۱۳۹۷ مهر ۱۹, پنجشنبه

نیکی هیلی، سفیر سرشناس آمریکا در سازمان ملل متحد، از مقام خود کناره گیری کرد




سایت رادیو فرانسه(فارسی) ۱۷/۷/۹۷ : «  دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در دفتر خود در کاخ سفید در کنار خانم نیکی هیلی، کناره گیری او را اعلام داشت. دونالد ترامپ از خانم نیکی هیلی با تمجید یاد کرد و در باره انگیزه او از این اقدام گفت که وی از شش ماه پیش مایل بود کمی استراحت کند و کمی دیرتر در مقام دیگری به کار بازگردد.

 
وی افزود که نیکی هیلی در اواخر سال جاری مقام خود را ترک خواهد کرد. سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که او نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠٢٠ نیست و برای پیروزی مجدد دونالد ترامپ تلاش خواهد کرد. نیکی هیلی سفیر ۴۶ ساله آمریکا در سازمان ملل، به باور همه کسانی که با او آشنائی دارند، همواره در جستجوی مقام های دیگری بوده است. در دوران وزارت امور خارجه رکس تیلرسون، از وی به عنوان وزیر امور خارجه دوم یاد می شد و حتی پیش از آنکه اختلافات تیلرسون با دونالد ترامپ آشکار شود، از نیکی هیلی به عنوان جانشین او نام برده نمی شد. خانم هیلی خود در رواج این گمانه زنی ها نقش داشت. نیکی هیلی، که بویژه به سبب مواضع سرسختانه اش علیه ایران و کره شمالی شناخته شده است، در نظر آمریکایی ها یکی از محبوب ترین چهره های دولت
ترامپ محسوب می شود. او موفق شد در سال ٢٠١٧ سه قطعنامه برقراری مجازات های اقتصادی علیه کره شمالی را بی آنکه با وتوی چین و یا روسیه روبرو شود در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب برساند. هر چند وی در سخنان امروز خود گفت در انتخابات آینده ریاست جمهوری از نامزدی دونالد ترامپ حمایت می کند، بسیاری نیز مایلند وی به عنوان نخستین رئیس جمهوری زن در آمریکا برگزیده شود. اگر حزب دموکرات نخستین رئیس جمهوری سیاه پوست تاریخ آمریکا را به این کشور هدیه کرد، جمهوری خواهان که با ریاست جمهوری دونالد ترامپ ستاره بخت خود را در حال افول می بینند، در این اندیشه اند که نخستین رئیس جمهوری زن را به کاخ سفید بفرستند. از نظر شمار بسیاری از آنان، نیکی هیلی، زن هندی تباری که نماد موفقیت و کارکرد جامعه آمریکاست، می تواند آراء بخش بزرگی از زنان و نیز شهروندان خارجی تبار را برای تضمین تمدید قدرت جمهوری خواهان جلب کند».