۱۳۹۸ اسفند ۲۲, پنجشنبه

در پی شیوع کرونا: برای تولید الکل در ایران اخذ مجوز لازم نیست


ائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنج‌شنبه 12 مارس 2020 اعلام کرد که تولید الکل در ایران تا اطلاع ثانوی نیازمند اخذ هیچگونه مجوزی از سازمان‌های صمت نیست.

به گزارش «خبرگزاری ایلنا» حسین مدرس‌ خیابانی قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور ابلاغیه‌ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در سراسر ایران، اعلام کرد: «تولید الکل در کشور تا اطلاع ثانوی نیازمند اخذ هیچگونه مجوزی از سازمان‌های صمت نیست.»

او تاکید کرده است: «بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا در وزارت صنعت، معدن و تجارت و با توجه به اعلام آمادگی برخی از واحدهای تولیدی برای تولید الکل مورد نیاز کشور، تولید الکل بدون مجوز در واحدهای تولیدی امکان پذیر است. بدیهی است الکل تولید شده در این واحدها، صرفا بر اساس حواله‌های سازمان غذا و دارو و تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها، بین مراکز تولیدکننده ژل ضدعفونی کننده توزیع خواهد شد.»

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که با موافقت سازمان غذا و دارو، علاوه بر صفر شدن تعرفه واردات ماسک و الکل، واردات نیاز به IRC وزارت بهداشت ندارد و این کد برای واردات الکل، حداکثر ظرف مدت 24 ساعت صادر و هزینه‌ای برای واردکنندگان در بر نخواهد داشت.

او در پایان افزود «با هماهنگی صورت گرفته با گمرک جمهوری اسلامی ایران، ترخیص محموله های وارداتی ماسک، الکل و سایر اقلام مورد نیاز جهت مقابله با شیوع ویروس کورنا در کمترین زمان(حداکثر ظرف 48 ساعت) ترخیص گردند.»

گزارش‌های منتشره درباره مسمومیت الکلی در شش استان ایران نشان می‌دهد تاکنون بیش از 60 نفر که به گفته مسئولان اقدام به مصرف الکل برای مقابله با ویروس کرونا کرده بودند، جان خود را از دست داده‌اند.

گفتنی است سازمان جهانی بهداشت، 2 اکتبر 2019 طی گزارشی اعلام کرد که ایران رتبه نهم در میان کشورهای دارای بیشترین مصرف‌کنندگان نوشیدنی‌های الکلی در سطح همه کشورهای جهان را به خود اختصاص داده‌ است.

طبق گزارش این سازمان، از میان 189 کشور جهان، ایران در رتبه نهم مصرف‌کنندگان «مداوم» نوشیدنی‌های الکلی قرار دارد.

به گزارش یورونیوز، هر ایرانی‌ بالای 15 سال که بطور مرتب الکل می‌نوشد، در سال 2016 به طور میانگین 28.4 لیتر الکل خالص مصرف کرده‌، این مقدار در سال 2010 به میزان 24.8 لیتر بوده است.