از اعمال تحریمهای اقتصادی كه میتواند صنایع بانكی و توریسم لبنان كه حیاتی هستند را نابود كند، خودداری مینماید..
اما عربستان سعودی در ماههای اخیر نسبت به رفتار حریری بی‌طاقت شده است. عربستان میگوید كه متخصصین حزب‌الله در یمن فعال هستند و به میلیشیاهای حوثی طرفدار ایران كمك میكنند تا موشكهای بُرد بلند را علیه شهرهای سعودی شلیك كنند و از حریری میخواهد كه موضع بسیار قاطعانه‌تری در قبال مواضع این گروه اتخاذ كند.
محمد یحیی، یك تحلیلگر سعودی و یك همكار غیرساكن در شورای آتلانتیك میگوید، “سعودی‌ها با ظاهراً متحدین خود در لبنان كه با حزب‌الله بخوبی كنار میآیند و به آن پوشش دیپلماتیك میدهند و هیچ نشانی از عقب راندن حزب‌الله از خود نشان نمی‌دهند، اختلاف دارد. ثبات لبنان مهم است. جلوگیری از جنگ داخلی در لبنان مهم است. اما ته خط منافع امنیت ملی عربستان نیز وجود دارد.” محمد بن سلمان ولیعهد عربستان كه روابط نزدیكی با دولت ترامپ ایجاد كرده تلاش نمود كه این دینامیزم را در اوایل نوامبر با مجبور كردن حریری، كه تابعیت سعودی نیز دارد، به استعفاء تغییر دهد. در حالیكه عربستان انكار كرد كه حریری را مجبور به استعفاء نموده است، دیپلماتهای غربی و مقامات لبنانی میگویند كه نخست‌وزیر لبنان وقتی كه سخنرانی استعفای خود را ضبط كرد به زور در ریاض نگهداشته شد. حریری اخیراً در یك مصاحبه تلویزیونی گفت كه نمی‌خواهد در مورد آنچه در ریاض اتفاق افتاد صحبت كند....  ولی نصر، مدیر مدرسه مطالعات پیشرفته بین‌المللی در دانشگاه جان هاپكینز گفت، “برای اولین بار، عربستان در حال اتخاذ تصمیمات بزرگ منطقه‌ای بدون مشورت با آمریكاست و انتظار دارد كه آمریكا از آن پیروی كند و از هر آنچه سیاست سعودی است حمایت نماید.”  علیرغم تویت‌های ترامپ در حمایت از شاهزاده محمد، در آخر كار، آمریكا از سیاست ریاض در لبنان (و همچنین در قطر) حمایت نكرد..  یك سیاستمدار ارشد سنی لبنانی گفت، “سعودی‌ها اكنون سیاست شما با ما یا علیه ما هستید را دنبال میكنند. سنی‌ها در اینجا میخواهند كه دوست عربستان باشند اما ما نمی‌توانیم تمام و كمال با آنها باشیم. بخصوص در حال حاضر كه سعودی‌ها در همه جبهه‌ها در حال شكست خوردن هستند.