۱۳۹۷ مهر ۳۰, دوشنبه

آمدنیوز: درخواست استعفای محمدجواد ظریف از سمت وزیر خارجه جمهوری اسلامی



تلگرام آمدنیوز ۲۹/۷/۹۷ : محمدجواد ظریف در اعتراض به اقدامات تنش‌زای سپاه پاسداران در جهان و سکوت حسن روحانی در خصوص این اقدامات، درخواست استعفای خود را به رئیس‌جمهور تقدیم کرده است.



یک منبع آگاه در حوزه ریاست دفتر رئیس‌جمهور به خبرنگار آمدنیوز اعلام کرده است که پس از بازداشت احمدرضا محمدی دوستدار و مجید قربانی در آمریکا به جرم جاسوسی برای ایران و جمع‌آوری اطلاعات در مورد مجاهدین خلق شهروند این کشور و مراکز یهودی و هم‌چنین اسدالله اسدی در اروپا، محمدجواد ظریف درخواست استعفای خود را به حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران تقدیم کرده است.
تلاش‌های نیروی قدس سپاه برای خراب‌کاری و ترور در جهان هم‌زمان با اوج تلاش‌های ظریف برای حفظ برجام، برخورد شدید مقامات اروپایی را در پی داشته است.
محمدجواد ظریف که به دلیل بازداشت اسدالله اسدی نیروی وابسته به سپاه قدس و تلاش او برای بمب‌گذاری در فرانسه، به دلیل عدم حمایت سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات و حسن روحانی خشمگین بود، با بازداشت دوستدار و قربانی کاسه‌ی صبرش لبریز شد، تا حدی که درخواست استعفایش را به روحانی تقدیم کرد.
استدلال‌های محمدجواد ظریف برای ارائه‌ی درخواست استعفاء این بوده که با توجه به ایدئولوژی به ظاهر ضد غربی علی خامنه‌ای و عدم حمایت از سوی روحانی، هیچ قدرت سیاسی برای تاثیرگذاری بر سیستم فعلی کشور ندارد. بدین منظور خواستار توقف فعالیت‌های تروریستی سپاه در اروپا شده تا زمانی‌که موفق شود برجام بهتری به دست بیاورد، ولی به این تقاضا جواب رد داده شده است.
ظریف گفته است که من موفق شدم به روابط اروپا و آمریکا ضربه بزنم ولی عملیات‌هایی که انجام شده، تلاش‌های مرا بی‌ثمر کرده و نتیجه این اقدامات این است که اروپایی‌ها را به آغوش آمریکا خواهند فرستاد و این‌ها حاضر نخواهند شد در زمینه هسته‌ای، یک بسته اقتصادی واقعی به ایران پیشنهاد کنند.
بر اساس اطلاعات منابع آگاه آمدنیوز دوستدار و قربانی از وزارت اطلاعات دستور نمی‌گرفته‌اند، بلکه از سوی نیروی قدس سپاه پاسداران و در راستای برنامه‌ی عملیاتی سپاه در خاک آمریکا در حال انجام ماموریت بوده‌اند. هم‌چنین اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده در اروپا نیز از کادرهای نیروی قدس سپاه در سفارت ایران بوده و زوج بازداشت شده در بلژیک هم از منابع نیروی قدس سپاه در اروپا بوده‌اند.
بر اساس جمع‌بندی‌های صورت گرفته در یکی از جلسات شورای‌عالی امنیت ملی، حسن روحانی به این نتیجه رسیده است که با توجه به افزایش فشارهای جهانی بر سپاه پاسداران و جلوگیری از اعلام تروریست بودن این نیرو در اتحادیه اروپا، دولت در قبال عملیات‌های ناکام تروریستی سپاه در اروپا و آمریکا سکوت کند تا به نوعی مسئولیت این اقدامات را دولت بر عهده گرفته باشد و سپاه بیش از این در معرض آسیب‌های جهانی قرار نگیرد.
در پی این اقدامات ناکام تروریستی و درخواست استعفای محمدجواد ظریف و تنش میان دولت و سپاه که اخیرا کمی فروکش کرده بود، دوباره بالا گرفته، تا جایی که ظریف نیروی قدس را به اقدام علیه امنیت ملی و خنثی‌سازی تلاش‌ها برای بهبود موقعیت بحرانی کشور در مجامع بین المللی و تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی کشور با اروپا متهم کرده است