۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۰, پنجشنبه

سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده اعلام خروج آمریکا از معامله اتمی با حکومت آخوندی


هم‌میهنان آمریکایی. امروز می‌خواهم جهان را به‌روز کنم درباره تلاش‌هایمان برای جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به تسلیحات اتمی.
رژیم ایران حامی اصلی تروریسم است و موشک‌های خطرناک را صادر می‌کند، به منازعات در سراسر خاورمیانه سوخت می‌رساند و از عوامل و شبه نظامیان تروریست هم‌چون حزب‌الله، حماس، طالبان و القاعده حمایت می‌کند.

طی سالیان، رژیم ایران و عواملش سفارت‌ها و مراکز نظامی آمریکا را بمب‌گذاری کرده‌ وصدها تن از نیروهای آمریکایی را کشته و شهروندان آمریکایی را ربوده و زندانی و شکنجه کرده اند. رژیم ایران سلطه درازمدت هرج و مرج و ترور خود را با غارت ثروت‌های مردم این کشور تأمین مالی کرده است.
هیچ‌یک از اقدامات این رژیم خطرناک‌تر از تلاش آن برای دستیابی به تسلیحات اتمی و امکانات حمل آنها نبوده است.
در سال ۲۰۱۵ دولت قبلی همراه با سایر کشورها وارد توافقی درباره برنامه اتمی رژیم ایران شد. این توافق به‌عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام شناخته می‌شد.
در تئوری، این باصطلاح «توافق ایران» قرار بود از ایالات متحده و متحدانمان در برابر جنون بمب اتمی رژیم ایران حفاظت کند، سلاحی که فقط بقای رژیم ایران را به مخاطره خواهد انداخت. در واقع، این توافق به رژیم ایران اجازه داد که به غنی‌سازی اورانیوم ادامه بدهد و متعاقباً به آستانه گریز اتمی برسد.
این توافق تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی را از روی رژیم ایران برداشت آن هم در برابر محدویت‌های بسیار ضعیف بر فعالیت اتمی رژیم و بدون هیچ‌گونه محدودیتی بر سایر رفتار شرورانه آن، از جمله فعالیت‌های تهدیدآمیز آن در سوریه، یمن و سایر نقاط در سراسر خاورمیانه.
به بیان دیگر، در لحظه‌یی که ایالات متحده حداکثر اهرم فشار را در اختیار داشت، این توافق وحشتناک به رژیم -رژیمی که آکنده از ترور است - میلیاردها دلار داد، از جمله میزانی از آن به‌صورت نقد که امری شرم‌آور برای من به‌عنوان شهروند و برای همه شهروندان ایالات متحده است.
یک توافق سازنده می‌توانست به سادگی در همان زمان منعقد شود، اما چنین نشد. در قلب توافق با رژیم ایران، یک افسانه بزرگ وجود داشت مبنی بر این‌که این رژیم قاتل فقط در پی یک برنامه انرژی صلح‌آمیز اتمی است.
امروز ما شواهد قطعی در اختیار داریم که وعده رژیم ایران دروغ بوده است. هفته گذشته، اسراییل اسناد اطلاعاتی را منتشر کرد که مدت‌ها توسط رژیم ایران پنهان شده بود و به‌طور قطعی رژیم ایران و تاریخچه تلاشش برای دستیابی به تسلیحات اتمی را به نمایش می‌گذاشت.
واقعیت این است که این توافق وحشتناک و یک‌جانبه هرگز و هرگز نباید صورت می‌گرفت. (این توافق) منجر به آرامش نشد، صلح را به ارمغان نیاورد و هرگز هم نخواهد آورد.
در سال‌های بعد از انعقاد این توافق، بودجه نظامی رژیم ایران تقریباً ۴۰ درصد افزایش یافته و در همین حال اقتصاد آن وضعیت بسیار بدی دارد. بعد از رفع تحریم‌ها، این دیکتاتوری از پول‌های جدید برای ساختن موشک‌های با قابلیت حمل اتمی، حمایت از تروریسم و ایجاد هرج و مرج در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن استفاده کرد.
این توافق به‌قدری ضعیف مورد مذاکره قرار گرفت که حتی اگر رژیم ایران به‌طور کامل از آن تبعیت کند، این رژیم هم‌چنان می‌تواند در مدت‌زمان کوتاهی در آستانه گریز اتمی قرار بگیرد. مفاد غروب این توافق کاملاً غیر قابل قبول هستند. اگر اجازه می‌دادم که این توافق باقی بماند، به‌زودی یک مسابقه تسلیحات اتمی در خاورمیانه به‌راه می‌افتد. همه خواهان آن خواهند بود که وقتی رژیم ایران به (چنین تسلیحاتی) دست یابد، تسلیحاتشان آماده باشد.
