۱۳۹۶ آذر ۱۶, پنجشنبه

حسن هاشمیان: این بی بی سی شما به بلندگوی متاسفانه حوثی ها و جمهوری اسلامی تبدیل شدید


تلویزیون بی بی سی(فارسی) ۱۳/۹/۹۶ : پاسخ مستدل دكتر هاشمیان به مجری تلویزیون بی بی سی در جنایت حوثی ها
مجری بی بی سی فارسی:‌ آقای هاشمیان اگر تائید بشه جزئیات کشته شدن علی عبدالله صالح، به نظر میاد که حوثی ها به هیچوجه پذیرای گفتگو با ائتلاف به رهبری عربستان نخواهند بود. شما چشم انداز وضعیت در یمن را چه می بینید؟

حسن هاشمیان:‌ ببینید حوثی ها که دیگه جایی برای گفتگو ندارند. هیچکس حوثی ها را دیگه به گفتگو دعوت نمیکنه. گفتگو در واقع قرار که با حزب کنگره آقای علی عبدالله صالح بشه. این حزب تنها پوشش سیاسی برای حوثی ها بود که حوثی ها میتوانستند بگویند ما دولت هستیم، ما یک نظام سیاسی هستیم. ولی الان دیگه با این که اتفاق افتاده، حوثی ها مجموعه یی اسلحه بدست در واقع بدون هدف سیاسی، بدون داشتن پشتیبانی سیاسی، بدون قبول مشروعیت بین المللی، بدون ارتباط با کشورهای مختلف، یک مجموعه راهزنی هستند که در تمام نقاط مختلف صنعا در واقع با اسحله می گردند و کشت و کشتار راه می اندازند. بنابراین الان جنگ یه این شکل شده که در آینده قرار یک گروه راهزن در واقع مواجه بشوند با این گروه راهزن و این یک مقداری طول میکشه چون مجموعه شان خیلی زیاده، ولی در نهایت نه حقوق سیاسی دارند، نه برنامه ریزی در واقع نظامی مشخصی دارند. مثل یک گروهی که با اسلحه از این اینور و آنور میره، به این شکل دارند عملیات انجام میدهند. منتهی آنچه که الان میشه گفت، حتی در داخل صنعا که تا چند روز پیش با پوشش گروه آقای علی عبدالله صالح می توانستند حوثی ها امنیت داشته باشند، الان در داخل صنعا هم دیگه امنیت ندارند.
مجری بی بی سی فارسی:‌ آقای هاشمیان فراموش نکنیم شروع بحران یمن به واسطه، در ادامه جنبش موسوم به بهار عربی بود و اعتراض به سالها نقض حقوق حوثی ها در آن کشور، یعنی اینکه شما اساسا بگید که اینها یک سری راهزن هستند و همشون مسلح هستند، به نوعی شما دارید انکار می کنید سالها نقض حقوق این اقلیت را.
حسن هاشمیان:‌ من هیچ چیز را انکار نمی کنم، این بی بی سی شما است که داره انکار میکنه، اجازه بدید هر سوالی که کردید من جواب شما را بدهم. این ائتلافی که شد خیلی ارزش داد به حوثی ها، 6 تا ایالت را در اختیار حوثی ها داد. یک فدارسیون تشکیل داد، منتهی حوثی ها چکار کردند، حوثی ها آمدند با کسی که علیه ش انقلاب شد، یعنی آقای علی عبدالله صالح متحد شدند، با اسلحه و نیروی نظامی پایتخت را تصرف کردند و این قضیه را تا امروز ادامه دادند که الان علی عبدالله صالح از آنها جدا میشه. بنابراین لطف کنید تمام واقعیت مربوط به یمن را بگید. من خوشحال میشم که شما تمام واقعیت مربوط به یمن را بگید. شما به شکل گزینشی با یمن و مسایل یمن برخورد می کنید و الان هم به همین شکل دارید ادامه میدهید و به بلندگوی متاسفانه حوثی ها و جمهوری اسلامی تبدیل شدید...».