۱۳۹۸ اسفند ۲۰, سه‌شنبه

مروری بر رسانه‌های حکومتی - سه‌شنبه ۲۰اسفند۹۸

گزیده روزنامه‌های حکومتی
                                        گزیده روزنامه‌های حکومتی
روزنامه‌های حکومتی ۲۰ اسفند بحرانهای داخلی از جمله کرونا، بحران اقتصادی، اجتماعی، بحران منطقه‌یی شامل سوریه و عراق و بالاخره بحران بین‌المللی نظام را به‌صورت هشدار، ابراز نگرانی یا دعوای باندی انعکاس داده‌اند.
هشدار نسبت به شرایط خطیر نظام همراه با ابراز وحشت از افشاگریهای مقاومت ایران و اذعان به فضای انفجاری جامعه و نفرت از رژیم در صدر مطالب روزنامه‌های امروز دیده می‌شود:

کیهان: عامل ناامنی روانی وقتی با بستر فضای مجازی که مدیریتش در دست دشمنان است ترکیب می‌شود می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سطح جامعه وارد کند... از (مجاهدین) آلبانی‌نشین در جنگ شناختی ضد ما بهره می‌گیرند، تعداد زیادی اکانت، صفحه، کانال و بسیاری از کامنتهایی که سرشار از تخریب، القای یاس، نفرت، توهین و استهزا است از سوی همین (مجاهدین)با ‌اشتراک‌های جعلی منتشر می‌شوند.

مستقل: ‌یکی از ابعاد مهم و پیام اصلی انتخابات دوم اسفند و آن هم خطاب به کارگزاران اصلی و مسئولان ارشد این است که ما به کارآمدی مجلس اطمینانی نداریم و این ارزیابی نه سطحی و نه آنی است. نمی‌شود ادعای ناکارآمدی آنان را سطحی و آنی دانست و یا نمی‌شود عدم مشارکت آنان را به عوامل دیگری از جمله ترس از کرونا و یا متأثر از تبلغات دشمن دانست.

ناکارآمدی دستگاههای حاکمیتی از جمله مجلس در واقع تأییدی است بر فقدان عنصر "حکمرانی خوب" که همواره کارشناسان و صاحبنظران و کنشگران نسبت به آن هشدار می‌دادند.

مستقل: غلامرضا حیدری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: شیوع کرونا از قم شروع شد و باید از قوه قضاییه مطالبه شود که حکم کسی که مقاومت کرد و نگذاشت پیشگیریها و محدودیتها برای اماکن عمومی زودتر شروع شود چیست؟ نمی‌خواهند حداقل از کسانی‌ که ابتدا مانع ایجاد محدودیتها شدند سؤال و جواب کنند؟

رسالت:‌. قرنطینه نکردن یک استان و مسافران کشورهای مبتلا شده به این ویروس از راه‌کار اصلی کنترل و جلوگیری از گسترش این ویروس در کشور بود که در دستور کار قرار نگرفت.

دولت نشان داد که از تدابیر لازم برای مدیریت چنین بحران‌هایی بی‌بهره است.

 مجموعة‌ خبرهای مربوط به بحران اقتصادی در روزنامه‌های مختلف، تصویر روشنی از ورشکستگی و وحشت از انفجار اجتماعی به دست می‌دهد:

کیهان:‌ صنعت کشور در سال ۹۸ اوضاع خوبی نداشت... در روزهای پایانی سال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای سفرهای نوروزی، قیمتها افت کرد اما دولت کاری نکرد.

سیاست روز:‌ تحلیلگران اقتصادی با در نظر گرفتن روند روبه رشد نقدینگی و به سخن دیگر رشد لحظه‌ای آن براین اعتقادند که اگر این حجم رشد کنترل و مدیریت نشود بی‌شک سال پیش روی سالی توأم از تورم های سنگین خواهد بود و این مهم می‌تواند چرخ واحدهای تولیدی را نیز از حرکت باز دارد.

با شیوع ویروس کرونا، و با کاهش قیمت نفت، قیمت فرآورده هم کاهش یافته است. بخشی از درآمد ایران که با فروش فرآورده تأمین می‌شد هم محدود خواهد شد. رکود اقتصادی جهان، طبیعتاً بر وضعیت فروش پتروشیمی‌ها هم تاثیر خواهد گذاشت که اگر کرونا طولانی شود، درآمد این بخش هم متأثر خواهد شد. خیلی صریح باید به مسئولان کشور گفت که سریع و صحیح باید درباره تأمین منابع درآمدی و هزینه‌ای کشور فکر و تمهید کنید.

آرمان:‌ شاهد آثار و پیامدهای نگران‌کننده و منفی شیوع ویروس کرونا بر بخش‌های مختلف اقتصاد ایران هستیم. این موضوع، بازار ما را به‌حالت تعطیل و در برخی نقاط به‌حالت نیمه‌تعطیل درآورده است... شیوع ویروس کرونا می‌تواند آینده غیر‌قابل پیش‌بینی را برای اقتصاد به‌وجود بیاورد.

بحرانهای منطقه‌یی رژیم در خلأ پس از هلاکت پاسدار سلیمانی، و تشدید انزوای رژیم به‌خاطر رویارویی با‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موضوع روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:

آرمان:‌ شمخانی در دوران پساسردار به‌دنبال پر کردن خلأ حضور او در تحولات خاورمیانه، به‌ویژه در عراق است؛... به‌نظر می‌رسد در دوران پساسردار، ایران با مشکل جدی در رابطه با انتخاب فردی به جای سردار سلیمانی روبه‌رو است.

آرمان:‌ قاسم‌محبعلی، مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه معتقد است علی شمخانی تصمیم دارد همان نقشی را ایفا کند که پیش‌تر (قاسم) سلیمانی ایفا می‌کرد. محبعلی هم‌چنین تأکید دارد که ترور سلیمانی «معلول ضعف در سیاست منطقه‌ای» ایران است... کار باید برعهده دستگاههای ذیربط، متخصص و پاسخگو باشد، در این شرایط است که می‌توان نتیجه کار را بررسی کرد،... کار دیپلماسی، حرفه دیپلمات‌هاست.

سیاست روز: اگر به سفر بشار اسد به تهران بنگریم به دو وجه از اهداف ایران در سوریه می‌رسیم، نخست، حفظ دولت قانونی بشار اسد در سوریه است و سپس مبارزه با تروریست‌های تکفیری وهابی، و اگر اکنون ترکیه مانعی بر سر پاکسازی بخش اندکی از آنها در ادلب ایجاد کرده است، بر اساس آنچه که گفته شد، برای ایران شاید روابط با ترکیه اهمیت داشته باشد اما سوریه از ترکیه برای ایران اهمیت بیشتری دارد.
آرمان:. ایران در شرایطی که بسیاری از انرژی خود را معطوف به مبارزه با کرونا کرده است کار دشواری در پیش دارد... تمامی معضلات جنبه‌ای اقتصادی نیز پیدا کرده است و عملاً یک چالش چند جانبه پیش روی کشور قرار داده است. دستگاه دیپلماسی کشور در این راستا باید سیاستی تعاملی با آژانس در دستور کار قرار دهد، زیرا هر گونه تنش در این موقعیت به هیچ‌وجه به صلاح کشور نخواهد بود.