۱۳۹۷ آبان ۴, جمعه

مجمع عمومی ملل متحد – کمیته سوم: گزارش گزارشگر ویژه ملل متحد برای وضعیت حقوق بشر در ایران

جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل متحد برای وضعیت حقوق بشر در ایران نگرانی خود را از اعدام‌ها به‌ویژه اعدام نوجوانان توسط دیکتاتوری آخوندی اعلام کرد و  به آزادی زندانیان قیام و دستگیرشدگان اعتراضات ضد حکومتی فراخوان داد.
در جریان برگزاری اجلاس‌های مجمع عمومی ملل متحد، روز چهارشنبه دوم آبان ۹۷، کمیته سوم این مجمع جلسه‌ای را به‌منظور ارائه اولین گزارش جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل متحد برای وضعیت حقوق بشر در ایران برگزار کرد.
جاوید رحمان در شروع سخنانش یاد عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه فقید ملل متحد درباره نقض حقوق بشر در ایران را گرامی داشت و گفت: من در پی درگذشت ناگهانی سلف خودم عاصمه جهانگیر منصوب شدم. من به کمک‌های چشمگیر و ماندگار وی به حقوق بشر ادای احترام می‌کنم.
گزارشگر ویژه ملل متحد در این سخنرانی نگرانی خود را نسبت به استمرار اعدام‌ها به‌ویژه اعدام نوجوانان توسط حکومت آخوندی، سایر موارد نقض فاحش حقوق بشر ازجمله اقدامات سرکوبگرانه رژیم علیه قیام‌کنندگان و سرکوب زنان، اقلیت‌های مذهبی و قومیت‌ها و مدافعان حقوق بشر ابراز کرد و به آزادی دستگیرشدگان قیام فراخوان داد و خاطرنشان کرد که گزارش او در مراحل اولیه مأموریتش آماده‌شده و تصویر کامل و دقیقی نیست. 
وی به تازه‌ترین مورد از اعدام‌های وحشیانه زندانیان سیاسی زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین پناهی توسط رژیم و اعمال فشارهای فاشیسم مذهبی به اقلیت‌های مذهبی و ملی اشاره کرد و درباره زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین پناهی گفت: «(آن‌ها) ماه گذشته در بحبوحه نگرانی‌های جدی مبنی بر این‌که از محاکمه عادلانه برخوردار نبوده‌اند و در زمان بازداشت شکنجه‌شده بودند، اعدام شدند»
جاوید رحمان در بخش دیگری از سخنانش درباره قیام سراسری مردم ایران و اقدامات سرکوبگرانه رژیم و جان‌باختن شماری از قیام‌کنندگان گفت: «در ماه‌های گذشته در اعتراضات متعددی در سراسر کشور به نمایش گذاشته شد. اعتراض در ابتدای سال (میلادی) در پی سرکوب توسط نیروهای امنیتی، منجر به کشته شدن شماری (از افراد) شد. »
وی اضافه کرد: من همچنان در مورد سرنوشت افراد دستگیرشده در اعتراضات نگرانم و از حکومت می‌خواهم تضمین کنند که همه آن‌هایی که به خاطر استفاده از حق آزادی بیان و عقیده دستگیر شدند، آزاد شوند. 
گزارشگر ویژه ملل متحد هم‌چنین نگرانی خود را نسبت به سرکوب و دستگیری مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان، فعالان محیط‌زیست، بازداشت وکلای دادگستری به‌ویژه وکلای زندانیان سیاسی، و فیلتر کردن تلگرام توسط دیکتاتوری آخوندی ابراز کرد.
در ادامه این جلسه، نمایندگان شماری از کشورها، نقض حقوق بشر توسط حکومت آخوندی ازجمله اعدام‌ها و به‌ویژه اعدام نوجوانان، سرکوب و دستگیری قیام‌کنندگان و تبعیض و سرکوب علیه زنان و اقلیت‌های مذهبی و قومیت‌ها را محکوم کردند و خواهان بازدید بدون محدودیت گزارشگر ویژه ملل متحد از ایران شدند.
نماینده اتحادیه اروپا در سخنانش، گفت: «ما همچنان نسبت به وضعیت عمومی حقوق بشر در (ایران) نگرانیم...».
وی در ادامه سخنانش به برخی از موارد گزارش جاوید رحمان ازجمله موج اعدام‌ها، تشدید سرکوب معترضان، مدافعان حقوق بشر و فعالان محیط‌زیست، روزنامه‌نگاران، فعالان شبکه‌های اجتماعی و بستگان آن‌ها اشاره کرد.
نماینده نروژ با اشاره به آمار بالای اعدام‌هایی که رژیم همچنان به اجرا می‌گذارد، گفت: «نروژ با هرگونه استفاده از حکم اعدام مخالف است؛ ما به‌ویژه از استمرار به‌کارگیری از مجازات مرگ در ارتباط با متهمان (نوجوان) تأسف می‌خوریم. ما همچنان نگران وضعیت حقوق زنان در ایران هستیم... محدودیت (آزادی) بیان در زمینه مطبوعات، اینترنت و فرهنگی همچنان امری جاری است. طی ماه‌های اخیر تعداد بالایی از روزنامه‌نگاران و کاربران اینترنت دستگیرشده‌اند... ادامه دستگیری‌های خودسرانه مدافعان حقوق بشر در ایران نگران‌کننده است...».
