۱۳۹۷ مهر ۱۹, پنجشنبه

سفیر ایران نخست وزیر مامور به تشکیل دولت را در احراج قرار داد


سایت العربیه(عربی) ۱۸/۷/۹۷ : « دفتر مطبوعاتی نخست وزیر مامور به تشکیل دولت عراق، عادل عبدالمهدی اعلام کرد که وی روز سه‌شنبه سفیر رژیم ایران در بغداد ایرج مسجدی را به حضور پذیرفته است. این دیدار 24 ساعت بعد از بیانیه عادل عبدالمهدی انجام میشود که در آن از پذیرش هیئتهای دیپلوماتیک و سفارتها عذر خواسته بود.
عبدالمهدی در بیانیه روز دوشنبه توضیح داد که رؤسای هیئیتهای دیپلوماتیک و شخصیتهای بلندپایه را در طول دوره تشکیل کابینه وزارتی به استثناء موارد بسیار ویژه همچون نماینده دبیرکل ملل متحد را به حضور نمیپذیرد.

در بیانیه خاطرنشان شده بود که هیئتها میتوانند نامه‌های خود را از طریق وزرات خارجه یا دبیرخانه شورای وزیران یا دفتر آن تحویل دهند یا از طریق ایمیل و مکالمه تلفنی نکات خود را مطرح نمایند. خبر پذیرش سفیر ایران که در حساب فیسبوک نخست وزیر منتشر شد واکنشهای عیبجویانه‌ای را حول ناتوانی عبدالمهدی دراثبات وعده‌ای که داده و هنوز 24 ساعت از آن نگذشته، بدنبال داشت.
فعالان نسبت به بیانیه منتشر شده از سوی عبدالمهدی انتقادات زیادی نمودند و گفتند: حرف عصر روز دوشنبه نخست وزیر در مورد عدم پذیرش هیئتهای دیپلوماتیک و(استقبال از سفیر رژیم ایران)مطابق ضرب المثل عراق است که میگوید نفر روی حرف خود نمی ایستد..در بیانیه استقبال عبدالمهدی از سفیر رژیم ایران آمده است که این ملاقات برای بررسی تقویت همکاری دوجانبه بین دو کشور و ادامه همکاری در زمینه اقتصادی و تجاری و زمینه‌های دیگر و اهمیت هماهنگی در زمینه امنیتی انجام شد.
پیش از این تحلیلگران به العربیه نت گفته بودند که سخت ترین چالشهای خارجی دولت آینده، انجام اقداماتی در رابطه با تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه رژیم ایران است، بطوریکه این تحریمها شامل دولت عراق نشود. یادآوری میکنیم که بطور خاص شبه نظامیان وابسته به رژیم ایران قصد دارند وضعیت عراق را در صورت وجود هرگونه خطری که منافع ایران در عراق را تهدید کند در هم بریزند.