آن‌چه وضعیت را بدتر می‌کند این است که مفاد بازرسی فاقد مکانیسم‌های مناسب برای جلوگیری، شناسایی و مجازات تقلب است و حتی از حق نامحدود بازرسی بسیاری از اماکن مهم از جمله تأسیسات نظامی برخوردار نیست.
نه تنها این توافق جلوی جاه‌طلبیب‌های اتمی رژیم ایران را نمی‌گیرد، بلکه هم‌چنین به توسعه موشک‌های بالستیک توسط این رژیم که توانایی حمل کلاهک‌های اتمی را دارند نیز پاسخ نمی‌دهد.
در نهایت، این توافق هیچ‌کاری را برای مهار فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران، از جمله حمایت آن از تروریسم انجام نمی‌دهد. از زمان این توافق، جاه‌طلبی‌های خونین رژیم ایران فقط به‌نحوی گستاخانه افزایش یافته است.
با توجه به این نواقص آشکار، من در اکتبر گذشته اعلام کردم که توافق با رژیم ایران یا باید مجدداً مورد مذاکره قرار گیرد یا تمام بشود.
سه ماه بعد در ۱۲ ژانویه، من شروطم را تکرار کردم. من روشن ساختم که اگر این توافق نمی‌تواند اصلاح شود، ایالات متحده دیگر جزوی از آن نخواهد بود.
طی چند ماه اخیر، ما تعامل تنگاتنگی با متحدان و شرکایمان در سراسر جهان داشتیم، از جمله با فرانسه، آلمان و انگلستان. هم‌چنین با دوستانمان در سراسر خاورمیانه مشورت کردیم. ما در فهممان نسبت به این تهدید و اعتقادمان مبنی بر این‌که رژیم ایران هرگز نباید به سلاح اتمی دست یابد، متحدیم.
بعد از این مشورت‌ها، برای من روشن است که ما نمی‌توانیم جلوی دستیابی رژیم ایران را به بمب اتمی، تحت ساختار پوسیده و فاسد توافق کنونی، بگیریم.
توافق با رژیم ایران از هسته مرکزی‌اش معیوب است. اگر کاری نکنیم، دقیقاً می‌دانیم که چه رخ خواهد داد. فقط طی مدتی کوتاه، بزرگ‌ترین حکومت حامی تروریسم، در آستانه دستیابی به خطرناک‌ترین تسلیحات جهان قرار خواهد گرفت.
به همین دلیل، امروز اعلام می‌کنم که ایالات متحده از توافق اتمی با رژیم ایران خارج خواهد شد.
چند لحظه دیگر، من یک دستور ریاست‌جمهوری را امضا خواهم کرد، برای برقراری مجدد تحریم‌های اتمی آمریکا علیه رژیم ایران. ما بالاترین سطح از تحریم اقتصادی را ایجاد خواهیم کرد. هر کشوری که به رژیم ایران در تلاشش برای دستیابی به تسلیحات اتمی کمک کند، قویاً توسط ایالات متحده تحریم خواهد شد.
آمریکا دیگر توسط باج‌خواهی اتمی به گروگان گرفته نخواهد شد. ما اجازه نخواهیم داد شهرهای آمریکا با تهدید نابودی مواجه شوند. و ما اجازه نخواهیم داد رژیمی که شعار «مرگ بر آمریکا» می‌دهد، به مرگبارترین تسلیحات جهان دست یابد.
اقدام امروز یک پیام حیاتی می‌فرستد: ایالات متحده دیگر تهدیدات توخالی به‌عمل نمی‌آورد. وقتی من وعده‌هایی می‌دهم، به آن پایبندم. در واقع، در این لحظه، وزیر پامپئو در مسیر کره شمالی است برای آماده‌سازی دیدار آتی من با کیم جونگ اون. طرح‌ها در حال انجامند. روابط ایجاد می‌شوند. امیدواریم توافقی صورت گیرد و با کمک چین، کره جنوبی و ژاپن، آینده‌یی با شکوفایی و امنیت عالی بتواند برای همه محقق شود.
در حالی که از توافق با رژیم ایران خارج می‌شویم، با متحدانمان برای یافتن یک راه حل واقعی، جامع و بادوام برای تهدید اتمی رژیم ایران کار خواهیم کرد. این شامل تلاش‌ها برای از بین‌بردن تهدید برنامه موشک بالستیک رژیم ایران، متوقف‌کردن فعالیت‌های تروریستی آن در سراسر جهان و بلوکه‌کردن فعالیت تهدیدآمیز آن در سراسر خاورمیانه خواهد بود. هم‌زمان تحریم‌های قدرت‌مند، به‌طور کامل اعمال خواهند شد. اگر این رژیم به جاه‌طلبی‌های اتمی خود ادامه بدهد، با مشکلات بزرگ‌تری از هر زمان دیگر در گذشته، مواجه خواهد شد.