۱۳۹۸ اسفند ۱۸, یکشنبه

در گیر و دار بحران...آماده‌شدن آمریکا برای مجازات بریتانیا به سبب هواوی



وقتی بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرد که کشورش به شرکت چینی هوآوی، نقش محدودی در ساخت شبکه‌های تلفن همراه نسل پنجم خواهد داد، ایالات‌متحده در آن زمان گفت که عواقب این تصمیم، وخیم خواهد بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اکنون دولت خود را در این راستا سوق داده تا پتانسیل‌های موجود در این مسیر را بیابد.

به گفته مقامات آمریکایی، جلسه هفته گذشته شورای امنیت‌ملی ایالات‌متحده، به منظور بررسی گزارش‌های آژانس‌های مختلف دولتی، برای مشخص کردن اطلاعات و دارایی‌های نظامی بود که می‌بایست، در صورت مشارکت هوآوی در ساختن شبکه‌های نسل پنجم، از انگلستان منتقل شوند.

براساس ادعاهای آمریكا، اختلاف اصلی میان دو متحد تاریخی بر سر این است كه آیا بریتانیا توانسته تهدیدهای اطلاعاتی این شركت چینی را کاهش دهد كه توانایی انتقال داده‌ها از طریق شبکه نسل 5 به چین را دارد؟

در حالی که جانسون معتقد است که با جلوگیری از قرار دادن تجهیزات هواوی در نزدیکی اماکن حساس نظامی و اطلاعاتی، می‌توان تهدیدات مربوط به جاسوسی الکترونیک چین را کاهش داد، مقامات آمریکایی در این مورد، متقاعد نشده و با وی همداستان نیستند.

مارك اسپر، وزیر دفاع آمریكا، هفته گذشته به کشورهای اروپایی نسبت به دادن مجوز به هواوی برای ساختن شبکه نسل پنجم هشدار داد که ممکن است، تهدیدی برای پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»، ایجاد کند.

او افزود: این امر، تأثیر قابل توجهی در توانایی ایالات‌متحده برای به اشتراک‌گذاری داده‌های اطلاعاتی، خواهد گذاشت.

الی لیک، در مقاله‌ای برای آژانس بلومبرگ گفته است که به گفته یک مقام ارشد آمریکایی به او، هدف از بازبینی درحال اجرا در شورای امنیت ملی؛ تنظیم لیستی از تجهیزات آمریکا در انگلستان و ارزیابی خطرات نگهداری آنها در آنجا است.

لیک گفت: «بریتانیا، صرف نظر از خواست آمریکا، در صورتی که این کشور اطمینان نیابد که قادر به حفاظت از برنامه‌های نظامی و اطلاعاتیش از چشم‌های دیجیتال چین است، متحمل زیان هنگفتی خواهد شد.»

او ادامه داد: به عنوان مثال، بزرگترین پایگاه خارج از کشور آژانس فضائی آمریکا «ناسا»، در بریتانیا قرار دارد که از آن برای فیلتر کردن داده‌های الکترونیکی مورد استفاده ارتش آمریکا و سیا برای ردیابی تروریسم خارجی، استفاده می‌شود. این پایگاه می‌تواند از ماهواره‌های آمریکایی که بر فراز کشورهای خارجی پرواز می‌کنند، برای نظارت بر تحرک‌های مردم، استفاده کند.

لیک به نقل از یک سناتور آمریکایی گفت که، به نظر می‌رسد، تصمیم هوآوی، روابط نظامی میان دو کشور را دچار تنش ساخته، زیرا ممکن است، خرید هواپیماهای بوئینگ 135 آمریکایی از سوی بریتانیا عملا متوقف شده باشد.

به گفته او، روابط آمریکا و بریتانیا اکنون در دست مجلس عوام بریتانیا است که می‌تواند تصمیم جانسون را در مورد شرکت هواوی، وتو کند.