۱۳۹۸ اسفند ۲۲, پنجشنبه

اولتیماتوم آمریکا و بریتانیا برای بازخواست عاملان حمله به پایگاه «التاجی» در عراق



ایالات متحده و بریتانیا روز پنجشنبه 12 مارس، طی اولیتماتوم مشترک متعهد شدند كه عاملان حمله خونین به پایگاه التاجی عراق را مورد بازخواست قرار دهند.

حمله راکتی به پایگاه نظامی التاجی روز که روز چهارشنبه اتفاق افتاد به كشته شدن دو سرباز آمریكایی و بریتانیایی و یک پیمانكار آمریكایی منجر شد.

منابع آگاه شبه نظامیان عراقی وابسته به ایران را به این حملات راکتی به پایگاه نظامی التاجی متهم می‌کنند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریكا و دومنیك راپ، همتای بریتانیایی وی، در تماس تلفنی تأکید كردند: « مسئولان این حملات باید پاسخگو باشند.»

این دو سرباز و پیمانکار، چهارشنبه شب 11 مارس، در حمله‌ای با بیش از 15 راکت کاتیوشا علیه پایگاه نظامی «التاجی» در شمال بغداد که میزبان سربازان آمریکایی است، کشته شدند .

حمله به مقر شبه نظامیان ایران در سوریه
ریاست جمهوری عراق در واکنش خود، با محکوم کردن این حمله، آن را یک حمله تروریستی توصیف کرده و تاکید داشت که هدف از این عملیات، ضربه زدن به امنیت و ثبات عراق است و تحقیقات کامل و تمام عیاری در راستای شناسائی پیشینه این حمله و عوامل اجرائی آن، به عمل خواهد آورد.

براساس اعلام دیده بان حقوق بشر سوریه، پس از این حمله راکتی، بمباران های هوایی، مقر قرارگاه حشد الشعبی در منطقه الحسیان، در حومه البوکمال، در نزدیکی مرز عراق را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن 18 نفر شد.

این مرکز افزود: 3 جنگنده، پایگاه امام علی و منطقه الحسیان در آلبوکمال سوریه را هدف قرار دادند که توسط شبه نظامیان وفادار به ایران به عنوان مرکز نظامی، مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش این مرکز، دست کم 10 انفجار در منطقه فوق الذکر رخ داده است.

شایان ذکر است، حملات هوایی همچنین در 10 ژانویه گذشته، شبه نظامیان طرفدار ایران را در مرز سوریه و عراق، هدف قرار داد که طی آن، حداقل 8 نفر از شهروندان غیر سوری، کشته شدند.

این هواپیماها که هنوز شناسائی نشده اند، در آن تاریخ ، زاغه ها و ماشین الات متعلق به نیروهای حشد الشعبی را در منطقه آلبوکمال در مرز سوریه، هدف قرار دادند.

همچنین قابل توجه است که در ماههای گذشته، پایگاه‌های نظامی عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، در معرض یک سری حملات راکتی، قرار گرفته‌اند.

افزون بر این، تهران در پاسخ به قتل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس در بامداد 8 ژانویه، پایگاه های عین الاسد (غرب) و اربیل (شمال) را هدف موشک‌های بالستیک خود قرار داد که مراکز حضور 5200 سرباز آمریکایی مستقر در عراق هستند. هیچ سرباز آمریکایی در این حمله کشته نشد، اما وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که چندین سرباز دچار موج‌گرفتگی شدند.