۱۳۹۷ آبان ۹, چهارشنبه

ایران – گرانی مواد غذایی تا سقف ۷۵درصد


بحران معیشتی در حاکمیت فاسد آخوندی که در منطق خود به چرخه فقر و فلاکت در جامعه ضریب دوچندان زده , اکنون با افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی نمای دیگری از سوء مدیریت و بی‌برنامگی حکومت آخوندی را نمایش گذاشته است.

شیب تند افزایش قیمت‌ها به‌ویژه درزمینهٔ اقلام خوراکی مانند لبنیات، میوه و سبزیجات، گوشت، برنج، حبوبات، گروه تفریحی و فرهنگی، مسکن، انرژی، بهداشت و درمان، ترابری و حمل‌ونقل و حتی دخانیات به حدی است که رسانه‌های حکومتی بی‌محابا از غیرقابل‌بازگشت بودن قیمت‌ها سخن به میان می‌آورند.
یک گزارش حکومتی در تازه‌ترین ارزیابی از تورم، گرانی و بحران معیشت، می‌نویسد: «اتفاقات رخ‌داده طی ماه‌‌های اخیر نشان داد که ۹۷، سال پرپیچ‌وخمی برای اقتصاد ایران بود. افزایش نرخ ارز و پس‌ازآن بالا رفتن خارج از کنترل قیمت کالاهای مصرفی مردم، از بارزترین ویژگی‌های ۷ ماه ابتدایی سال جاری بود». ( خبرگزاری حکومتی مهر ۸ آبان ۱۳۹۷)

این اعترافات به معنای افت شدید ارزش پول ملی طی ماه‌های گذشته به میزان ۵۰ درصد می‌باشد که به‌موازات رشد بهای ارزهای خارجی، مثلاً دلار آمریکا تا سقف ۱۵ هزار تومان رخ‌داده است.
در این راستا وابستگی شدید تولید کشور و همچنین واردات به ارزهای خارجی به‌یقین بهترین بستر را برای رشد هیولایی بنام «گرانی افسارگسیخته» ایجاد کرده است. به‌موازات این واقعیات باید به مجموعه دلایل رشد تورم در ایران آخوندی نیز اشاره نمود که ازجمله «تأمین کسر بودجه از طریق استقراض، حجم عظیم نقدینگی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، سوء مدیریت به‌ویژه درزمینهٔ ارزهای خارجی» می‌باشند.

همچنین باید به نبود سیاست‌های راهبردی، وجود سیستم رانتی در اقتصاد، سوءاستفاده دولت آخوند روحانی از بروز بحران‌ها و همچنین وجود باندهای مافیایی در حکومت که تماماً صادرات و واردات کشور را در دست دارند، اشاره نمود، تا بدین‌سان پازل بحران معیشت مردم روشن‌تر گردد.
اکنون به دلیل بروز بحران تورم و گرانی بسیاری از خانوارها مجبور به حذف مواد غذایی از سفره‌های خود شده‌اند. بدین‌سان بروز سوءتغذیه و انواع و اقسام بیماری‌های گوارشی و بروز سرطان در دیکتاتوری خامنه‌ای به‌مانند تونلی است که پایانی بر آن متصور نمی‌باشد.

این گزارش در ادامه، افزایش بهای کالاهای اساسی طی هفت ماه گذشته را این‌گونه به تصویر کشیده است: «گزارش مرکز آمار از تورم منتهی به مهرماه نشان می‌دهد نرخ کالاها و خدمات موردنیاز مردم، با افزایش محسوسی مواجه بوده است؛ به‌گونه‌ای که در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها شاهد رشد ۸.۱ درصدی نسبت به شهریورماه و رشد ۴۵ درصدی نسبت به مهرماه سال قبل هستیم».

همچنین گزارش فوق با اشاره به افزایش «۷۵ درصدی میوه‌جات»، در ادامه می‌افزاید: «نرخ کالاهای این گروه نسبت به مهرماه سال گذشته با رشد چشمگیری مواجه بوده؛ به‌گونه‌ای که به ترتیب برای خوراکی‌ها ۴۴.۷ درصد، نان و غلات ۲۲.۳ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن‌ها ۴۵.۶ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۴۴.۸ درصد، ماهی‌ها و صدف داران ۵۱.۶ درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ ۴۳.۱ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۴۲.۳ درصد، میوه و خشکبار ۷۵ درصد، سبزیجات ۵۳.۸ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۳۰ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب‌میوه ۵۰.۷ درصد رشد را شاهد بودیم».