۱۴۰۱ آبان ۲۷, جمعه

تدفین و قیام در سمیرم، مهاباد، بوکان و ایذه؛ مادر کیان پیرفلک جمهوری اسلامی را قاتل خواند


مادرکیان پیرفلک،‌روزجمعه درمراسم خاکسپاری کودک کشته‌شده‌اش دراعتراضات ایذه، جمهوری اسلامی را قاتل اومعرفی کرد. دراین روز، مراسم تدفین برخی دیگر از کشته‌شدگان همچون علی عباسی، مراد بهرامیان، آزاد حسین‌پوروغفورمولودی در شهر های سمیرم، مهاباد و بوکان به صحنه اعتراض بدل شد.

روز ۲۷ آبان، مردم شهرهای ایذه، سمیرم، بوکان و مهاباد، کودکان و جوانان کشته شده خود در جریان اعتراضات روزهای گذشته را در حالی به خاک سپردند که علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

ایذه؛ تشییع کیان ۹ ساله

مردم ایذه پیکر کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله‌ای را که شامگاه چهارشنبه ۲۵ آبان در جریان اعتراضات این شهر کشته شد، با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» به خاک سپردند.

بر اساس ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال، جمعیت گسترده‌ای که در مراسم خاکسپاری حضور داشتند، می‌خواندند: «کیان ای کیان، چه قرص ماهی …»

دراین مراسم همچنین مردم معترض شعار«بسیجی سپاهی،داعش ما شمایی سر دادند.

زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک، در مراسم خاکسپاری فرزندش و در تشریح درگیری‌های شب چهارشنبه گفت: «به شوهرم گفتم خیابان‌ها شلوغ است، بیا از کمربندی برویم. رسیدیم جلوی هلال‌احمر، نیروهای امنیتی با لباس گاردی یک‌طرف ایستاده بودند و نیروهای لباس شخصی روبه‌رویشان و در طرفی دیگر. یکی‌شان داد زد برگردید. کیان گفت بابا، این دفعه را به پلیس‌ها اعتماد کن و برگرد. میثم [پدر کیان] درجا دور زد اما ماشین را به رگبار بستند.»

او در ادامه گفت: «دو دقیقه قبل تیراندازی به بچه‌ها گفتم بروید زیر صندلی، بچه کوچکم زیر داشبورد بود اما کیان زیر صندلی جا نشد. به ماشین تیر زدند. همسرم فریاد زد که فهمیدم تیر خورده. در را باز کردم، گفتم آقا نزنید، زن و بچه داخل ماشین هستند.»

او با تاکید بر اینکه «نگویید کسی که شلیک کرده تروریست بوده» و «جمهوری اسلامی دروغ می‌گوید»، گفت: «همان‌ها که به بچه‌ام تیر زدند و خودروی ما را به رگبار بستند، همان‌ها هم فرزند کوچک‌ترم را بردند داخل هلال‌احمر»

او در ادامه از حاضران خواست از آنجا که نیروهای امنیتی پدر مجروح کیان را گروگان گرفته‌اند، شعار ندهند.

این مراسم تشییع در حالی برگزار شد که مردم معترض شعارهایی چون «بختیاری رسم نماز نداره» سر دادند.

«خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک» هم یکی دیگر از شعارهای مردم ایذه در این مراسم بود.

همچنین ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد در مراسم تشییع این کودک، مردم حضور گسترده‌ای داشتند و می‌خواندند: «کشتند کیان کوچک را …»

سمیرم؛ تشییع علی عباسی و مراد بهرامیان

روز جمعه همچنین مراسم تدفین علی عباسی و مراد بهرامیان‌، از کشته‌شدگان اعتراضات روزهای گذشته در سمیرم استان اصفهان برگزار شد.

مردم در مراسم خاکسپاری علی عباسی شعارهای اعتراضی همچون «قسم به خون علی، سرنگونه سید علی» و «جونمون دستمونه، ظلم و ستم بسه‌مونه» سر دادند.

علی عباسی جوانی بود که روز ۲۵ آبان و در جریان اعتراضات مردمی در شهر سمیرم به‌دست نیروهای سرکوب‌گر کشته شد.

یکی دیگر از کشته‌شدگان اعتراضات روز ۲۵ آبان سمیرم، مراد بهرامیان بود که مراسم تدفین او با حضور مردم و شعارهای اعتراضی برگزار شد.

مراد بهرامیان پدر سه دختر خردسال بود که به دست نیروهای سرکوب‌گر جمهوری اسلامی به قتل رسید.

مهاباد؛ تدفین آزاد حسین‌پور

مراسم تدفین آزاد حسین‌پور، از کشته‌شدگان اعتراضات در مهاباد با حضور مردم و سر دادن شعار «ژن ژیان ئازادی» (زن زندگی آزادی) برگزار شد.

مردم در مراسم تدفین «آزاد» همچنین در حرکتی نمادین تعدادی کبوتر را آزاد کردند.

بر اساس ویدیوها، معترضان در این مراسم، شعارهایی چون «کردستان کردستان،‌ گورستان فاشیستان» سر دادند.

آزاد حسین‌پور شامگاه ٢٦ آبان و در جریان اعتراضات سراسری مردم مهاباد هدف گلوله نظامیان مسلح حکومتی قرار گرفت و کشته شد.

بر اساس گزارش‌ها، مردم مهاباد پس از مراسم خاکسپاری این جوان، خیابان‌ها را مسدود و در برخی نقاط آتش روشن کردند.

ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد مردم در برابر ماموران سرکوب مقاومت می‌کنند.

پیش از این ویدیوهایی از مهاباد منتشر شده بود که نشان می‌دادند ماموران به سمت معترضان در خیابان گاز اشک‌آور شلیک می‌کنند.