۱۴۰۱ بهمن ۱۶, یکشنبه

حمایت شورای شهر تهران از «اخذ عوارض» از قبور بهشت زهرا


درصورت تصویب این طرح در شورای شهر٬شهرداری تهران تنها از دفن درگذشتگان ساله ۳۷۴ میلیارد تومان درآمد خواهد داشت

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران ضمن حمایت از طرح شهرداری برای دریافت عوارض از قبرهای بهشت زهرا گفت: «این عوارض نیست٬ بهای خدمات است.»

در لایحه بهای خدمات آرامستان‌ها در سال ۱۴۰۲ هزینه‌ای نیز برای نگهداشت سالانه قبور برای هر پلاک قبر در نظر گرفته شده که رقم پیشنهادی آن ۱۶۴ هزار تومان است.

این طرح شهردار تهران جنجال‌های فراوانی را برانگیخت.

با این حال گویا شورای شهر که در ابتدا گمان می‌رفت از تصویب آن خودداری کنند٬ از این طرح حمایت می‌کنند.

رئیس شورای شهر تهران، یک‌شنبه ۱۶ بهمن در جمع خبرنگاران تاکید کرد که وزارت کشور این بها را برای کل کشور اعلام کرده و بهشت زهرا یکی از مواردی است که بهای خدمات دریافت می‌کند.

همزمان اما محمدجواد تاجیک٬ مدیرعامل بهشت زهرای تهران در گفت‌وگو با وبسایت «بهارستان ایران» برخلاف اظهارات چمران مدعی شد: «هزینه‌های نگهداشت قبرستان، امنیت آرامستان، نظافت خیابان‌های بهشت زهرا و … بالا است و باید این مبالغ از یک منبع تامین بشود.»

به گفته او همچنین «دریافت هزینه از بازماندگان اهل قبور درخصوص نگهداشت و رسیدگی به قبور در برخی از آرامستان‌های کشور، مرسوم است.»

این در حالی‌ست که طبق مصوبه شورای شهر، شهرداری تهران مکلف بود به افرادی که وسع مالی نداشتند، قبر رایگان اختصاص دهد.

در صورت تصویب این طرح در شورای شهر٬ شهرداری تهران تنها از دفن درگذشتگان ساله ۳۷۴ میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.

طبق اعلام سایت سازمان بهشت‌زهرا از سال ۴۹ تا سال ۹۷ یعنی قبل از شروع کرونا بیش از دو میلیون متوفی در بهشت‌زهرا به خاک سپرده شده‌اند. با ملاک قرار دادن این آمار٬ در صورت تصویب این ردیف درآمدی توسط شورای شهر شهرداری تهران بیش از ۳۳۱ میلیارد تومان در سال درآمد کسب خواهد کرد. اگر آمار رسمی فوت‌شدگان تهران از سال ۹۸ تا شش‌ماهه ۱۴۰۱ را به این تعداد اضافه کنیم، بیش از دو میلیون و ۲۷۹ نفر در تهران فوت کرده‌اند. این رقم سقف درآمدی شهرداری تهران را به ۳۷۴ میلیارد تومان در سال می‌رساند.