۱۳۹۶ اسفند ۱۴, دوشنبه

تماس تلفنی ماکرون با آخوند روحانی - خواسته های فرانسه از رژیم آخوندی


یکشنبه شب همزمان با پرواز وزیر خارجه فرانسه به سمت تهران، رئیس جمهور این کشور در تماس تلفنی با آخوند روحانی، ضمن یاد آوری خواسته‌های فرانسه در ارتباط با برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای رژیم آخوندی، بر مسئولیت خاص این رژیم در اجرای قطعنامه آتش بس سوریه تاکید کرد.




کاخ الیزه طی بیانیه‌یی در این باره اعلام کرد: «طی این تماس تلفنی، رئیس‌جمهور (فرانسه) قویاً از طرف‌حساب خودش خواست که فشارهای لازم را بر رژیم سوریه اعمال کند تا به حملات بی‌رویه علیه مردم تحت محاصره غوطه شرقی پایان بدهد و اجازه دسترسی انساندوستانه و خارج‌کردن موارد حاد پزشکی داده شود.
رئیس‌جمهور فرانسه بر مسئولیت خاصی که در اجرای آتش‌بس انسان‌دوستانه بر اساس قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت متوجه رژیم ایران است با توجه به روابط آن با رژیم اسد تأکید کرد».

بیانیه کاخ الیزه با تأکید بر این‌که ماکرون خواهان حفظ توافق اتمی و اجرای دقیق آن شده است، می‌افزاید: وی درخواست‌های فرانسه را درباره مسائلی که در چارچوب توافق نیستند اما مستلزم پاسخ‌های روشنی از سوی رژیم ایران هستند خاطرنشان کرد؛ به‌خصوص نگرانی‌های مربوط به برنامه بالستیک رژیم ایران و مسائل امنیت منطقه‌یی به‌ویژه در لبنان.

به گزارش رادیو بین المللی فرانسه، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در گفتگویی تلفنی با حسن روحانی از او خواست که به رژیم دمشق فشار بیاورد تا حمله به غیرنظامیان را متوقف سازد.
این رادیو افزود: امانوئل ماکرون در گفتگوی اخیر با حسن روحانی بار دیگر بر تعهد فرانسه به برجام نیز تأکید کرده و سایر خواسته‌های فرانسه در ارتباط با برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران را یادآوری کرده است.