۱۳۹۶ اسفند ۲۵, جمعه

تصویب لایحه مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم رژیم ایران به‌خاطر نقض جدی حقوق بشر

تصویب لایحه مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم رژیم ایران.

روز پنجشنبه 24اسفند 96 در جلسه کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست اد رویس که اشرف‌نشانها نیز در آن حضور داشتند لایحه دو حزبی حسابرسی از رژیم ایران به‌خاطر نقض حقوق بشر و گروگانگیری برای اعمال تحریمهای جدید علیه حکومت آخوندی به تصویب رسید.

لایحه دوحزبی 4744که به‌دنبال قیام سراسری مردم ایران در دیماه گذشته توسط مایکل مک کال رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان ارائه شده تا کنون در مجموع از 45حامی مشترک از اعضای هر دو حزب برخوردار شده است.  از جمله اد رویس رئیس کمیته خارجی، الیوت انگل رئیس دموکراتها در این کمیته و تد دویچ رئیس دموکراتها در زیرکمیته خاورمیانه حامیان اصلی این لایحه هستند.

در این لایحه که لایحه مشابه آن توسط سناتور مارکو روبیو کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا به همراه سناتورهای ارشد هر دو حزب در سنا ارائه شده است برای نخستین بار قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال 67در یک طرح در کنگره آمریکا به ثبت رسیده و در  بند هفتم آن تأکید شده است که حکومت آخوندی اعدامهای جمعی وحشیانه زندانیان سیاسی را در سال 67به اجرا گذاشته است.

مایکل مک کال و تد دویچ هنگام ارائه لایحه در بیانیه مشترکی اعلام کردند:‌ این لایحه اعلام می‌کند که کنگره در کنار مردم ایران می‌ایستد و برای دولت ترامپ ابزار لازم را فراهم می‌کند تا مقامات حکومت ایران را که مسئول نقض حقوق بشر، فساد و سانسور هستند مورد حسابرسی قرار بدهد.

در بخشی از لایحه دوحزبی 4744که در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به تصویب رسید آمده است:  مقامات رژیم ایران در نقض التزامات بین‌المللی خود به نقض حقوق بشر بنیادین مردم ایران ادامه می‌دهند.

این لایحه به اعمال سرکوبگرانه رژیم علیه اقلیتهای مذهبی و همچنین به سرکوب وحشیانه قیامهای سالهای 78و 88مردم ایران اشاره کرده و می‌افزاید: مقامهای ارشد دولتی و نظامی و امنیتی در ایران به صدور فرمان، کنترل و اجرای نقضها و سورفتارهای فاحش حقوق بشری ادامه دادند که در بسیاری از موارد سیاستهای رسمی رژیم ایران محسوب می‌شوند.

لایحه 4744سپس اعلام می‌کند آمریکا باید توانایی حکومت ایران را برای ادامه سرکوب مردم ایران و استفاده از خشونت و اعدام برای به سکوت کشاندن معترضان حامی دموکراسی سلب کند.

در لایحه 4744همچنین بر لزوم حمایت آمریکا از تلاشهای مردم ایران برای نیل به آزادیهای بنیادین و استقرار یک نظام سیاسی دموکراتیک و مبتنی بر انتخاب آزاد مردم و بر لزوم کمک آمریکا برای دسترسی آزاد و امن مردم ایران به اینترنت و رسانه‌ها تأکید شده و در قسمت اعلام سیاست آمده است:‌ این باید سیاست ایالات متحده باشد که در کنار مردم ایران که در پی فرصت برای انتخاب آزادانه حاکمیت مورد انتخاب خودشان هستند بایستد و از تمامی اختیارات موجود برای اعمال تحریمها علیه مقامهای رژیم حاکم بر ایران و مسئولان نقض وخیم حقوق بشر، سانسور و فساد حکومتی استفاده کند.