نماینده کانادا با اشاره به اعدام نوجوانان، دستگیری‌های خودسرانه متعدد، تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های مذهبی و قومیت‌ها توسط رژیم آخوندی، گفت: «ما عمیقاً نسبت به نقض حق آزادی عقیده و بیان و حق انجمن و تجمع مسالمت‌آمیز به‌خصوص در دوران اعتراضات دسامبر ۲۰۱۷ و ژانویه ۲۰۱۸ (دیماه۹۶) نگرانیم».
وی خواهان بازدید گزارشگر ویژه ملل متحد از ایران شد.
پس‌ازآن نماینده آمریکا درباره فعالیت‌های عاصمه جهانگیر فقید، گفت: «اقدامات وی برای نشان دادن چهره واقعی رژیم ایران فراموش نخواهد شد و ما انتظار داریم جاوید رحمان به این فعالیت عالی، ادامه بدهد».
نماینده آمریکا با تأکید بر لزوم بازدید بدون محدودیت گزارشگر ویژه از ایران، افزود: «ما قویاً حکومت ایران را به خاطر سرکوب شدید اعتراضات سراسری که در دسامبر۲۰۱۷(دیماه۹۶) شروع شد محکوم می‌کنیم. همان‌طور که در آخرین گزارش عاصمه جهانگیر به آن اشاره‌شده بود، پاسخ حکومت شامل دستگیری هزاران معترض مسالمت‌آمیز و گزارش‌ها درباره سوء رفتار و مرگ‌های مشکوک در حین بازداشت بود. 
نماینده آمریکا افزود: زندانیان سیاسی در ایران با سوء رفتارهای وخیم و شکنجه (مواجه‌اند) و تحقیقات درباره خودکشی‌های مشکوک همواره به نتیجه‌ای یکسان... راه می‌برد: یعنی رفع تقصیر از نیروهای امنیتی و معرفی کردن قربانیان به‌عنوان معتاد».
نماینده آلمان وضعیت حقوق بشر در ایران را وخامت بار توصیف کرد، و گفت: «آلمان عمیقاً نگران آن است که اعدام‌ها به‌خصوص در ارتباط با (متهمان نوجوان)... همچنان با نرخی بسیار بالا، صورت می‌گیرد...».
نماینده جمهوری چک نیز بر لزوم بازدید بدون محدودیت گزارشگر ویژه از ایران و نگرانی کشورش از موج اعدام‌ها تأکید کرد، و افزود: «ما به‌طورجدی نسبت به نقض حقوق بشر در بسیاری دیگر از زمینه‌ها نیز که توسط گزارشگر ویژه در اولین گزارشش مشخص شد نگرانیم».
نمایندة سوئیس با اشاره به موج اعدام‌ها و استمرار اعدام نوجوانان توسط رژیم، گفت: «کشور من قویاً این اعدام‌ها را محکوم می‌کند».
نماینده انگلستان نیز در سخنانش گفت: «انگلستان در نگرانی‌ها نسبت به برخورد با اقلیت‌های مذهبی، معترضان، مدافعان حقوق بشر و فعالان محیط‌زیست، اشتراک نظر دارد...».
در جلسه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل، نماینده فاشیسم دینی حاکم بر ایران درواکنشی غیظ آلود نسبت به محکومیت بین‌المللی جنایات رژیم علیه مردم ایران، گفت: «تکرار اتهامات علیه (نظام) ایران ۴ بار در سال، آن‌ها را اثبات نمی‌کند... گزارش موردبحث نتیجه یک مأموریت غیر سازنده است که به‌عنوان یک ابزار فشار طراحی‌شده است...».
وی در مخالفت با مأموریت جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل متحد برای ایران، گفت: «ما همچنان بر این باوریم که این مأموریت غیر سازنده است... و تأسف می‌خوریم که گزارشگر ویژه خود را در میان این شوی سیاسی که هیچ ربطی به حقوق بشر ندارد، می‌یابد».
نماینده دیکتاتوری آخوندی در یک نعل وارونه وقیحانه و در واکنش به محکومیت سرکوب قیام و دستگیری قیام‌کنندگان توسط رژیم مدعی شد که «تعداد تظاهرات مسالمت‌آمیز که در سراسر کشور به‌طور روزانه صورت می‌گیرد، در چارچوب منطقه‌ای که ایران در آن قرار دارد، بی‌سابقه است...!!!!».
در این جلسه هم‌چنین نمایندگان شماری از حکومت‌های ناقض حقوق بشر ازجمله دیکتاتوری جنایتکار بشار اسد و کره شمالی به دفاع از حکومت آخوندی پرداختند.